- Bør brukes i oljevernberedskapen

Styret i Hurtigruten ASA ønsker at Hurtigruten inngår i oljevernberedskapen langs kysten.

MS Kong Harald. Foto: Hurtigruten
Foto: Hurtigruten

Hurtigruteskipa trafikkerer kysten fra Bergen til Kirkenes daglig og vil i mange tilfelle være nærmere til å tilby oljelenser enn spesialbåtar som er satt til oppgaven i katastrofesituasjoner.

Nå er det opp til departementet å ta imot tilbudet, seer styreleder Per Arne Watle i Hurtigruten.

- I oljevernberedskapen er det jo viktig å utnytte alle de mulighetene som finnes. Dersom det skulle skje et oljeutslipp langs kysten mellom bergen og Kirikenes så vil det aldri være mer enn 12 timer unna et hurtigruteskip. Da vil den kunne medbringe lenser og i mange tilfeller være raskere på plass enn det som vil være mulig for et spesialskip, sier Watle.

Tidsfaktoren

Per Arne Watle

Styreleder i Hurtigruten, Per Arne Watle.

Foto: Veigård, Erik / SCANPIX

Per Arne Watle mener at det ikke trenger å ta lang tid før Hurtigruten kan være med i en slik beredskap.

- Det må i såfall ordnes praktisk. Men dette er jo ikke veldig komplisert. Ved et oljeutslipp er tidsfaktoren viktig. Det gjelder jo være hurtig på plass, og her har Hurtigruten en unik mulighet som jeg mener vi bør utnytte, sier Watle.

Watle kaster ballen over til Fiskeri- og Kystdepartementet.

- Vi er innstilt på å snu oss raskt rundt så det er egentlig opp til myndighetene å tenne på ideen, sier Watle.

Depot

Statssekretær Vidar Ulriksen i Fiskeri- og Kystdepartementet er ikke avvisende til utspillet fra Hurtigruten.

- Vi er jo positive til alle som ønsker å delta og stille sine ressurser til disposisjon. Men vi har jo brukt opp en rekke med depoter som er stasjoner langs kysten så jeg oppfatter forslaget fra Hurtigruten ASA mer som et ønske om å være et mobilt depot enn å delta i aksjoner, sier Ulriksen.

- Vi skal nå ha en gjennomgang av vegen videre, og da kommer vi til å ta med oss dette innspillet, sier Ulriksen.