Hopp til innhold

Betal bussen med mobilen

Snart kan du bruke mobiltelefonen som bussbillett. I Berlin satser man nå stort på elektronisk betaling i kollektivtrafikken. Også Norge snuser på de nye mulighetene, men Datatilsynet er skeptisk.

Trådløst billettkjøp i Tyskland.
Foto: DB AG

LES OGSÅ: En fare for personvernet?

Tyskerne har startet en omfattende test av ny teknologi som lar deg bruke mobiltelefonen som billett i kollektivtrafikken. 3000 berlinere betaler nå med mobilen når de reiser med forstadstog og T-bane.

Noen bussruter og togtrafikk mellom andre byer er også med i utprøvingen av det som trolig blir framtidas måte å betale på.

Touch & travel er det lite tyskklingende navnet på den nye tjenesten. Systemet er i utgangspunktet såre enkelt. Før avgang registrer man reisen med et tastetrykk på telefonen foran en sensor på holdeplassen. Når reisen er slutt gjør man det samme, og dermed er billetten betalt.

Fleksibelt

Maksimal fleksibilitet er hele hensikten med det nye systemet. Reiser man for eksempel med T-banen gjennom byen og umiddelbart etterpå med et langdistansetog, trenger man bare å registrere turen ved start og slutt. Altså ikke hver gang man bytter transportmiddel. Billettprisen regnes ut helt automatisk.

En gang i måneden betaler man for reisene via mobilregningen, som kommer med en detaljert oversikt over reiseaktiviteten. Eventuelle rabatter man måtte ha krav på blir automatisk trukket fra.

Og reiser man flere ganger om dagen blir billettprisen automatisk omregnet til prisen på et dagskort – hvis sluttsummen er til kundens fordel.

Alle stasjonene på T-bane (U-bahn) og forstadstog (S-bahn) i den tyske hovedstaden blir nå utstyrt med sensorer for det nye betalingssystemet. Interessen for eksperimentet er stor, også fordi de 3000 deltakerne får beholde den nye mobiltelefonen når forsøket er avsluttet.

Mange fordeler

Togstasjon i Tyskland

Mobilkjøp av billetter er i ferd med å bli vanlig på tyske stasjoner.

Foto: DB AG

De tyske jernbanene (DB) leder prosjektet i samarbeid med sporveien i Berlin (BVG).

Forsøkene startet i det små for halvannet år siden med et par hundre testbrukere, men er nå trappet opp og fortsetter i minst ett år til. Tilbakemeldinger fra brukerne blir avgjørende for den videre framdriften.

De tyske prosjektlederne viser til mange fordeler med denne nye måten å betale for kollektivtransport på. Passasjerene trenger ikke kontanter, papirbilletter eller billettkort (bare en mobiltelefon, noe de fleste allerede har med seg på reise).

Man trenger heller ikke finne ut hva turen koster før man kjøper billett. Kort sagt: her er det tid å spare.

Ikke nok med at mobiltelefoner med denne teknologien kan hjelpe deg med ukomplisert billettkjøp på få sekunder. E-billettene tilbyr også tilleggstjenester som for eksempel informasjon om priser og rutetider på den aktuelle strekningen, og SMS-varsling ved forsinkelser.

Og skulle man miste telefonen, er det en enkel sak å sperre tjenesten for å unngå misbruk.

Konduktører, sjåfører og kontrollører kan kjapt sjekke at du ikke sniker. Det gjør de med et kontrollkort eller en bærbar terminal som "snakker" med passasjerens mobiltelefon og får bekreftet gyldigheten.

Hva om du glemmer?

Men hva om passasjeren glemmer å ”kvittere ut” reisen når man er framme ved målet? Tyskerne har løst dette på flere måter. Det enkleste er å ringe kundetjenesten når man oppdager bommerten, og fortelle hvor man gikk av. Dermed er problemet løst.

Husker man heller ikke å ringe, vil systemet etter en stund sende tekstmelding automatisk til den reisende hver fjerde time inntil vedkommende gir tilbakemelding om ankomststed.

Hvis heller ikke dette fører fram, straffes man med et gebyr på inntil 40 euro (cirka 350 kroner).

I tillegg til Berlin brukes nå e-billetter som prøveordning på togstrekningen mellom Kiel og Lübeck og på bussene i byen Eutin. I neste måned kommer fjerntogene mellom Berlin, Hannover og Frankfurt med. Og til våren står Düsseldorf, Dortmund og Essen for tur.

Krever ny teknologi

Det nye betalingssystemet krever at mobiltelefonen har såkalt NFC (Near Field Communication)-teknologi og et kompatibelt SIM-kort. NFC sørger for berøringsfri dataoverføring på korte avstander, på en enklere og raskere måte enn mer velkjente løsninger som blåtann-teknologien. Sikkerheten skal også være godt ivaretatt.

Den kontaktløse teknologien NFC kan langt på vei gjøre deg uavhengig av det tradisjonelle bankkortet.

Entusiastene ser for seg en rekke andre bruks- og betalingsmuligheter, blant annet når man handler i butikken, åpner dører i hus og bil, kjøper kinobillett, bruker parkeringshus eller legitimerer seg.

Mobilen skal også kunne kommunisere med elektroniske informasjonstavler, reklameplakater og andre interaktive enheter. Og altså betale billetten når man reiser.

Blir snart standard

NFC er hittil bare tilgjengelig i noen ytterst få mobilmodeller, men telefonprodusentene regner med at teknologien blir standard i løpet av få måneder. Tyske prognoser antyder en markedsandel på 50 prosent i nye telefoner i løpet av neste år.

I Japan og Sør-Korea er teknologien allerede velkjent for mobilbrukere flest. Flere europeiske land er også i ferd med å teste ut eller ta i bruk de nye mulighetene.

Forsøk også i Norge

Også her hos oss er de første spede forsøkene med e-billettering kommet i gang. Telenor gjennomførte i fjor høst en prøveordning med mobilbetaling på bussene i Tromsø, med gode tilbakemeldinger fra brukerne. I motsetning til det tyske systemet, var dette basert på forhåndsbetalte reiser.

Nylig har Telenor også testet ut hvordan trådløs betaling kan brukes til å erstatte vanlige bank- og kredittkort.

- Det handler rett og slett om å legge kredittkortet inn i telefonens SIM-kort, der det kan brukes på en sikker måte, forteller Lars Ingvard Hoff som er prosjektleder for FutureSIM i Telenor.

Han er overbevist om at denne teknologien blir framtidas måte å betale for mange varer og tjenester på.

- Dermed kan mobilen brukes både som ”penger”, som ID-kort og som nøkler. Mulighetene er mange, og erfaringene så langt viser at dette kan bli svært brukervennlig.

- Vi fortsetter videreutviklingen. Teknologien forutsetter samarbeid med andre partnere og tjenestetilbydere. Telenors rolle blir å tilby en plattform der samarbeidspartnerne kan levere tjenestene sine på en ny måte.

- Men før et slikt system kan tas i bruk for alvor, må det etableres et omfattende samspill mellom mange aktører på denne fellesplattformen, sier Lars Ingvard Hoff.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)