Arbeidskonflikten mellom losbåtførerne og Kystverket er i ferd ned å ødelegge arbeidsplassen. Det forteller losbåtfører Rune Sæther.
– Gleden ved å dra på jobb, er vekk. Jeg synes personalbehandlingen er meget dårlig når de kan ta fra oss både lønn og fritid, sier han.
Mister lønnstillegg
Det kreves mannskap med erfaring for å få losen trygt om bord i lastefartøyet. Før var losbåtførerne nesten stand by på vakt. Nå får de kun lov til å jobbe i åtte timer, noe som gjør at de mister inntekter og andre lønnstillegg. En annen losbåtfører Otto Kalland, føler de ikke blir sett.
– Man føler seg tilsidesatt, jeg er ikke helt "happy" med det. Og det er vel derfor det har blitt en del sykemeldinger. Folk møter veggen og de har ikke respekt for det vi har styrt med, forteller han.
Les også:
Andre fartøy leid inn
Fordi losbåtførerne kun får jobbe åtte timer i døgnet, blir andre som har frivakt beordret på overtid. Første kvartal i år var det brukt mer penger på overtid enn hele fjoråret.
Og når losbåten må gå til land fordi losbåtføreren har brukt opp arbeidstiden, blir redningsskøytene og andre fartøyer leid inn. Nylig holdt en los på å ramle på havet da en taubåt erstatta losbåten.
– Det er en uholdbar situasjon vi er i nå. Det har jeg tatt konsekvensene av og sagt opp, sier Sæther.
Situasjonen lik over hele landet
Ved losstasjonen i Tromsø er situasjonen den samme som i Ålesund og ved de andre14 stasjonene langs kysten.
– Losen må ha pass med seg på jobb. Ved flere anledninger har de havnet i utlandet, for det er ingen som henter dem. Mannskapet slutter, de har tusen timer overtid i løpet av året. Vi har brukt mer overtid i år, enn i hele fjor. Det er rett og slett vanndrevet, mener Narve Leonhardsen, leder for Losbåtførernes Forbund.
Vedgår problem
Kystdirektør Kirsti Slotsvik vil selv ikke kommentere kritikken fra losbåtførerne. Men avdelingsdirektør, sjøtrygghet ved Kystverket, Arve Dimmen, innrømmer at de har et problem.
– Vi har et lite problem i losbåttjenesten for tida. Det har blant annet sammenheng med at vi har sagt opp en særavtale, og går på andre betingelser enn vi gjorde før, sier han.
Hva gjør dere for å løse disse problemene?
– Det er flere ting. Hvis vi ser på den operative tjenesten må vi gjøre en del ting som får tjenesten til å gå rundt. Det betyr å ansette flere folk, prøve å leie inn tjeneste. Det viktigste vi prøver å få til er arbeidstidsavtaler med losbåtførerne, sier han.