Vogntog-kaos nesten tre ganger om dagen

113 vogntog har så langt i vinter laget kaos på veiene i Nordland og Sør-Troms.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Jeg har jobbet her siden 1993, og opplever at antallet vogntog i grøfta bare øker år for år. Det er en skremmende utvikling og en trafikkfare for andre bilister, sier Bente Bygdås er operasjonsleder ved Helgeland politidistrikt.

Politiet i Midtre Hålogaland fått 40 meldinger om vogntog som sperret trafikken. I Salten har politiet fått 22 meldinger mens det på Helgeland har vært 51 vogntog som har sperret veien, vært en trafikkfare eller involvert i trafikkuhell.

Det betyr at nesten tre vogntog har sperret trafikken hver eneste dag siden første november.

Politiet: – Skremmende utvikling

To vogntog kjørte av veien på Fv 78 i Nordland er åpnet ved Kviting mellom Leirosen og Mosjøen

Dramatisk: To vogntog kjørte av veien på Fv 78 i Nordland.

Foto: Lillian Skogmo

Bygdås er ikke stolt av å ligge på topp på lista over vogntoguhell. Hun fått meldinger om hengere som har falt av, vogntog som sperret veien midt i et kryss og folk som har omkommet i kollisjoner med vogntog.

– Like sikkert som snøen kommer på vinteren, havner også de utenlandske vogntogene i grøfta, sier hun til NRK.no.

Mor: – Redd når jeg kjører

Sonni-Merete Hauge

Sonni-Merete Hauge

Foto: Privat

– Det er jo helt forferdelig, men jeg er ikke overrasket over tallet, sier Sonni-Merete Hauge. Hun er mor til en fem år gammel gutt, og har startet ei facebook-gruppe i protest mot de mange utenlandske vogntogene som er for dårlig skodd på veiene.

– Jeg startet gruppa fordi jeg er mor og redd for å få en av disse vogntogene i fronten på bilen min. Dessuten er jeg lei av at veien er sperret på grunn av bilberging, sier Hauge til NRK.no

Hun bor i Kabelvåg i Lofoten, og opplever ofte av veien er stengt fordi et av de mange vogntogene med laks har havnet i grøfta.

– Det er utrolig irriterende, for her i Lofoten finnes det få omkjøringsveier. Så da må du bare sitte i bilen å vente, sier en oppgitt Hauge til NRK.no

– Utenlandske vogntog verstinger

Ei opptelling i Midtre Hålogaland i november viste at over 70 prosent av vogntogene som havner i grøfta, er utenlandske. Mange er dårlig skodd.

– De er pålagt å ha med kjettinger, men vi opplever at de ikke blir lagt på før det er for seint, sa politioverbetjent Oddmund Nilsen ved Midtre Hålogaland politidistrikt i november.

– Russere, estlendere og for det meste østeuropeere. De frakter varer eller henter laks, sier Stein Wilhelmsen, operasjonsleder i Midtre Hålogaland politidistrikt.

Han forteller at mange ikke en gang havnet i grøfta, men blir stående midt på veien å sperre trafikken fordi de ikke vet hvordan de legger på kjettinger.

– Jeg tror det må være nye sjåfører hvert år, ellers må de være fryktelig tunglærte. For dette skjer år etter år.

– Rasende bilister mister feriefly

Bilkø etter vogntoguhell ved Mjåvatn i Vefsn

Bilkø etter vogntoguhell ved Mjåvatn i Vefsn.

Foto: Frank Nygård / NRK

Det er ofte de samme problemstrekningene som skiller seg ut. På E10 ved Kåringen ved Lødingen er det ofte vogntog i grøfta. Det samme er det på E10 Bjørnfjellet og E6 over Gratangsfjellet. I Salten er fylkesvei 17 gjennom Meløy og Gildeskål, E6 over Kråkmofjellet og strekningen mellom Fauske og Rognan. Også på E6 sør på Helgeland er det jevnlig vogntog i grøfta.

– Vi får ofte telefoner fra rasende bilister som står i kø og holder på miste flyavganger og feriereiser. Men ofte er det lite politiet kan gjøre.

– De utenlandske vogntogene har problemer med å garantere betaling for bilberging. Dermed må vi ofte drive detektivarbeid for å finne eiere som kan betale, samtidig som vogntoget sperrer veien, sier Wilhelmsen.

Krever at noen stopper trafikken

Da NRK gjorde forrige opptelling av vintertrafikken, krevde nestlederen i transportkomiteen på Stortinget handling.

– For det første må det bevilges mer penger til de som skal kontrollere vogntogene slik at de blir bedre i stand til å skjøtte denne oppgaven. Politi, Statens vegvesen og tollmyndighetene må samarbeide om å få stoppet de farlige vogntogene på grensa, sa Bård Hoksrud (FrP).

Også politimester Truls Fyhn i Tromsø og Trygg trafikk krevde handling. For det er ikke bare i Nordland at trafikkaos etter vogntogulykker er et problem.

– Fraktkjøperne må ta ansvar

Nestlederen i Transport komiteen på Stortinget, Anne Marit Bjørnflaten fra Arbeiderpartiet, mener situasjonen er alvorlig. Også hun vil ha flere kontroller.

– For dårlig skodde vogntogene er en alvorlig fare på norske vinterveier. Her må selskaper som leier inn utenlandske transportselskaper bør ta mer ansvar, sier hun til NRK.no

Bjørnflaten mener selskapene må fortelle sjåførene om vinterføret i nord, men vil ikke anbefale selskapene velger norske leverandører.

– Den frie konkurransen gjennom EØS-avtalen gjør at vi ikke kan nekte selskapene å konkurrere i Norge. Jeg tror bare problemet vil øke framover om vi ikke får tiltak på plass.

– Føler oss oversett

Facebook-aksjonist Sonni-Merete Hauge mener politikerne ikke har tatt ansvar.

– Det er helt forferdelig. Jeg tenker også på de som kjører disse vogntogene, de vet jo ikke hva de begir seg ut på. Men jeg synes ikke myndighetene har gjort nok for å stoppe trafikken og kontrollere vogntogene på grensa, sier Hauge.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.