Mange råvareprodusenter i utviklingsland får for lave priser for varene sine, noe som gjør at bøndene ikke får dekket familiens mest nødvendige behov.
Men når du er på en vanlig handletur i butikken, kan ditt valg av varer være avgjørende for livet til mennesker som lever på andre siden av jorden.
Fairtrade-logoen er en internasjonal merkeordning og garanterer rettferdig handel. Foto: NRK/FBI
Internasjonal merkeordning
Fairtrade og Max Havelaar er en internasjonal merkeordning som garanterer at småbønder og plantasjearbeidere i utviklingsland får tryggere arbeidsvilkår og bedre priser for sine produkter.
I 2005 ble Marks & Spencer
den første store britiske kjeden som kun selger 100 prosent Fairtrade kaffe og te på sine kaffebutikker.
Du kan også velge mellom svært mange dagligvarer som kaker, vin, frukt, juice, barnemat, frokostblandinger etc.
Konkurrerer om å være best
Selv om nordmenn er blitt mer bevisste på hvilke varer de kjøper, er det langt igjen til britene.
Britiske forbrukere krever stadig flere Fairtrade produkter i butikkene, noe som har ført til at kjedene konkurrerer om å være best.
Det har ført til at for eksempel den store kjeden Marks & Spencer nå skal kjøpe inn sju ganger så mye Fairtrade–merket bomull. Det betyr at de i tillegg til t-shirts og sokker, utvider sortimentet sitt med dresser, skjorter, jeans, undertøy og babyklær.
Millioner av landløse arbeidere og småbønder får ikke det de burde ha krav på.Foto: NRK/FBI
Rettferdige klær
For seks år siden åpnet Gossypium en av Storbritannias første organiske og Fairtrade klesbutikk i Lewes rett utenfor London. De selger klær som er laget av indisk bomull, og med Fairtrade-programmet er bomullsplukkerne i India sikret et bedre levebrød.
I tillegg til å selge fra egen butikk og på internett, leverer de klær til over 100 butikker i England og merker godt at etterspørselen har økt kraftig de siste årene.
Norske dagligvarekjeder lite villige
I Norge kan du velge mellom ni ulike varer, du kan få kjøpt bananer, kakao, kaffe, te, appelsinjuice, honning, ris, roser og sjokolade.
– Det er altfor få dagligvarekjeder som er villige til å satse på Fairtrade-produkter fordi mange mener at kundene ikke er opptatt etikk, sier Ragnhild Hammer, daglig leder i Fairtrade Max Havelaar.
– De lar seg ikke overbevise av stor suksess i andre land. Det er den typiske «høna og egget problematikken»;
Dagligvarekjedene sier at de vil ta inn varer så lenge det er garantert etterspørsel og forbrukere sier at de vil kjøpe det så lenge de finner produktene i butikken, sier Hammer.
Fairtradeby
Konseptet kommer fra Storbritannia, der omtrent 150 byer og steder har fått Fairtradeby-statusen, og stadig flere kommer etter. Da Garstang erklærte seg som den første Fairtrade-byen i 2000, hadde Storbritannia omtrent det samme vareutvalget som vi har i Norge i dag, og en tilsvarende omsetning.
Nå, bare seks år etter, er Storbritannia det store forbildet for de andre landene som har merkeordningen.
Kriterier for å bli Fairtrade by
Sauda, Norges første Fairtrade-kommune
For å få Fairtrade-statusen har Sauda kommune forpliktet seg til til å kjøpe Fairtrade-varer og få bedrifter og innbyggere til å gjøre det samme.