Hopp til innhold

– Rart at brannskolen mener de ikke kan øve på tunnelbrann

Norges brannskole forteller at de har ingen steder å øve på tunnelbranner. Det får vegvesenet til å stusse. I Rauma har flere brannvesen hatt god nytte av Europas største testanlegg for nettopp tunnelbrann.

Tirsdag begynte en turistbuss å brenne i Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane. Fire personer ble skadet. Det er den andre brannen i denne tunnelen på to år.

I dag forteller Norges brannskole til Dagsnytt at de ikke har noen steder å øve på tunnelbrann. Men i den nedlagte Runehamartunnelen mellom Innfjorden og Veblungsnes i Rauma har brannvesen hatt flere øvelser de siste årene, og er et internasjonalt senter for forskning på tunnelbranner.

Kursing i nedlagt tunnel

Testbrann i Runehamartunnelen

Her fra testbrann i Runehamartunnelen. Som er en av de mest brukte øvelsetunnelene og en av de beste i sitt slag. Alle tunneler over 500 meter med ventilasjon og kommunikasjonsanlegg kan brukes til øving.

Foto: Molde Brann- og redningstjeneste

Det er Statens vegvesen som eier tunnelen, og Arild Søvik i Vegdirektoratet forteller at de bruker testtunnelen til kurs for at brannmannskap skal få opplæring i tunnelbrann. Han forteller at de også arrangerer øvelser i tunneler som er i drift.

– Runehamartunnelen er veldig godt egnet til testanlegg, og det er veldig viktig at vi har den til øving. Brannvesen søker om å få være med på øvelse til oss. Kursene kjøres jevnlig, og neste er allerede i høst, forteller Søvik.

Han syns det er rart at Norges brannskole mener at de ikke har plass til å øve på brann i tunneler, og tror at det kan være en misforståelse.

– For få øvelser

Alf Magne Smørholm

Brannsjef i Molde, Alf Magne Smørholm, mener det er avgjørende for brannmannskap å få øve på brann i tunnel.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

– Vi har hatt kjempegode erfaringer med øvelser i Runehamartunnelen. Både brannmannskap og ledelsen i brannvesenet har fått sett hvordan brann og røyk oppfører seg i tunneler, forteller brannsjef i Molde, Alf Magne Smørholm.

Smørholm har ikke tall på hvor mange øvelser de har hatt i tunnelen, men mener det er altfor få.

– Det er mange tunneler her i landet, og mye brannmannskap som skulle hatt mer erfaring. Behovet er der, spesielt for brannmannskap på deltid, sier brannsjefen.

Han ønsker seg flere øvelser i Runehamartunnelen.

– Å få komme inn i en tunnel, å få sett i praksis hvordan brann og røyk oppfører seg er kjempeviktig. Det gir noe helt annet enn bare teori, sier Smørholm.

Mange tunneler står foran tekniske oppgraderinger.

– Sannsynligheten for slike hendelser i tunneler er i utgangspunktet lav, men det skjer ganske ofte likevel. Det betyr at brannvesenet må være forberedt og tunnelene må være sikre nok.

– Runehamar svært viktig

Arild Petter Søvik, sjefingeniør i Vegdirektoratet

Sjefingeniør i Vegdirektoratet, Arild P. Søvik, forteller at vegvesenet holder rundt to kurs i året i Runehamartunnelen.

Foto: Skjermdump / NRK

I dag er Søvik på veg til Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane for å se på hvilke skader tunnelen fikk i brannen. Brannmannskap og vegvesenet bruker tunnelbranner for å hindre at det skal skje igjen – men i tillegg øver de jevnlig i tunneler.

– Hvis det nå blir flere øvelser i Runehamartunnelen, er det da fritt fram for brannskolen, og brannvesen fra hele landet, å være med? ​

– Ja, dette er et supplement til det brannskolen har som kursing allerede. Dette er derfor noe vegvesenet tilbyr i tillegg til brannmannskap for at de skal være bedre rustet.

NRK har ikke lyktes å få kontakt med Norges brannskole for ny uttalelse.

Brannøvelse i Fannefjordtunnelen

Her fra brannøvelse i Fannefjordtunnelen.