Hopp til innhold

Dette gjør norsk vinter med utenlandske vogntog

Søndag skjedde det igjen. Et østeuropeisk vogntog på sommerdekk havner utfor veien. Så langt i år har nær 200 vogntog skapt kaos på veiene – bare i Nordland.

Nedsnødd trailer

Nedsnødd vogntog på norske veier.

Foto: Geir Olav Slåen
Knut Danielsen UP-sjef i Nordland

Knut Danielsen er UP-sjef i Nordland.

Foto: Hilde Mangset Lorentsen
Sjekk av utenlandske vogntog

Sjekk av utenlandske vogntog.

Foto: Martin Tangen Schmidt/NRK
Wiggo Kanck

Seniorrådgiver Wiggo Kanck i Statens vegvesen.

Utforkjøring i nærheten av Lønsdal på Saltfjellet

Utforkjøring i nærheten av Lønsdal på Saltfjellet.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Og denne gangen gikk det skikkelig galt. Det litauiske vogntoget på sommerdekk kjørte seg fast i nysnøen på det såpeglatte føret, og sperret fylkesksvei 78 ved Leirosen i nordlandskommunen Leirfjord.

Da en bergingsbil skulle hjelpe vogntoget som sperret veien, fulgte bergingsbilen etter ned en bratt skrent. Sjåføren av bergingsbilen klarte å hoppe ut av bilen før den forsvant ned den rundt 100 meter høye skrenten, mens den 49-årige litauiske vogntogsjåføren ligger skadd på Helgelandssykehuset.

– Skjer hver dag

Hver dag ruller hundrevis av livsfarlige vogntog over norske grenseoverganger. Dette skjer til tross for infokampanjer, flere kontroller, høyere bøtenivå, og nye forskrifter med krav om mønsterdybde og kjettinger .

– Ikke så rart, sier UP-sjef Knut Danielsen i Nordland til NRK.no.

– Norske oppdragsgivere er problemet

Han mener det må sterkere lut til enn kampanjer rettet mot utenlandske sjåfører.

– Pekefingeren må rettes mot norske bedrifter som bruker transportselskaper som skaper livsfarlige situasjoner. Disse sjåførene blir brukt utelukkende fordi de er billige, sier UP-sjefen.

Han får støtte av seniorrådgiver Wiggo Kanck i Statens vegvesen, som for noen år tilbake ledet en kampanje for å sikre norske vinterveier mot farlige vogntog.

– En av konklusjonene våre var at det ikke er sjåførene som er hovedproblemet, men vogntogenes eiere og de norske oppdragsgiverne. Norske oppdragsgivere må vite hvilket ansvar de tar på seg når de leier inn østeuropeiske transportører som ikke har utstyret i orden, bare fordi transporten er billig, sier Kanck til NRK.no.

Sjåførene tør ikke å be arbeidsgiveren om penger til bedre dekk og kjettinger, rett og slett fordi de frykter å få sparken, ifølge Kanck.

Sjåførene kjører bevisst omveier for å unngå dyre ferjer og bomveier. Ofte er omveiene direkte farlige å kjøre med vogntog.

– Lite har skjedd

Etter vogntogaksjonen har lite skjedd, ifølge Wiggo Kanck.

– Det bør ikke komme som noen overraskelse at problemet med utenlandske vogntog vedvarer, og til og med øker i omfang, sier Kanck.

Han er skuffet over egen etat, og innrømmer at det er bevilget for lite penger til dette viktige arbeidet.

Skuffet over egen etat

Utvalget foreslo å bevilge mer penger til omfattende kontroller på grensen. For det er ingen enkel oppgave langs Norges lange grense, ifølge UP-sjef Knut Danielsen i Nordland.

– Grensekontroll kan helt sikkert fungere når Kiel-ferga legger til kai i Oslo full av vogntog. Men langs Norges lange grense kan vi ikke bruke politiressurser på å kontrollere alle vogntog, sier Knut Danielsen.

Wiggo Kanck i Statens vegvesen sier det ikke kan være politiets oppgave alene å stoppe vogntogene.

Vogntog veltet i Dagsvika i Leirfjord 29. mars 2012

Et vogntog fra Estland veltet i Dagsvika i Leirfjord 29. mars 2012

Foto: Arnt S. Jacobsen

– Det er Statens vegvesen som skal sikre framkommeligheten på veiene. Her har vi forsømt oss, sier han til NRK.no.

Han kjenner til at utenlandske sjåfører som oppdager at det er grensekontroll tar en telefon til speditøren som endrer mottaksadresse for lasten til Oslo.

– Så kjører vogntoget til Oslo på en grei vei. Derfra starter de den farlige ferden nordover eller vestover på farlige dekk. I tillegg til dårlige dekk kan vogntogene også være feil lastet og være i dårlig teknisk stand, sier han.

Mange ulykker

Vogntog vinter

Så langt i år har nær 200 vogntog skapt kaos på veiene så langt i år – bare i Nordland.

Foto: Brede Røsjø / NRK

Det har skjedd flere ulykker, nesten-ulykker og utforkjøringer med vogntog i vinter, og ofte er østeuropeiske kjøretøyer involvert.

I de tre politidistriktene i Nordland har politiet så langt registrert over 190 vogntog som har vært involvert i utforkjøringer, ulykker eller som på annen måte har skapt kaos i trafikken. Av disse var 147 utenlandske og 36 norske. Seks vogntog er det ikke registrert nasjonalitet.

Størst er problemet på Helgeland, hvor det hver uke transorteres tonnevis med oppdrettslaks fra kystkommunene og over svenskegrensen over E12 Umbukta eller i fylkesvei 73 over Hattfjelldal.

Fra januar til 1. april har politiet vært involvert i 70 hendelser med utenlandske vogntog, mens 15 norske er registrert i samme periode.

– De fleste uhellene skjer i forbindelse med laksetransport, sier operasjonsleder Egil Pettersen ved Helgeland politidistrikt til NRK.no.

– Se til Sveits og Østerrike

Hallgeir Langeland

Stortingsrepresentant Hallgeir Langeland.

Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix

Stortingsrepresentant og medlem i transportkomiteen Hallgeir Langeland (SV) har nylig vært på reise i Østerrike og Sveits, som har stålkontroll på vogntogtrafikken.

– Der kan ikke vogntog passere over hvilken som helst grenseovergang. De tvinges inn gjennom spesielle grenseporter hvor de kontrolleres. Dette er noe vi må jobbe med i Norge også, sier Langeland til NRK.no.

Et annet problem er sosial dumping, ifølge SVs mann i Transportkomiteen.

– Vi vet også at deler av bransjen, særlig den delen som hører hjemme i Øst-Europa, er systematisk preget av sosial dumping. Dette er komplisert fordi det må jobbes med internasjonalt, sier Langeland, som også er opptatt av på at næringslivet må utvise større ansvar når det gjelder kjøp av spedisjonstjenester.

– Det er et tankekors at de er så profitthungrige, sier han til NRK.no.

FHL: – Tar ansvar

Øyvind André Haram

Informasjonssjef Øyvind A. Haram i FHL.

Foto: FHL

Det liauiske vogntoget som dro med seg en bergingsbil ned en fjellskrent på Helgeland var fylt opp med laks fra Marine Harvest på Herøy.

Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL), som er en stor transportaktør, sier det blir fullstendig feil å skyve ansvaret over på fiskerinæringen.

– Vi stiller strenge krav til transportselskapene vi bruker Mye av utfordringen ligger i at det ofte er kjøper – og ikke selger – som bestiller og betaler frakt, sier informasjonssjef Øyvind A. Haram i FHL.

– Det betyr at når et utenlandsk storkonsern som Tesco kjøper norsk laks er de som har ansvaret for transporten og ikke laksebedriftene.

FHL har ikke tall på hvor stor del av de utenlandske vogntogene som utgjør denne type transport, men sier den er betydelig.

– Vi tar ansvar og går langt ut over det som kan forventes av vår næring. Gjennom prosjektet «Trygg trailer» samarbeider vi med Samferdselsdepartementet for å stille krav til selskapene vi bruker.

Prosjektet innebærer at bilene sjekkes og at de utenlandske sjåførene får utdelt en informasjonsbrosjyre.

– Men vi har ikke politimyndighet, og kan ikke stoppe vogntogene. Men det har skjedd at vi tipser vegmyndighetene, sier Haram.

Hvordan kan Norge stanse de livsfarlige vogntogene?