Tusener trues av permitteringer når skipsverftene og utstyrsleverandørene langs kysten tømmes for kontrakter neste år.
- Allerede fra mars 2010 vil dette bli merkbart, sier bransjesjef Egil Holland i Norsk Industri til NTB.
Da vil ordrebøkene være tomme ved flere av skipsverftene. Bare få verft har kontrakter inn i 2011. 10.000 fast ansatte og innleide på verftene og 12.000 - 14.000 i skipsutstyrsindustrien står foran en veldig vanskelig periode.
I tillegg kommer ringvirkningene av verftsindustrien i lokalsamfunnene. Det er vanlig å regne at en arbeidsplass på et skipsverft bærer to til tre andre arbeidsplasser.
Ordretørke
- Krisen som nå nærmer seg, og som i stor grad er et resultat av den globale finanskrisen, vil bli særdeles merkbar. Det er viktig å få fram at det som nå skjer ikke er et norsk problem, men et globalt problem, sier Holland.
Han viser til at det i perioden januar-juni i 2008 ble inngått kontrakter på 1.616 skip i hele verden. I den samme perioden i år er det inngått kontrakter på bare 187 skip i hele verden.
Disse tallene forteller sitt om en verftsindustri som blør verden over. Tirsdag starter årets Verftskonferanse i Ålesund. Der møter næringsminister Trond Giske en samlet, norsk maritim næring for første gang.
Fortsatt optimist
Et av de større, norske nybyggingsverftene er STX Langsten i Tomrefjord i Romsdal. Over 600 har sitt daglige arbeid ved verftet og aktiviteten er fortsatt høy.
Langsten er heller ikke av de verst stilte. Her er det kontrakter langt inn i 2011.
- Vi er optimister. Får vi en ny kontrakt før utgangen av første kvartal neste år, skal vi berge oss ut 2011, sier verftsdirektør Steinar Nerbøvik til NTB.
Han har notert seg at landets nye næringsminister, Trond Giske, har gått offensivt ut.
- Får vi finansieringen på plass, bør det være mange oppgaver for verftene. Både ferjer, kystflåten og fiskeflåten trenger fornyelse, sier Nerbøvik.
Koster dyrt
Klubbleder for de organiserte i Fellesforbundet ved Langsten, Hermann Frostad, mener at en lang og dyp nedtur for skipsbyggingsindustrien kan føre til avskalling av norske verft og bortfall av både arbeidsplasser og kompetanse.
- Vi har hatt både opp- og nedturer før, og vi vet ikke hvor alvorlig det blir denne gangen. Det er ikke bare finanskrisen som gjør det vanskelig for oss nå. Vi må også betale en høy pris for den kunstig høye ordretilgangen i 2006 og 2007, som sendte helt feile signaler inn i markedet, mener Frostad.
Han utfordrer regjeringen til å ta tak. Han er ikke bare imponert over forståelsen enkelte politiske partier har for den vanskelige situasjonen i norsk industri.
Bare gammelt
Ordretørken som nå tar tak i skipsbyggingsindustrien er forutsett. Hittil har de fleste verftene hatt hendene fulle med gamle kontrakter. Ordrereserven ved de norske verftene er i øyeblikket på 41,9 milliarder kroner, men det er bare tegnet
kontrakter for 1,4 milliarder kroner hittil i 2009.
Egil Holland sier at det nå har gått så langt at omfattende permitteringer vil være umulig å unngå. - Mye kan likevel gjøres for å redusere krisen. Da trengs det samhandling med myndighetene for finansiering og kanalisering av kontrakter inn til de norske verftene.
Holland peker blant annet på frakteskipene som går langs kysten, som i stor grad er gamle.
- En rekke ferjer er moden for utskifting, og skip til ulike statlige formål kan med fordel bygges i Norge.