For tredje år på rad har
delt ut «The Bad Product Awards» til virksomheter, skriver det danske ForbrukerrådetDe mener forbrukerne har krav på sanne og troverdige opplysninger om de miljømessige konsekvensene av varer og tjenester.
- Ekstern lenke:
«Greenwashing»
I år har prisene utelukkende hatt fokus på de forskjellige virksomhetenes såkalte «greenwashing».
Det vil si at en virksomhet påstår at deres produkt er miljømessig mer bæredyktig enn andre.
Prisene gikk til globale merker som hevder å ha et lavt CO2-innhold, eller som uten belegg hevder å være grønne.
- Les også:
Korrekt informasjon
– Forbrukerne spiller en stor rolle for miljøet. Med de globale klimaforhandlingene godt i gang i København, ønsker vi at «Bad Company Awards 2009» er med for å skape opmerksomhet rundt behovet for korrekt miljøinnformasjon om produkter og tjenestene vi kjøper, sier Rasmus Kjeldahl, direktør for det danske Forbrukerrådet og leder av CI´s delegasjon under klimatoppmøtet COP15.
Han legger til at dette årets Bad Company Awards viser at selv noen av verdens største merker svømmer i «greenwashing».
– Vi opfordrer til et stopp for tvilsomme grønne påstander om overdrevne miljøfordeler, så forbrukerne kan treffe informerende, rasjonelle valg, avslutter han.