Polaris Media eier store aviser som Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende. Konsernet ble etablert gjennom sammenslåingen av Adresseavisens konsern, Harstad Tidende-gruppen og gjennom oppkjøpet av Edda Medias aviser på Nordvestlandet.
Tjener for lite
Konsernet tjener nå for lite penger på papiravisene. Nedgangen i annonser i papiravisene falt i tredje kvartal med 6,6 prosent. En vekst på 19,7 prosent i de digitale annonsene anses ikke som nok til å kompensere for tapte inntekter i papiravisene.
Tross nedgang i omsetningen i papiravisene, er der imidlertid en resultatfremgang i tredje kvartal.
– Resultatfremgangen skyldes først og fremst at digitale annonseinntekter øker med nær 20% og at konsernet har redusert driftskostnadene, sier konsernsjef Per Axel Koch.
- Les også:
Vanskelig høst
September har vært utfordrende i annonsemarkedet for papir i Adresseavisen-gruppen. For Polaris Media Nordvestlandet har det vært nedgang i hele kvartalet, heter det i børsmeldingen.
- Les også:
- Les også:
Reduserer antall ansatte
Konsernet har nå vedtatt en plan for å forbedre resultatene. Driften skal effektiviseres og veksttakten på de digitale plattformene skal økes.
Når kostnadene skal ned innebærer det en reduksjon i bemanningen på mellom 80 og 100 årsverk. Målet er at dette skal skje ved frivillige tiltak.
- Les også:
Allmøter i dag
Det er varslet allmøter i de forskjellige virksomhetene i Polaris Media i dag. I avisene Sunnmørsposten og Romsdals budstikke skal dette møtet være klokka 13.00.
Styrket finansiell stilling
Selv om omsetningen går ned, har Polaris Media en resultatforbedring og en styrket finansiell stilling.
– Resultatene fra 3. kvartal gjør at vår finansielle stilling er styrket. Det gir økte muligheter for videre satsninger, utvikling og strukturelle grep, sier konsernsjef Per Axel Koch i pressemeldingen.