De siste ti årene er det blitt 2.500 færre studenter som satser på lærerutdanning.
Komplisert
Professor i pedagogikk og sosialfag ved Høgskulen i Volda, Kåre Heggen, mener negativ presseomtale er noe av forklaringen på at færre vil bli lærere.
- Media har fokusert mye på hvor dårlig det står til i norsk skole. Det kan ha gjort at flere kvier seg for å bli lærere, sier Heggen til Nationen.
- Men presseomtale alene er ikke den eneste årsaken, mener han.
Læreryrket er komplisert, og alle har erfaringer med det fra
rollen som elever, sier professoren.
Karakterkrav
Heggen har sett på hvordan antall søkere og studieplasser har utviklet seg innenfor offentlige yrker i perioden fra 1997 til 2007. Studier til sykepleieryrket, sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere har økt i popularitet. Det har ikke lærerutdanningen.
- For lærerutdanningen må vi ta med at det i 2005 ble innført
karakterkrav. Det kan ha bidratt til færre søknader, sier
Heggen.
Regjeringen legger fredag fram stortingsmeldingen om lærerutdanning som opposisjonen har ventet på i mer enn to år. Etter det NTB kjenner til vil større spesialisering være blant forslagene.
Heggen mener at læreryrket kan øke sin popularitet ved at
skoledagen blir utvidet.Med å innføre leksehjelp på skolen, kan man også tenke seg at det blir mer attraktivt å bli lærer. Det kan gi en lettere og
mer variert yrkeshverdag. Det vil være positivt for at lærerutdanningen skal få flere søkere, sier Heggen.