Hopp til innhold

Mange klager på sms-reklame

Reklame via tekstmeldinger har blitt mer vanlig. Nå reagerer Forbrukerombudet på markedsføringen til kleskjeden Kappahl.

Video nsps_upload_2009_11_11_9_48_41_165.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

- Kappahl er helt klart en versting, det er de vi har fått flest klager på. Reklame per sms er en ny form for reklame, sier seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

"Det er enkelt og gratis å få Kappahl SMS & email", skriver kleskjeden på sin hjemmeside. "Du registrerer ditt medlemskap på noen minutter - deretter går det ikke lang tid før du får ditt første tilbud fra Kappahl".

Kappahl bruker sms aktivt i sin markedsføring for å fortelle om gode tilbud. Tidligere kjøpte de telefonregistre av andre, nå sier kleskjeden at de kun sender reklame til folk som har bedt om det ved å signere en avtale med dem. Likevel mottar Forbrukerombudet og FBI klager fra forbrukerne.

- Menneskelig svikt

- Vi kan bare beklage at det har skjedd menneskelig svikt i registreringen som har ført til at folk som ikke ønsker reklamen likevel har mottatt den, sier administrerende direktør Liv Berstad i Kappahl til Forbrukerinspektørene.

Men det finnes nok menneskelig svikt i flere Kappahl-ledd. For da Kim Lyhne, student fra Oslo som aldri har handlet hos Kappahl, begynte å få sms fra dem, hjalp det lite å klage.

- Jeg prøvde å melde meg av tjenesten - uten å lykkes, sier han til Forbrukerinspektørene. Og han er ikke alene.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

sms-reklame fra Kappahl

Sms-reklame fra Kappahl er lett å få, men ikke like enkelt å melde seg av igjen.

Mange klager

Et enkelt søk på internett finner andre misfornøyde forbrukere som er utsatt for spam fra Kappahl:

"Jeg har et problem, jeg har i den siste tiden blitt "spammet" med diverse reklame fra Kappahl på SMS. Jeg fikk for en tid tilbake 3 meldinger fra dem på under 5 min... Jeg søkte litt rundt og fant ut at de ikke har lov til dette, for jeg har ikke godtatt dette. Jeg sendte mail til en epost jeg fant på kappahl.no<http://kappahl.no> og fikk aldri noe svar, men fikk heller ikke SMS fra dem.. før nå, et par uker senere, nå starta jævelskapet igjen, noen så har tips til hva jeg kan gjøre? Anmelde dem til polti eller?"

Sitatet er hentet fra diskusjon.no .

Vårt beste råd er: Klag til Forbrukerombudet med kopi til Kappahl .
Og tips oss .

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)