De siste dagene har et tjuetalls veger vært stengt på grunn av skred og skredfare på Vestlandet. Transport av varer ut fra fabrikkene på Vestlandet har blitt flere dager forsinket. Skoler er blitt stengt. I perioder har det vært nesten umulig å reise til og fra Møre og Romsdal landevegen.
- Dersom Arbeiderpartiet ønsker å mobilisere velgere på Vestlandet så vil kutt i forhold til Norsk transportplan være et viktig argument mot dette, sier professor i sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen, Frank Aarebrot.
•
•
Vil ta Vestlandet
Partisekretær Raymond Johansen gikk for noen månedersiden ut og sa at Arbeiderpartiet skal erobre Vestlandet. Det blir svært vanskelig dersom det kommer vegkutt i Nasjonal transportplan, sier Aarebrot.
- Nesten alle velgere på Vestlandet, kanskje med unntak av SV og Venstre, har satt opp samferdsel som en veldig, veldig viktig sak, sier Aarebrot.
•
•
Kritisk for arbeiderpartiet
Fra Møre og Romsdal til Vest-Agder har Arbeiderpartiet lavere oppslutning enn ellers i landet. Og i de store byene fra Molde og sørover er det de borgerlige partiene som sitter med makten.
Men dette er også et område der veger spiller en viktig politisk rolle. Nå er spørsmålet om det blir mindre vegpenger i Nasjonal Transportplan enn det som har vært lovet. For Staten skal spare penger. For Arbeiderpartiet har det en pris, sier Aarebrot.
- Dette må Arbeiderpartiet ta som en melding. Vil de gjenerobre Vestlandet så må de i alle fall ikke fremstå som et parti som ikke satser på veg, sier Aarebrot.
•
•
Mangler en milliard
Møre og Romsdal Sp og Nasjonal rassikringsgruppe gikk onsdag ut med krav om at rasløftet i Nasjonal transportplan følges opp. Der lover regjeringen å sette av 1 milliard kroner årlig til rassikring i perioden 2010-2019.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) lover å kjempe for rasmilliarden i Nasjonal transportplan.
- I år har vi satt av 850 millioner kroner til rassikring. Min ambisjon er å være på 1 milliard allerede til neste år, sier Kleppa