– Du skal ikke ha med deg noe før du går da? spør butikksjef Kristin Gåseidnes, og rekker frem en pakke med oljer, frontet av et glinsende par som hadde havnet bak den svarte sladden på en hvilken som helst Narvesen-kiosk.
Vi er i "Vinbua" på kjøpesenteret MoaSyd i Ålesund – ei forretning som selger mye forskjellig, inklusive effekter for fotball, fest, brygging – og sexleketøy. Dersom en ser vekk fra de mangfoldige nettbutikkene i Norge, er Vinbua den eneste gjenlevende tilbyderen av voksenleker i Møre og Romsdal.
Det er overhodet ikke fordi det er trange tider i bransjen. Gåseidnes kan nemlig fortelle at kunder fra hele fylket kommer innom butikken for å handle, eller for å få råd til krydring av parforholdet og seksualopplysning om prevensjon.
– Salget går helt utrolig bra! Medregnet september har omsetningen på hele butikken økt med over 900.000 kroner i år, og da har vi ennå ikke regnet med de beste månedene i året – førjulstiden. I fjor fikk jeg endelig utvidet butikken fra 29 til 89 kvadratmeter, og det var kjærkomment. Før sto folk her som sild i tønne, sier Gåseidnes.
Saken fortsetter under bildet
Fritt syn på sex
De fleste vil nok nikke anerkjennende til at det har vært noe tabubelagt med å kjøpe varer som kan relateres til seksuell nytelse.
Klisjeen med den stotrende tenåringen som skal kjøpe kondomer på det lokale samvirkelaget er udødeliggjort både på film og i reklame, men skal en tro butikksjefen på Vinbua, står denne stereotypen for fall i dagens samfunn.
– Folk er ikke flaue når de kommer hit altså?
– Noen kunder er kanskje det, men de løsner fort opp etter å ha pratet litt med meg. Man får et ganske fritt perspektiv på sex når man jobber i denne bransjen, sier Gåseidnes og ler.
Utforsking
Den frittalende ålesunderen forteller at hun har kunder i alle aldre fra 18 år og opp, og sier dominerende fetisjer som sadomasochisme og bondage er i vinden som aldri før.
En tur rundt i butikken gjenspeiler et rikt sortiment, der grensen mellom nytelse og tortur virker å være visket ut i enkelte deler av lokalet.
– Dette er leker som spiller mye på fantasier, og det er bra. Det virker som om særlig de unge er redde for å ha et kjedelig sexliv, og derfor velger å utforske mer. Da kommer de gjerne hit for å få et førstehåndsinntrykk av varene og råd.
– Litt som når man handler klær altså?
– Hehe, ja mange foretrekker det fremfor å handle på nettet, flirer Gåseidnes.
– Folk har blitt frekkere
Kondomeriet er en av Norges største aktører i bransjen for voksne som vil piffe opp livet på soverommet, og presseansvarlig Maria K. Ebbestad bekrefter at det norske folk er i ferd med å innta en ny dimensjon av aksept for hva som er normalt.
– Folk har blitt langt frekkere de siste årene. Håndjern og pisk har blitt stadig mer populært, og grensene for hva som er tabu har blitt betraktelig senket.
– Hva skyldes dette tror du?
– Uten tvil "Fifty shades of Grey"-bøkene. Den erotiske bokserien har jo vært ute i USA siden 2011, og man merket en umiddelbar oppgang i salget av voksenleker over hele verden. Da den norske oversettelsen kom i høst, løsnet salget for alvor også i Norge, sier Ebbestad.
Populære varer
Hun forteller at selskapet hittil i år har hatt en økning på 30 prosent i sine butikker, og at de også gleder seg til "julerushet". Nettbutikken er også inne i en oppgangstid som ikke ser ut til å ha en ende.
– Hvilke varer er det folk kjøper mest av da?
– Vibratorer og andre leketøy som stimulerer klitoris. Over 75 prosent av alle kvinner trenger å stimulere denne kroppsdelen for å oppnå orgasme, og da er det populært med hjelpemidler som gjør det enklere, sier Ebbestad.
Saken fortsetter under bildet
Krever kvalitet
Daglig leder Geir Larsen i nettbutikken Nytelse.no kan også bekrefte dette, og sier kravene til leker har økt kraftig i løpet av de 10 årene butikken har vært i virke.
– Før var det nok med durende vibratorer. I dag skal det være mer avansert teknologi, med flere innstillinger og silikon i topp kvalitet.
Selskapet Larsen er leder i arrangerer også over 300 erotiske hjemmefester, der ansatte besøker alt ifra syklubber, jentegjenger og andre fester for å vise frem produktene sine.
– Det er hovedsakelig to hendelser som har bidratt til at vi har sett en holdningsendring blant folk: romanene "Fifty shades og Grey", og reklamene våre i forbindelsen med tv-programmene "Sexskolen" på TV3, og NRK-sendte "Trekant", sier Larsen.
Dagligdags
Tilbake i Vinbua i Ålesund har butikksjef Gåseidnes nettopp ekspedert en kunde og spurt om hun skal ha med glidemiddel – litt som når ekspeditøren i dagligvarehandelen tilbyr en handlepose.
– Man blir som sagt veldig frittalende om sex når man jobber i denne bransjen. Du vil ikke tro alle personene som kjenner meg igjen på byen og vil ha råd eller bare prate, sier hun, før hun vender temaet til undertegnede journalist.
– Men hva med deg da? Her er jo masse spennende varer for en ung mann, sier Gåseidnes og smiler.
– Takk for det, men jeg klarer meg med intervjuet, jeg. Ha en fin dag.