I dag skal Trafikktryggingsutvalget i Møre og Romsdal møtes. Da får de et litt spesielt spørsmål som de må behandle.
Det er Krf-politiker Randi Walderhaug Frisvoll som vil vite hvorfor bussene i Møre og Romsdal ikke klarer å holde fartsgrensa i oppoverbakker.
Strikkmotorer på fylket sine busser?
Jeg opplever ofte nå at når jeg kjører bak Møre og Romsdal Fylke sine busser FRAM, så går det veldig seint i oppoverbakker. Og da snakker jeg 60–70 km/t. i 80-soner, skriver Frisvoll i sitt brev til Trafikktryggingsutvalget.
Videre skriver Frisvoll:
– Siden fylket vårt består av en del fjelloverganger, både store og små, skjer dette ofte, og det er gjerne snakk om lange strekninger. Etter å ha snakket med bussjåfører som kjører bussene våre, får jeg dette bekreftet også hos dem.
Onsdag klokka 11.00 møtes Trafikktryggingsutvalget på rutebilstasjonen i Ålesund. De har fire saker som skal opp til behandling.
- FTU 2/16 Vurdering av søknader om støtte til trafikktryggingstiltak
- FTU 3/16 Pirattaxi
- RS 3/16 Detaljbudsjett 2016
- RS 4/16 Budsjettoppfølging 1. tertial
Men før de skal sette seg rundt møtebordet, skal utvalget på busstur til både Hessa og Ellingsøy for å se på de trafikale forholdene. Da kan Frisvoll kanskje få svar på spørsmålet sitt.
Sliter med rutetidene
– De (red.merk: sjåførene) opplever også utfordringer med å holde rutetidene pga. Dette. Jeg opplever at når bussene kjører så seint oppstår det farlige situasjoner med utålmodige bil-sjåfører som tar sjanser ved forbikjøringer etc., skriver Frisvoll.
Hun avslutter sitt brev med å spørre om at de nyeste bussene har svakere motorkraft enn tidligere, og om det er det noe som kan gjøres for å bedre trafikksikkerheten rundt dette.