Hopp til innhold

– Det sosiale på festival er viktigere enn musikken

– Parkenfestivalen er årets sosial happening, sier Kristine Molde (28) og Solveig Lakså (28). Festivalmarkedet har overtatt for konsertmarkedet, mener programleder Knut Folkestad i NRK P13.

Parkenfestivalen 2014: Kristine Molde (28) og Solveig Lakså (28)

Parkenfestivalen 2014: Kristine Molde (28) og Solveig Lakså (28) var i ekstase under konserten med Veronica Maggio.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

– Vi kommer på Parkenfestivalen for å treffe venner og være sosial. Men musikken i år er bare helt konge. Vi får se Tungtvann, Moddi, Sivert Høyem, Sondre Justad og Violet Road i løpet av en helg. Kan en nordlending be om mer, spør Solveig Lakså (28) og Kristine Molde (28), mens de jubler til en av Veronica Maggios rekke av hits oppe på scenen.

Da Parkenfestivalen i Bodø startet billettsalget til årets festival i november i fjor ble billettene revet bort på tre timer og 50 minutter. Og det uten at en eneste artist var sluppet.

Stoler på bookingen

To av dem som sikret seg billett denne novemberdagen var nettopp Solveig Lakså og Kristine Molde.

– Du må bare stole på at de bookingansvarlige i Parkenfestivalen gjør jobben sin. Dersom musikken hadde vært helt «ræva» hadde jeg ikke giddet å komme hit, men da programmet ble annonsert var jeg storfornøyd, sier Solveig Lakså.

Hun kjenner flere som er misfornøyde med årets program, og har som har solgt billettene sine.

– Dem om det. Kanskje de angrer seg litt nå, sier hun til NRK.no.

Knut Folkestad: – Litt som å spise Grandiosa

Knut Folkestad

Knut Folkestad sammenlikner norske festivaler som å spise Pizza Grandiosa.– Det er musikk for enh ver smak og ofte rene hitparader. Men for all del, Grandiosa smaker godt innimellom.

Foto: NRK

Da Parkenfestivalen åpnet portene i Rensåsparken fredag, stormet 9000 festivalglade mennesker inn på festivalområdet. Programleder Knut Folkestad i NRK P13 fra Bodø er selvskreven Parkengjenger hvert år. Han synes det er litt vanskelig å være kritisk til at folk hygger seg.

– Men det er klart. Jeg lurer jo litt når jeg ser folk komme supertidlig på Parken og «reserverer» et hjørne. Der blir de sittende de neste 24 timene. Musikken på scenen blir en lydkulisse. Det blir som å reservere bord på en restaurant.

Da P13 sendte fra Øyafestivalen for to uker siden la han merke til at folk skravler høylytt mens det sto band på scenen.

– Faktisk tok jeg meg selv i gjøre det samme, innrømmer Folkestad.

Han sammenlikner norske festivaler som å spise Pizza Grandiosa.

– Det er musikk for enhver smak og ofte rene hitparader. Men for all del, Grandiosa smaker godt innimellom.

Folkestad synes likevel det er synd at festivalmarkedet har overtatt for konsertmarkedet.

– De som «taper» er musikknerdene, som nok heller ville sett favorittbandene sine på en konsertscene. Men festivalene sikrer seg enerett til bandene, sier Knut Folkestad.

– En sosial happening

Gøran Aamodt og Stig Kaspersen i Parkenfestival-ledelsen

Gøran Aamodt og Stig Kaspersen i Parkenfestival-ledelsen.

Foto: Beth Mørch Pettersen / NRK

Markedssjef Stig Kaspersen i Parkenfestivalen sier at Festival-Norge er i endring.

– Musikkfestivaler er blitt en sosial happening. Det har helt klart skjedd en dreining de siste årene, ikke bare på Parkenfestivalen. På Øyafestivalen og Norwegian Wood ser vi samme tendenser. Utviklingen gjør at vi må tenke annerledes når vi booker artister, sier Stig Kaspersen, markedssjef i Parkenfestivalen.

Parken har i år 31 band og artister fordelt på tre scener inne på festivalområdet i Bodø. Blant headlinerne er Tungtvann, 80-tallsheltene Simple Minds, Jane's Addiction, Waterboys, Veronica Maggio, Honningbarna, Maria Mena og Skambankt.

39-årig kvinne

Parkenfestivalen

Fredag var nærmere 9000 mennesker innom Parkenfestivalen i Bodø.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

– Vi må tilpasse oss utviklingen og ha noe for enhver smak. Mye musikk for mange. Og vi må anerkjenne festen, legger han til.

For å finne ut hvem den typiske Parkenfestival-publikummeren er, har festivalledelsen gjennomført flere spørreundersøkelser.

– Det er flere 40 og 50 år enn mellom 18 og 30. Den typiske Parkenfestival-publikummer er kvinne, 39 år som vil treffe kjente, forteller markedssjef Stig Kaspersen.

– Handler om mye mer enn musikk

Ingebjørg Vestrum

Forsker Ingebjørg Vestrum ved Nordlandsforskning har tatt doktorgrad på festivaler. Hun fant ut at musikkfestivaler handler om mye mer enn musikk.

Foto: Vera Isachsen / NRK

Forsker Ingebjørg Vestrum ved Nordlandsforskning har tatt doktorgrad på festivaler. Hun fant ut at musikkfestivaler handler om mye mer enn musikk.

– Hvert år arrangeres det rundt tusen festivaler i Norge, med 1,5 millioner publikummere. Det er mye som skal til for at en festival lykkes og får fotfeste i et lokalsamfunn. Det handler om å skape identitet og stolthet.

For å få det til må man ha ildsjeler, en engasjert lokalbefolkning og selvsagt gode navn på festivalplakaten.

Vestrum ble overrasket over at det å skape en festival er en så komplisert prosess.

– Det er mange aktører med forskjellige mål. De frivillige er med fordi de vil høre musikk og gjøre noe sosialt, næringslivet er med for å tjene penger, og musikere for å få fram musikken sin. Det kan bli kolliderende mål og forventninger, sier Vestrum.

– Publikum stoler på oss

Publikum under Parkenfestivalen

Parkenfestivalen tror goodwill, eierskap og godt omdømme er viktige stikkord for suksess.

Foto: Henrik Dvergsdal

Parkenfestivalen tror goodwill, eierskap og godt omdømme er viktige stikkord for suksess.

– Det at vi klarer å selge hele Parkenfestivalen på under fire timer er eksepsjonelt på landsbasis. Det viser at folk stoler på at vi klarer å lage en skikkelig festival, sier markedssjef Stig Kaspersen til NRK.no.

Selv om det kjøpesterke publikummet river til seg billettene på under fire timer, og før en eneste artist er sluppet, er Kaspersen klar på at det ikke er aktuelt å holde tilbake billetter for å komme de musikkinteresserte i møte på bekostning av reunion-publikummet.

– Vi må ta på alvor det publikummet vi har, sier han.