Løsningen som Ulsteinkonsernet er stolt av heter Ulstein X-Bow, og er den nye baugfasongen til skipene.
- På et vanlig offshore-skip så vil vi i ordinære nordsjø-forhold spare mellom fire og sju % drivstoff, sier Stave.
Ting tar tid
Designsjef i Ulsteinkonsernet, Håvard Stave, sier det er viktig at de lager skipa så kompakte og små som mulig. Dette for at det ikke brukes mer energi enn nødvendig. Det er bare noe av det Ulsteinkonsernet gjør for å være et miljøvennlig verft.
- Vi videreutvikler både skipsløsningene og teknoligi, materialvalg og selvfølgelig er vi ute etter å finne det siste i markedet.
Likevel vedgår Stave at det tar tid å bli et så miljøvennlig verft som de ønsker.
- Vi kan ikke lage løsninger som er mer komplekse, kostbare og teknofrikete enn det konkurrentene lager. Alt handler om å lage et skip som er økonomisk forsvarlig, effektivt for å få gjort en viss jobb. Ting er kostbart, og det er realitetene som hele næringa må forholde seg til.
Så fram til de ulike miljøaspekta innen den maritime næringa er blitt kjent koster utviklinga av ny, avansert og ikke minst miljøvennlig teknologi dyrt.
- Det presser oss selvfølgelig, for det er innen noen felt vi historisk ikke har allverdens kompetanse. Det koster litt, men det er nødvendig.
Større satsing
Daglig leder i Martim forening for søre sunnmøre, Svein Rødset, sier miljøfokuset har blitt mye viktigere de siste årene.
Rødset sier hele den maritime næringa jobber for å finne de mest fremtidsretta løsningene.
- Den maritime næringa har vært fokusert på miljøspørsmål lenge, men siste tida har dette blitt et enda større satsningsområde.
Rødset synes den maritime næringene sin innsats for å gjøre skipsfarten mer miljøvennlig har vært lite fokusert på i media.
- Etter vårt syn har det vært betydlige reduksjona i utslipp fra skip de siste ti årene, og dette har ikke kommet frem.
Koster å ikke satse
Stig Remøy, administrerende direktør i Olympic Shipping sier de jobber mer enn tidligere med miljøvennlig innovasjon.
- Olympic har alltid satset på miljø, men fokuset er enda sterkere i dag enn det har vært gjort tidligere. Det koster å ikke satse på miljø.
- Jeg tror det vil satses i enda større grad på miljøretta tiltak innen den maritime næringa i framtida, sier Remøy.