NRK Meny
Normal

Kleven-ansatte glade for milliardkontrakt

ULSTEINVIK (NRK): Når Hurtigruten gjør den største investeringa noensinne, er det Kleven verft som får oppdraget. – Dette er veldig etterlengtet. Ikke bare for vår bedrift, men også for lokalsamfunnet, sier de ansatte.

Olav Høydalsvik og Malene Liavaag

Olav Høydalsvik og Malene Liavaag på verftet i Ulsteinvik jubler over den nye intensjonsavtalen med Hurtigruten.

Foto: Frode Berg / NRK

Det var en gledens dag på Kleven verft i Ulsteinvik i dag, når det ble kjent at de kan få den største kontrakten i verftets historie.

– Det er klart at alle er glade når vi får arbeid. Vi visste at vi hadde arbeid ut i 2017, men det nærmer seg fort. Det var godt å få større perspektiv fremover, sier tillitsvalgt Olav Høydalsvik i Fellesforbundet på Kleven verft.

Malene Liavaag er lettet. Hun har vært veldig spent.

– Jeg får mer tro på skipsnæringen, og at den kommer til å forsette i mange år fremover, selv om det går dårlig for offshorenæringa.

Betryggende for de ansatte

Hurtigruten presenterer nye skip

Hurtigruten har tegnet en intensjonsavtale med Kleiven om fire nye ekspedisjonsskip med byggestart 2016.

Foto: Mariann Reikerås / NRK

På verftet i Ulsteinvik har det vært en travel dag for kommunikasjonsdirektør Ellen Kvalsund. Telefonen står ikke stille. Alle vil gratulere.

– Det er tøffe tider. Vi føler det vi som alle andre i bransjen, så det å få denne intensjonsavtalen betyr en lang horisont for alle våre ansatte og for underleverandørene våre.

Vi er veldig stolte

Kleven verft fekk Hurtigrutekontrakt

Også i kontorbygget var det jubel og sjokoladeservering for å feire.

Foto: Frode Berg / NRK

Hurtigruten og Kleven verft i Ulsteinvik har signert ein intensjonsavtale om bygging av inntil fire ekspedisjonsskip. Det første skipet skal stå ferdig sommeren 2018.

Dette er den største investeringen i Hurtigrutens historie. Hvert skip har plass til 600 passasjerer og er spesialtilpasset opplevingsbaserte ekspedisjonsreiser. Det skal også kunne seile langs norskekysten.

– Vi er veldig stolte av at kontrakten endte i Norge, sier Daniel Skjeldam, administrerende direktør i Hurtigruten.

Stig Vattøy

Stig Vattøy er en av dem som jubler på Kleven verft torsdag.

Foto: Frode Berg / NRK

Og stolte er de også på Kleven.

– Nå har vi mye å gjøre fremover og det er betryggende for oss alle, sier Stig Vattøy i utrustningshallen.

– Leverer kvalitet

Kleven har bygget tre skip for Hurtigruten før. Konsernsjef Ståle Rasmussen tror at grunnen til at Kleven ble valgt er at verftet kan levere kvalitet.

Ståle Rasmussen

Konsernsjef Ståle Rasmussen sier at dette betyr arbeid til opp mot 1000 personer.

Foto: Arne Flatin / NRK

– Vi har vunnet frem i en tøff konkurranse på en intensjonsavtale som skal bli til kontrakter i løpet av få måneder, sier Rasmussen.

For Kleven betyr det svært mye å få desse kontraktene, i den tøffe tiden i den maritime næringen. Bygging av skipene betyr arbeid til opp mot 1000 personer, både på verftet og ute blant underleverandørene.

– Dette er jo omstilling i praksis fra olje og gassindustrien som vi er en del av, til andre fartøyssegment, sier konserndirektøren. De starter arbeidet så snart kontraktene er klare i midten av juni.