Derfor så Coca-Cola rødt

«En halv liter i ugen» var budskapet fra danske Mattilsynet, for å bremse sukkerinntaket for barna.

Go-Card

Dette bildet ble for mye for Coca-Cola i Danmark. Postkortet var del i en nasjonal kampanje for å få barn og unge til å drikke mindre søtt, men leskdrikksgiganten mente bildet minnet for mye om deres varemerker og mente myndighetene hengte ut dem spesielt. Det fikk de medhold i.

Foto: Fødevarestyrelsen i Danmark

Det danske mattilsynet la seg flate for Coca-Cola. Nå får de kritikk for å ha gitt etter for brusgiganten. For selskapet henvendte seg til Fødevarestyrelsen - danskenes mattilsyn - etter at en advarselskampanje mot sukkerinntak brukte logoer som liknet brusgigantens egne. Rødfargen levnet liten tvil om hvilket brusmerke det dreide seg om, skriver Den danske Avisen.dk .

Fødevarestyrelsen hadde, sammen med et reklamebyrå, utformet en reklamekampanje og et postkort som skulle mangfoldiggjøres og sendes til 70 000 barn og unge. Men Coca-Cola henvendte seg til etaten, og fikk medhold etter at etaten rådførte seg med sittende matminister Eva Kjer Hansen.

Dermed trakk myndighetene tilbake 30 000 av postkortene de kalte GO-Cards.

”Vi vurderte at kampanjen krenket Coca-Colas varemerke, derfor stoppet vi utsendelsen av GO-Cards, sier Else Molander, kontorsjef i Fødevarestyrelsen.

Måtte trekke alle tennene - se innslaget i «Pinlige sykdommer»

Kritikk fra alle hold

Nå får Fødevarestyrelsen krass kritikk fra flere hold. Mange mener de aldri skulle gitt etter for Coca-Cola, som fremdeles er den største leskedrikkprodusenten i Danmark og verden. Andre mener ledelsen og reklamebyrået gjorde en slett jobb med utformingen av brosjyrene.

Men først og fremst fordi loven om varemerker ikke omfatter bruk i brosjyrer til folkeopplysning, skriver avisen. De siterer en ekspert på forretningsjus.

– Absurd

– Det er fullstendig absurd at et gigantisk selskap skal få lov til å påvirke en offentlig kampanje, og dermed være til skade for folkehelsen og barna som får i seg altfor mye sukker. Eva Kjer Hansen viser igjen at hun er i lomma på næringslivsaktørene,” sier Pia Olsen Dyhr, matpolitisk talskvinne i opposisjonspartiet SF.

– Vi sjekket ikke om kampanjen var ulovlig, for vi regnet med at dette var noe Coca-Cola hadde styr på. Det kan godt være at det var feil, men vi har ingen interesse av å henge ut et enkelt firma, så vi stoppet hele kampanjen, sier kontorsjef Molander til avisen.

Først i to-tiden uttalte matminister Eva Kjer Hansen seg til mediene, da til nyhetsbyrået Ritzau.

– Fødevarestyrelsens egen jurister kikker på det nå for å være sikre på at dette ikke neder med en sak om varemerker. Derfor endret de litt på kampanjen. Det handler dypest sett om at styrelsen skal reklamere, verken positivt eller negativt for et firmas produkter, sier hun til Ritzau.

Avisen.dk skrev tidligere i dag at ministeren avbrøt hele kampanjen, som skal ha kostet en million danske kroner.

Det tallet mener ministeren er langt lavere. 30 000 postkort er kalt tilbake, og hjemmesidene til en reklamekampanje er endret. Det skal ha kostet 8000 kroner tilsammen.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.