NRK Meny
Normal

– Enkelte steder i Lofoten bør man unngå å stoppe bilen

De siste tre årene har E10 i Lofoten vært stengt som følge av steinras tre ganger. – Kan være lurt å tenke seg om før man stopper opp for å ta bilder, sier reiselivssjef.

Nesten truffet av stein på E10

Denne steinen på 2,5 tonn deiset ned på E10 før helgen. En bilist NRK snakket med fortalte at han kom til rasstedet sekunder etter.

Foto: Ulf Johannes Olsen

Før helgen ble E10 i Lofoten stengt øst for Ramberg på Flakstadøya som følge av et steinras. Det er ikke første gangen. NRK har fått tall fra Veitrafikksentralen som viser at jord-/steinras har stengt E10 én gang i året siste tre år.

  • 6. juni 2014 ble veien stengt etter et steinras mellom Vareid og Kilan.
  • 5. juni 2015 ble veien stengt etter et steinras ved Ramsviktunnelen.
  • 21. april 2016 ble veien stengt etter et steinras mellom Bø og Flakstad, som nevnt over.

Reiselivssjef Elisabeth Dreyer i Destinasjon Lofoten synes Statens vegvesen har tatt utfordringene på alvor så langt, og er spent på hva politikerne kommer fram til i neste NTP.

– Lofoten har sine utfordringer som man er klar over, og som det jobbes med for å løse. Det man selvfølgelig kan være OBS på, er at man ikke stiller seg opp over lengre tid i områder som er utsatt for ras. For eksempel for å ta bilder, sier Dreyer til NRK.

– Mange fantastiske steder å ta bilder

Elisabeth Dreyer i Destinasjon Lofoten

Elisabeth Dreyer i Destinasjon Lofoten mener det, med de naturgitte forutsetningene som Lofoten har, alltid vil være en viss fare for ras.

Foto: Tommy Andreassen

Før helgen var det sekunder om å gjøre, da bilist Ulf Johannes Olsen nesten kjørte rett inn i steinraset som hadde gått på E10.

Nå når turistsesongen for alvor starter i Norge og Lofoten, og mange turister tar turen til regionen, synes Dreyer det er greit å ha i bakhodet hvor man stopper bilen.

– Det er så mange fantastiske fotopunkt i Lofoten, at man ikke trenger stoppe der man ser det er bratt. Det er også årsak til at man flere steder kan se skilt med «stopp forbudt», sier Dreyer, som samtidig benytter anledningen til å berømme Vegvesenet for det arbeidet som er gjort i blant annet Vest-Lofoten.

Flere tiltak

Geir Jørgensen

Avdelingsdirektør for Statens vegvesen i Midtre Hålogaland, Geir Jørgensen, sier E10 er en ting, men at Lofoten har et stort fylkesveinett også.

Foto: Tomas Rolland, Statens vegvesen

Mer skal gjøres for å trygge vegen for trafikantene. Skredsikring på E10 i Flakstad er et av de prioriterte prosjektene i plangrunnlaget til neste NTP, som ble presentert 29. februar. Her er det to tiltak som konkret nevnes.

Det er fylling og bru over Flakstadpollen og omlegging av vegen ved Spengerleira ved Ramberg. Det vil samtidig gjøre strekningen 10 kilometer kortere.

– Hvis det blir høy ramme ut fra samfunnsøkonomisk rangering, så kan det bli gjort utbedringer på E10 ved Fiskebøl også. Dette skal gjennom politisk behandling, sier avdelingsdirektør for Statens vegvesen i Midtre Hålogaland, Geir Jørgensen.

Anser veiene i Lofoten som trygge

Avdelingsdirektøren understreker at de hele tiden gjør vurderinger ut fra risiko og sårbarhet av veinettet.

– Hadde ikke vi ansett veien som trygg, ville vi heller ikke holdt den åpen. Jeg tror ikke de hendelsene vi har sett, som har resultert i stengt vei, betyr at vi har et fremkommelighetsproblem i regionen, sier Jørgensen.

E10 i Flakstad i Lofoten er stengt etter at en enorm steinblokk ramlet ned fra fjellsiden og delte veien i to.

E10 i Flakstad i Lofoten måtte stenges etter at en enorm steinblokk ramlet ned fra fjellsiden og delte veien i to i juni 2014.