– Bortsett fra bompengene, blir det bare fordeler med nybrua

Nedtellingen er i gang – til høsten skal den nye Tverlandsbrua i Bodø stå ferdig. – Den ruver i landskapet. Dette er ei bru for framtida, konstaterer Odd-Magne Rognan i Statens vegvesen.

Tverlandsbrua - Anleggsleder Ole Grindhagen

Tverlandsbrua vil korte inn strekninga mellom Fauske og Bodø med to kilometer, og bilistene slipper å kjøre forbi et meget rasutsatt område. – Det hele er ganske imponerende, synes anleggsleder Ole Grindhagen.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Fortsatt henger den ikke helt sammen. Men Tverlandsbrua ruver allerede imponerende i landskapet utenfor Bodø. Og nå jobbes det på spreng for å bli ferdig

– Hit, men ikke lenger. Byggeleder for Tverlandsbrua Odd-Magne Rognan i Statens vegvesen står på kanten av brua og ser over de tre delene som når Tverlandsbrua står ferdig til høsten skal bli 670 meter lang.

– Det går med om lag 17.000 kubikk betong, 3.200 tonn armering og 45.000 kvadratmeter overflate som skal forskales, sier Rognan til NRK.no.

17.000 tonn betong

Det jobbes på spreng, tonnevis av betong fraktes ut med lekter, løftes og fylles for å få endene til å møtes. Den nye brua blir den bredeste av sitt slag i Norge med 23,5 meter fra kant til kant.

– Brua får fire kjørefelt og gang- og sykkelbane. Det blir midtrekkverk. Dette er i bru for framtidas trafikkavvikling i Bodøregionen, sier Odd-Magne Rognan til NRK.no.

Tverlandsbrua vil korte inn strekninga mellom Fauske og Bodø med to kilometer, og bilistene slipper å kjøre forbi et meget rasutsatt område.

Mange tunge løft

Tverlandsbrua, Bodø

Den nye brua blir den bredeste av sitt slag i Norge med 23,5 meter fra kant til kant.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

På den midterste delen av brua er båt eneste mulighet for å komme seg opp til den luftige arbeidsplassen.

– Det er ganske imponerende når du kommer fra siden. På sørsida er det bare 44 meter igjen før brua kobles sammen. Det er godt å se at det begynner å nærme seg slutten. Det er alltid ei utfordring å holde framdriften, og komme seg i mål til rett tid, sier anleggsleder Ole Grindhagen hos entreprenør Reinertsen AS.

Det blir mange tunge løft under flytting av utstyr i løpet av den toårige byggeperioden. De som jobba her ser også fram til at brua nå skal åpne til høsten.

Geir Ove Utheim, anleggsarbeider TVERLANDSBRUA

– Bortsett fra bompengene, er det bare fordeler, mener anleggsarbeider Geir Ove Utheim.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

– Bortsett fra bompengene, er det bare fordeler. Det blir mye raskere enn å måtte kjøre rundt Hopen. Og når veien følger på blir det en smal sak å komme seg inn og ut av Bodø, sier anleggsarbeider Geir Ove Utheim.

Odd-Magne Rognan, byggeleder Tverlandsbrua, Statens Vegvesen og Ole Grindhagen, Reinertsen

Byggeleder Odd-Magne Rognan i Statens vegvesen og anleggsleder Ole Grindhagen hos entreprenøren Reinertsen AS er godt fornøyd med framdriften på Tverlandsbrua.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK