– Helv#%es bilister!

Trege søndagskjørere? Farlige forbikjøringer? Manglende bruk av blinklys? Livet i trafikken er dødsens alvor – bokstavelig talt.

Hans Petter Gjøstøl

– Noen ganger blir jeg så forbannet i trafikken at jeg slår neven i frontruta, sier Hans Petter Gjøstøl. Han er ikke alene.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

  • Si din mening i kommentarfeltet! Er folk flest for dårlige trafikanter?

Hvis du har førerkort, har du sikkert kjent på den gnagende følelsen av irritasjon som kan oppstå når du begir deg ut i trafikken.

Kanskje du blir liggende bak en sneglekjører som finner det for godt å ligge 10–20 km/t under fartsgrensen? Kanskje du må bråstoppe og unngå kollisjon fordi den andre bilisten ikke overholdt vikeplikten?

Kjenner du deg igjen? Det gjør i alle fall Hans Petter Gjøstøl (30) fra Sjøholt i Ørskog kommune – et område der bilkulturen står like sterkt som kravet om billigere bensin på FrPs landsmøte.

– For å si det sånn – Det er hemmelig hvor folk skal hen i trafikken. Blinklys har blitt mangelvare, og folk byr opp til gjettelek på veiene.

Hallgrim Blindheim, formann i Ålesund Taxi

– Holdt på å miste livet

Den tidligere yrkessjåføren kjører mellom 30 og 40.000 km i bil per år – tre ganger så langt som den gjennomsnittlige bilist. Med kortklipt hår og flammende rødt hakeskjegg legger han ikke skjul på at trafikken kan være en bisarr kilde til irritasjon.

– Jeg er en offensiv person og går alltid først i front! Jeg kan være en hissigpropp, noe som fort viser seg igjen i trafikken der jeg kan hamre neven i frontruta dersom noen irriterer meg grenseløst.

Hans sier han har en nær kompis som deler frustrasjonen akkurat like sterkt.

– Vi er nesten som siamesiske tvillinger. Han er verdens roligste fyr til vanlig, men når han sitter på og vi opplever noe negativt i trafikken, så skal det ingenting til før vi begge bryter ut i sinnebrøl og hytter med neven – nesten helt likt!

Saken fortsetter under bildet

Hans Petter Gjøstøl

Hans Petter Gjøstøl (30) er både verneombud og hovedtillitsvalgt på arbeidsplassen, og sier han alltid kjemper i front mot urettferdighet.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

– Hva er det som irriterer deg mest?

Gjøstøl rister på hodet og spør seg selv om hvor i all verden han skal begynne, før han trekker fram eksempelet med trege sjåfører.

– Jeg er en syvsover, og havner ofte bak lastebiler som kjører langt under fartsgrensen når jeg skal rekke jobben om morgenen. Det er rett og slett drepende!

– Ellers har vi jo tyskerne med bobiler på sommeren. Hvis de ser noe på veien som er utenom det vanlige så hogger de på bremsen for å stoppe og ta bilder. Livsfarlig.

Gjøstøl sier han faktisk holdt på å miste livet en gang han skulle ta hevn på en av bobilførerne.

– Jeg kjørte forbi og la meg et stykke foran bobilen, før jeg trykte bremsepedalen i gulvet og bråstoppet. Da var jeg døden nær, sier han, og understreker at han ikke ville gjort det samme i dag.

– Av og til renner bare begeret over. Jeg er sikker på at du også føler det samme noen ganger, sier han, og ser på undertegnede.

Irriterte bilister
Foto: NRK

Mer egoisme i trafikken

De aller fleste av oss føler nok aggresjonen boble bak rattet fra tid til annen. Fersk statistikk fra IF Skadeforsikring, utført av analyseinstituttet YouGov bekrefter dette.

Av et representativt utvalg svarte hele 77 prosent at de irriterer seg over manglende bruk av blinklys i stor, eller svært stor grad. Hele 78 prosent mener det samme om folk som legger seg tett opp i bakenden på sin egen bil.

Bråkete barn i baksetet ser på en annen side ut til å være en heller harmonisk affære. 72 prosent av de spurte mener en hylende pjokk i baksetet er lite eller svært lite irriterende.

56 prosent av utvalget mener også at folk har blitt mer egoistiske i trafikken.

Saken fortsetter under bildet

Hallgrim Blindheim

– Bred kjøreerfaring gjør at drosjesjåførene slipper irritasjon, siden de kan løse de fleste trafikksituasjoner, sier formann i Ålesund Taxi–Hallgrim Blindheim.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

– Kjøring har blitt en gjettelek

Det kan formann i Ålesund Taxi, Hallgrim Blindheim skrive under på.

– For å si det sånn – Det er hemmelig hvor folk skal hen i trafikken. Blinklys har blitt en mangelvare på veiene, og nå virker det som om folk byr opp til gjettelek når de er ute og kjører.

Som drosjesjåfør tilbakelegger han like mange kilometer på to måneder, som en gjennomsnittsbilist gjør på et helt år. Da får man mye mengdetrening i trafikken, men jammen får han også se mye rart.

– Mange er veldig forsiktige, og det er for så vidt bra. Men så har du også de som skal leke Petter Solberg (journ.anm. rallykjører) og "teste" bilen. Det kan gå bra det – helt til noe uforutsett skjer. Da har man ofte ikke erfaringen som trengs for å gjøre unnamanøver – særlig ikke hvis man er ung.

– Menn er skapt til å være jegere, og føler belønning ved å fremstå som sterk. Derfor er bilen en gave til maskuliniteten.

Dagfinn Moe, Trafikkforsker - SINTEF

– "Jeg så deg faen ikke"

Høy fart har skylden for svært mange ulykker i Norges land, og i de fleste tilfeller er det unge menn som sitter bak rattet. Utrykningspoliti-sjef Runar Karlsen bekrefter for NRK at den mannlige delen av befolkningen står for hele 91 prosent av ulykkestilfellene.

Vår mann Gjøstøl fra Sjøholt er ikke overrasket over at det er unge gutter som står bak de fleste trafikkulykkene.

– De får jo lappen midt i cowboytiden. Mange skal tøffe seg, og slik de oppfører seg kan man kan jo lure på hvordan enkelte av disse klarer å ta lappen i det hele tatt.

Hans tar en slurk av kaffen før han minnes en episode som hendte for 7–8 år siden, der en uoppmerksom bilist virkelig ble stilt til veggs.

– Jeg kjørte på vei hjem fra jobb med bilen full av kollegaer. I det øyeblikket vi passerer et veikryss, bryter en bilist vikeplikten og kolliderer med oss. Det første han sier når han trår ut av bilen er "jeg så deg faen ikke". For å si det sånn – han slo ikke oss fem yrkessjåførene i den diskusjonen.

Saken fortsetter under bildet

Hans Petter Gjøstøl

– Dersom du skal svinge av hovedveien, IKKE brems ned til 0 km/t før du svinger av. Det hindrer trafikken bak, råder Hans Petter Gjøstøl.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

En gave til maskuliniteten

Men hvorfor er det slik at gutter er de verste trafikksynderne? Og hvorfor ser enkelte ut til å skifte personlighet så fort de setter seg bak rattet og blir fyret opp?

– Dette er en myte. Man skifter egentlig ikke personlighet, men vekker heller sider av seg selv som er formet av menneskets evolusjon. Menn er skapt til å være jegere, og får stimulert hjernens belønningssystem ved å vise seg frem som sterk overfor andre – særlig kvinner, sier SINTEF-forsker Dagfinn Moe.

Han har base i Trondheim, og har gjennom flere år forsket på folks adferdsvaner i trafikken. Dersom hans teorier stemmer, er det rent naturlige årsaker til at menn dominerer på skadestatistikken i trafikken.

Dagfinn Moe

– Duellførere og samhandlingsførere er ytterpunktene. De fleste vil vandre i sjiktet mellom disse to, sier trafikkforsker Dagfinn Moe i SINTEF.

Foto: SINTEF

– Bilen er en gave til maskuliniteten, fordi den kan gi en følelse av å ha kontroll over en enorm kraft. Dersom man er utålmodig og irritert kan aggresjonen få fritt spillerom, sier Moe.

Konge i egne omgivelser

SINTEF-forskeren får støtte av psykolog Marit Bruseth i Ålesund. Hun sier mange i større grad tør å utfordre skjebnen når de setter seg bak rattet, fordi de endelig føler seg som en trygg sjef med full kontroll over sitt eget lille univers - nemlig bilkupéen.

– Ofte kan dette gjelde personer som står på sidelinjen på andre områder i livet, og endelig får en arena der de har full kontroll og kan være seg selv. Bilen kan bli et kraftfullt våpen i kampen for å markere seg, sier Bruseth.

Hun forteller også at mange lar oppspart aggresjon få utløp i trafikken, som en følge av at de for eksempel har hatt en dårlig dag, eller har opplevd negative ting.

– Man får gjerne en rask effekt av å være aggressiv i trafikken, men det er få som tenker på konsekvensene.

– Sinnet utløser kjemiske reaksjoner som fyrer løs i kroppen. Man får høyere puls, kraftigere hjerteslag, økt svetteproduksjon og andre kognitive forandringer. Oppmerksomheten blir svekket, og man blir dårligere til å lese det totale trafikkbildet, sier Bruseth.

Marit Bruseth

Psykolog Marit Bruseth ser ikke vekk ifra at kjøring også kan være en arena for passiv-aggressive, som bevisst provoserer andre ved å kjøre sakte.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

– Tatt lærdom

Hans Petter Gjøstøl

Gjøstøl sin huseier er trafikklærer, og han sier det blir mange diskusjoner om ferdsel på veiene.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

Tilbake i Stordalen sitter Hans Petter Gjøstøl og undertegnede journalist, og prøver å finne løsningen på hvordan man kan ferdes i trafikken uten å være en følelsesmessig trykkoker.

– Jeg mener man i det minste bør ha obligatoriske oppfriskningsskurs for alle som har hatt førerkort en stund.

– Er det rett og slett kjøreferdighetene det skorter på tror du?

– Tja, det er mye uoppmerksomme folk i trafikken, og mange tar ikke bilkjøringen seriøst i det hele tatt og styrer med alt mulig annet. Jeg er overhodet ikke noe prakteksempel på den perfekte sjåfør, men jeg har i alle fall tatt lærdom av mine feil, avslutter Gjøstøl.

Test deg selv

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Hva mener du? Er folk flest for dårlige trafikanter?