Hopp til innhold

– Skulle gjerne sett at den ble bygd uten bruk av bompenger

Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som i dag holdt den offisielle åpningen av Tverlandsbrua utenfor Bodø sentrum.

– Det er veldig kjekt å være her. Dette er en bru som det lenge har vært behov for, og som ikke minst er framtidsrettet med sine fire felt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NRK.

Han var til stede og holdt tale under den offisielle åpningen av Tverlandsbrua utenfor Bodø sentrum klokken 12 i dag. Selv om han er fornøyd med resultatet, skulle han gjerne sett at brua ble finansiert uten bruk av bompenger.

– Det er selvfølgelig noe vi i Frp hadde ønsket ikke skulle skje. Men så må vi respektere at stortingsflertallet ville det annerledes. Så får vi heller glede oss over at brua står her, sier han.

– Kunne denne brua blitt finansiert uten bruk av bompenger?

– Frp ønsket å finansiere denne brua uten bruk av slike midler. Jeg mener bilistene betaler nok fra før av. Men man kan ikke vinne alle slag, og fordi vi sitter i en mindretallsregjering trenger vi også flertall i Stortinget for å kunne ta slike avgjørelser, avslutter han.

(artikkelen fortsetter under)

Åpning Tverlandsbrua

FORNØYD: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er, tross bompengefinansiering, fornøyd med at brua nå står ferdig.

Foto: Torbjørn Brovold / NRK

Skryter av bilistene

Torbjørn Naimak

SKRYTER AV BILISTENE: – Vi har fått mye positiv respons underveis i bygginga, og trafikantene har vært tolmodige, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Foto: NRK

Også regionvegsjef Torbjørn Naimak holdt tale, og er ikke i tvil om hvilken betydning denne brua får for samferdselen.

– Dette betyr at vi knytter hele Salten tettere sammen. Dette har lenge vært det mest utsatte området på veinettet. Nå har vi sikret forbindelsen til Bodø på en helt annen måte, sier han.

Naimak skryter også av bilistene.

– Vi har fått mye positiv respons underveis i bygginga, og trafikantene har vært tolmodige. Folkeoppmøtet viser at dette er noe som er viktig for folk.

– Kunne man bygd denne brua uten bruk av bompengefinansiering?

– Det er det vanskelig for meg å svare på. Bompenger betyr i alle fall at vi har fått bygd brua mye tidligere enn vi ellers ville fått til, avslutter han.

– En gledens dag

En av de som hadde møtt opp for å overvære åpningen, er Carsten Gundersen fra Fauske.

– Dette er en gledens dag. Brua ble veldig fin, og den korter ned veien inn til Bodø i betydelig grad, sier han.

– Hva tenker du om at bilistene må ta en god del av regninga?

– Det er klart at jeg føler med de som bor på Tverlandet og må pendle inn til byen daglig. De blir nok å kjenne det på husholdningsbudsjettet etter hvert, sier han.

– Greit å betale

En av de som blir å benytte brua en del, er Jan Tore Eiterjord fra Tverlandet.

– Vi blir vel å finansiere brua uansett om det blir gjennom bompenger eller gjennom skattepengene, mener han.

Han skryter av byggverket, og kaller det storslått.

– Det skal bli veldig artig å kjøre over her. Det har blitt en flott bru, fastslår han.

(artikkelen fortsetter under)

Åpning av Tverlandsbrua

JUBLER: Bilister som NRK har snakket med er meget fornøyd med den nye Tverlandsbrua. – Det skal bli veldig artig å kjøre over her. Det har blitt en flott bru, sier Jan Tore Eiterjord, som var en av de frammøtte.

Foto: Torbjørn Brovold / NRK

Vil korte ned strekninga med to kilometer

Tverlandsbrua er en del av Vegpakke Salten, og vil korte inn strekninga mellom Fauske og Bodø med to kilometer.

Bilistene slipper i tillegg å kjøre forbi et meget rasutsatt område, og myke trafikanter kan passere brua ved hjelp av til sammen 2900 meter gang- og sykkelveg som er adskilt fra hovedvegen med rekkverk.

Byggingen startet våren 2011, og har hatt et totalt budsjett på til sammen 605 millioner kroner. 60 prosent av brua finansieres med statlige midler, mens 40 prosent skal finansieres med bompenger.

Bompenger må du betale fra klokken 18 i dag. Taksten vil da komme til å ligge på 21 kroner for passering med lette kjøretøy og 42 kroner for tunge, opplyser Statens vegvesen på sine nettsider.

Ikke helt ferdig

Etter åpningen gjenstår det noe arbeid som vil berøre trafikantene bare i liten grad, skriver Statens vegvesen i sitt informasjonsark.

Dette dreier seg i første omgang om brakkene på Løding, som innen kort tid skal fjernes før området kan ryddes og ordnes.

I tillegg skal det utføres mindre kompletterende arbeider og opprydning til neste år, skriver vegvesenet videre.

(under kan du se se bilder fra byggingsprosessen)

Bredeste av slitt slag

Den nye brua er den bredeste av sitt slag i Norge med 23,5 meter fra kant til kant.

Byggeleder Odd-Magne Rognan hos Statens vegvesen forklarte til NRK tidligere i år at det under byggingen av brua går med om lag 17.000 kubikk betong, 3.200 tonn armering og 45.000 kvadratmeter overflate som skal forskales.

– Brua får fire kjørefelt og gang- og sykkelbane. Det blir midtrekkverk. Dette er i bru for framtidas trafikkavvikling i Bodøregionen, sa han.

(artikkelen fortsetter under)

Odd-Magne Rognan, byggeleder Tverlandsbrua, Statens Vegvesen

BARE FORDELER: – Dette er i bru for framtidas trafikkavvikling i Bodøregionen, konstaterte byggeleder for Tverlandsbrua, Odd-Magne Rognan, overfor NRK tidligere i år.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Kostet et menneskeliv

Byggingen av brua har forøvrig ikke gått problemfritt. I august i år omkom en mann i 30-årene etter en dykkerulykke.

Mannen kuttet stålkonstruksjoner rundt fem meter under vannoverflaten da han fikk deler av konstruksjonen over seg, og ble liggende fastklemt på havbunnen.

– En av dykkerne fikk deler av konstruksjonen over seg på bunnen, mens de to andre var på overflaten. En kollega fikk raskt på seg utstyr og hentet opp mannen som satt fast, fortalte operasjonsleder Ivar Bo Nilsson i Nordland politidistrikt til NTB i etterkant av ulykken.

Da ulykken skjedde var det et arbeidslag på tre personer som holdt på med arbeidet. De startet livreddende førstehjelp og varslet nødetatene. Dykkeren ble fraktet til Nordlandssykehuset og senere til Tromsø, hvor han så døde en uke senere.