NRK Meny
Normal

– Kjøreelevene kan drive skjult spill

Kjørelærer Oddvar Tryggestad sier foreldre og skoleverket har et overordnet ansvar for å bedre holdnigene til morgendagens sjåfører.

Oddvar Tryggestad

– De fleste er jo opptatte av å skjule sine svake sider, og dette gjelder jo særlig de verste trafikkmonstrene, sier kjørelærer Oddvar Tryggestad

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

I dag kunne du lese NRKs artikkel om "sinne i trafikken", som satt fokus på irritasjonsmomenter, og hva som skjer med oss når raseriet bobler bak rattet.

Her fikk vi også vite at menn er skyld i 91 prosent av alle grove fartslovbrudd, noe både SINTEF-forsker Dagfinn Moe og psykolog Marit Bruseth prøver å begrunne.

Noen problem er best å ta ved roten, men er det lett å avsløre aggressive og umodne sjåfører på et tidlig stadie?

Ikke ifølge kjørelærer Oddvar Tryggestad, som har drevet trafikkskole siden 1975.

Skjult spill?

Helt siden Vietnamkrigens ende har Tryggestad undervist blodferske bilister i sjåførenes kunst, og hans oppfatning er at dagens unge bilister er mye bedre enn sitt rykte – i alle fall mens kjøreopplæringen pågår.

– Jeg blir stadig forbløffet over hvor mye ungdommen kan i disse dager! Det er en helt annen tid nå enn da jeg var ung, og jeg har stadig nye elever som mestrer kjøreopplæringen utmerket og sier de aldri skal kjøre over fartsgrensen.

– Tror du de lyver?

– Vel ... det kan jo være et skjult spill. De fleste er jo opptatte av å skjule sine svake sider, og dette gjelder jo særlig de verste trafikkmonstrene. Hvis noen sier "nå skal jeg være helt ærlig med deg", så kan du i alle fall være sikker på at de lyver, flirer Tryggestad.

Holdningsendring

– Kan slurv med blinklys, vikeplikt og fart skyldes dårlig kjøreopplæring?

– Tja, jeg tror dette handler mer om oppdragelse og holdninger. Man burde egentlig implementere kjøreopplæring gjennom hele grunnskolen. Dessuten har foreldrene et ansvar. Hvilke signaler sender for eksempel far og mor når de foretar farlige forbikjøringer med unger i baksetet?

Tryggestad understreker uansett at antall dødsfall i trafikken har sunket betraktelig de siste årene. i 1970 var det ca. 540 personer som mistet livet på veiene. I år er det "bare" rundt 220 stykker.

– Bilene, veiene og kjøresystemene har blitt bedre, men i 90 prosent av tilfellene skyldes dette den menneskelige faktoren, sier Tryggestad.

Saken fortsetter under bildet

Up Runar Karlsen

UP-sjef Runar Karlsen sier det har hendt at bilister har blitt anmeldt for å kjøre for sakte.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Sinker rettferdiggjør ikke lovbrudd

UP-sjef Runar Karlsen sier tallet på fartslovbrudd har økt sammenlignet med fjoråret.

– Statistikken er ganske klar på hvem det er som tar høyest risiko. Det er menn som står for 91 prosent av grove fartslovbrudd, og de fleste av disse er unge.

– Slår dere ned på trafikanter som skaper irritasjon ved å kjøre for sakte, og eventuelt lar være å bruke blinklys?

– I noen tilfeller, men alle har ansvar for egen kjøring. Man får ikke tillatelse til å ta unødig risiko selv om man oppfatter andre førere som sinker, sier Karlsen.

Hva mener du? Er det kjørelærerne eller foreldrene som skal legge grunnlaget for å bli gode bilister?