Hopp til innhold

Hurtigtog i Møre og Romsdal?

Det kan bli hurtigtog i Møre og Romsdal i fremtiden. Tirsdag ble planene om et høyhastighetsbanenett mellom byene i Sør- Norge presentert.

Hurtigtog

I framtida kan et hurtigtog suse gjennom Møre og Romsdal.

Foto: Deutsche Bahn AG, Warter

Statssekretær ved Statsministerens kontor og nestleder i SV, Bård Vegar Solhjell, var i dag i Ålesund for å få høre om planene til Norsk Bane AS.

Veldig interessant

 Bård Vegar Solhjell
Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Solhjell mener planene er så interessante at de må taes med når transportplanen skal diskuteres neste år.

- Man får ikke noe vedtak før jul i år. Jeg mener denne satsningen må med i diskusjonen om nasjonal transportplan som skal vedtas i Stortinget i 2009.

Planene er å bygge et høyhastighetsbanenett mellom Ålesund, Molde, Trondheim, resten av byene i Sør-Norge og til Gøteborg og Stockholm i Sverige.

Kommunikasjonsjef i Norsk Bane AS Thor Westergård Bjørlo mener hurtigtogplanene er mer enn et luftslott.

Inntjent på 25 år 

Dette er tida Norsk Bane AS mener det vil ta med hurtigtog fra Oslo.

Dette er tida Norsk Bane AS mener det vil ta med hurtigtog fra Oslo.

Foto: Norsk Bane AS

Norge ligger på topp i Europa når det gjelder flyreiser innenlands med 4,6 millioner reisende i året. Nå vil de ha svært mange av de reisende og store deler av godstrafikken over på hurtigtog.

Det vil koste 150 milliarder kroner å få til dette. Det mener daglig leder i Norsk Bane AS, Jørg Westermann, at de vil tjene inn igjen.

- Når banen er på plass så vil den gi betydelige overskudd på flere milliarder kroner hvert år, så disse pengene vil komme tilbake. Vi har mange strekninger der vi ser at pengene vil bli inntjent i løpet av omtrent 25 år, sier Westermann.

Transportrevolusjon

Statssekretær Bård Vegar Solhjell mener Norsk Bane AS med hovedkontor i Ålesund representerer det mest interessante miljøet når det gjelder planene om hurtigtog i Norge i dag.

- Hvis vi skulle få til dette ville det være en transportrevolusjon. Både kraftig reduksjon i klimautslipp og i reisetida, sier Solhjell.

Nå håper Thor Westergård Bjørlo at Stortinget vil være med å kvalitetssikre planene.

- Det vi ønsker er at de bruker vårt prosjekt og får inn andre kompetente firma, til å kvalitetssikre det vi har utredet.