- Kappahl er helt klart en versting, det er de vi har fått flest klager på. Reklame per sms er en ny form for reklame, sier seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.
"Det er enkelt og gratis å få Kappahl SMS & email", skriver kleskjeden på sin hjemmeside. "Du registrerer ditt medlemskap på noen minutter - deretter går det ikke lang tid før du får ditt første tilbud fra Kappahl".
Kappahl bruker sms aktivt i sin markedsføring for å fortelle om gode tilbud. Tidligere kjøpte de telefonregistre av andre, nå sier kleskjeden at de kun sender reklame til folk som har bedt om det ved å signere en avtale med dem. Likevel mottar Forbrukerombudet og FBI klager fra forbrukerne.
- Menneskelig svikt
- Vi kan bare beklage at det har skjedd menneskelig svikt i registreringen som har ført til at folk som ikke ønsker reklamen likevel har mottatt den, sier administrerende direktør Liv Berstad i Kappahl til Forbrukerinspektørene.
Men det finnes nok menneskelig svikt i flere Kappahl-ledd. For da Kim Lyhne, student fra Oslo som aldri har handlet hos Kappahl, begynte å få sms fra dem, hjalp det lite å klage.
- Jeg prøvde å melde meg av tjenesten - uten å lykkes, sier han til Forbrukerinspektørene. Og han er ikke alene.
Mange klager
Et enkelt søk på internett finner andre misfornøyde forbrukere som er utsatt for spam fra Kappahl:
"Jeg har et problem, jeg har i den siste tiden blitt "spammet" med diverse reklame fra Kappahl på SMS. Jeg fikk for en tid tilbake 3 meldinger fra dem på under 5 min... Jeg søkte litt rundt og fant ut at de ikke har lov til dette, for jeg har ikke godtatt dette. Jeg sendte mail til en epost jeg fant på kappahl.no<http://kappahl.no> og fikk aldri noe svar, men fikk heller ikke SMS fra dem.. før nå, et par uker senere, nå starta jævelskapet igjen, noen så har tips til hva jeg kan gjøre? Anmelde dem til polti eller?"
Sitatet er hentet fra
.Vårt beste råd er: Klag til
Og
.