Nancy og familien hennes ble svært overrasket da forbrukerinspektør Anders Magnus fortalte at de som selger kaffe i Norge er millionærer. Selv har hun ikke råd til på kjøpe seg en eneste kopp med kaffe. Foto: FBI
Nordmenn er et kaffedrikkende folk, faktisk ligger vi i verdenstoppen når det gjelder kaffekonsum, kun slått av finnene.
Gjennomsnittsnordmannen bruker hele 10 kg kaffe i året. Det vil si at vi drikker om lag tre kopper kaffe pr dag.
Dermed monner det om flere norske forbrukere er villige til å betale litt mer for kaffen.
Max Havelaar
I Norge er det fire store kaffeselskaper. Alle disse selger kaffe hvor en del av overskuddet skal gå til de fattige kaffebøndene.
Friele og Joh. Johannson selger begge Max Havelaar-merket kaffe. Coop tilbyr Café Futuro, og Kjeldsberg importerer kaffe fra bønder i Øst-Timor.
Max Havelaar-merket garanterer at småprodusenter og plantasjearbeidere i utviklingsland får gode handelsbetingelser og tryggere sosiale vilkår.
Bestemmer prisen
De norske importørene handler direkte med produsentene og produsentlagene. Det er de ulike kaffehusene og dagligvarekjedene som bestemmer prisene i butikken.
Utsalgsprisen ligger ifølge Max Havelaar på cirka to kroner mer for en halv kilo kaffe, sammenlignet med annen kvalitetskaffe.
Økte råvarepriser på kaffe ville ha ført til bedre sosiale forhold for de fattige kaffebøndene. Foto: FBI
Frieles Max Havelaar-kaffe heter kort og godt Max Havelaar, mens Joh. Johannsons kaller sin Max Havelaar-kaffe for Farmer’s Coffee.
Etter hvert har også flere bedrifter gått over til å servere sine ansatte Max Havelaar-kaffe.
Det gjelder blant annet universitetene og stortingskantinene.
Enkelte kaffebarer serverer også sine kunder Max Havelaar-kaffe.
Café Futuro
Kaffebøndene som dyrker kaffen til Coop Café Futuro får en garantert minstepris, pluss en solidaritetsbonus. Coop Norge samarbeider med et produsentkoopertativ i Guatemala, og her skal arbeiderne være sikret etisk forsvarlige arbeidsvilkår.
Også denne kaffe koster noen kroner mer enn standard kaffe. Coop Norge opplyser at de også blander inn Futuro-kaffe i annen kaffe for å holde opp et høyt forbruk av denne kaffen.
Kjeldsberg Kaffebrenneri selger ikke én spesiell solidaritets-kaffe, men i den tradisjonelle Kjeldsberg-kaffen blandes det inn kaffe fra Øst-Timor. Prosjektet, som kalles Partnerkaffe, er et samarbeid med blant annet Strømmestiftelsen.
Det innebærer at det også avsettes penger til opplæringstiltak for kaffedyrkere i Øst-Timor og andre kaffeproduserende land.
Høyere råvarepris
Samtidig som kaffebøndene taper på de lave internasjonale råvareprisene, tjener multinasjonale og norske kaffeselskaper stort på situasjonen.
I fjor hadde de fire største kaffeselskapene i Norge et overskudd før skatt på til sammen 220 millioner kroner.
Mens de norske forbrukere kan kjøpe kaffe som sikrer kaffebøndene en anstendig minstepris, kan de norske kaffeselskapene, sammen med norske myndigheter, arbeide for at råvareprisen på kaffe stiger slik at alle kaffebønder får bedre betalt.