Rekordmange ville se Oslo lagt i ruiner

Den første visningshelgen er over, og filmen «Skjelvet» er den best besøkte i år. 154.109 mennesker opplevde at Oslo legges i ruiner på filmlerretet. – Vi er strålende fornøyd, sier produsent Martin Sundland i Fantefilm.

Skjelvet

Filmen «Skjelvet» har knust nesten alle tidligere rekorder, bare slått av «Kon-Tiki»

Foto: Fantefilm/Nordisk Film Distribusjon

Nå skulle det kanskje bare mangle, siden filmen også har slått alle rekorder i å bruke penger på lansering. Den er også godt hjulpet av fine kritikker. NRKs anmelder i Filmpolitiet, Birger Vestmo, kalte filmens forløper «Bølgen» kun et skvulp i forhold.

Filmens hovedroller Ane Dahl Torp og Kristoffer Joner strålte på den røde løperen på filmfestivalen i Haugesund.

Ane Dahl Torp og Kristoffer Joner

Ane Dahl Torp og Kristoffer Joner på premieren.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Filmen er også den største katastrofefilmen som er laget i Norge.

– At publikum besøker kinoene i en av sommerens siste fine helger er bare fantastisk. Det beviser at vi har tatt sjumilssteg når det gjelder å lage storfilmer som dette. Vi har satt standard og truffet en nerve, jubler produsent Martin Sundland.

Martin Sundland

Martin Sundland under innspillingen i av «Skjelvet» i Polen

Foto: Odd Iversen / NRK

– Knuste «Bølgen»

Filmen, som er en oppfølger til «Bølgen» fra 2015, har knust forgjengeren i første åpningshelg. Den er også sett av flere enn dem som så suksesser som «Mamma Mia: Here We Go Again», «Max Manus» og «Flåklypa».

Men den er slått av «Kon-Tiki», som ble sett av 164.804 i åpningshelgen.

Historisk er «Skjelvet» også fordi det aldri før har vært brukt så mye tid, penger og krefter på visuelle effekter.

Den bygger også på et reelt skjelv som rammet Oslo i 1904.

Kulturstrøm

  • Nei fra H&M til tekstilarbeidere

    Eierne i H&M har stemt ned til et forslag om å gi overskuddet til underbetalte tekstilarbeidere. Det var organisasjonen Clean Clothes Campaign som sto bak forslaget. – Aksjonærene kunne i det minste ha avkrevd en plan på hvordan de skal leve opp til sin egen levelønnsstrategi, sier Anja Bakken Riise (bildet), leder i Framtiden i våre hender til Melk & Honning. H&M sier de har samme mål, men ulikt syn på veien dit.

    Anja Bakken Riise
    Foto: Arild Sandsvik / NRK
  • Märtha Louise ut mot pressen

    Prinsesse Märtha Louise startet sjaman-foredraget med beskjed til pressen. – Til alle dere i pressen. Dere har et valg i hva dere gjør og skriver. Selv om dere tror det er deres jobb, har dere ennå et valg i hva dere vil, sa prinsesse Märtha Louise.

    Foran en fullsatt sal på 550 tilhørere, ba prinsessen alle som har blitt «en smule irritert» av pressen, som sto foran scenen, om å rekke opp hendene.