Hopp til innhold

Press ber Snapchat om å «skjerpe seg»

Snapchat er en av aktørene som «er best til å få ungdom til å føle seg verst», ifølge Redd Barnas ungdomsorganisasjon. Bildedelingstjenesten er én av tre nominerte til verstingprisen for reklamene og annonsene i appen.

Kroppsreklame på Snapchat

Snapchat er nominert til Gullbarbien for reklamene som dukker opp når du bruker appen.

Foto: Snapchat

For niende år på rad deles «Gullbarbien» ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press. Prisen skal være en motvekt til kroppspress og deles ut til den aktøren som «er best til å få ungdom til å føle seg verst».

Kriteriene er at aktøren har vist frem ensidige kjønnsidealer, utdaterte kjønnsroller eller unødvendig seksualisering.

Etter å ha fått inn rundt 350 av forslag fra folket, er det disse tre som er nominert til prisen:

  • Snapchat
  • Victoria’s Secret
  • Gymshark

De nyeste tallene fra Ipsos viser at nesten 2,5 millioner nordmenn har en profil på Snapchat.

Det er første gang en sosiale medier-plattform mottar en nominasjon til Gullbarbien. Leder i Press, Mina Vinje, sier Snapchat har mye å svare for i år.

– Vi ønsker at Snapchat skal forstå ansvaret de har. Dette er en streng beskjed om at de bør skjerpe seg, sier Vinje.

Nominert for «kroppspress-reklame»

Helt spesifikt er Snapchat nominert for annonsene og reklamene som dukker opp når du bruker appen.

Mina Vinje

Mina Vinje, leder i Press, sier at målet med prisen er å slippe å dele den ut. Men foreløpig må det til, mener hun.

Foto: PRESS

– Disse annonsene kan være for fettreduksjon, lipfillers, retusjeringsapper og lignende. Ting som oppfordrer til at man bør forandre på kroppen sin, sier Vinje.

Men det er andre aspekter ved bildedelingstjenesten som gjør den kritikkverdig, mener Press.

– Filterfunksjonen skal være morsom, men den retusjerer jo ansiktet ditt. Hundeører er gøy, men den gjør deg også lysere i huden og tynnere. Det er en subtil måte å fortelle at det er greit å retusjere, som er forkledd som ren moro, sier Vinje.

– Dere er bare misunnelige

Årets gullbarbie deles ut i februar og er den niende i rekken. Tidligere har aktører som Jack n' Jones og BikBok mottatt prisen.

Victoria's Secret har «vunnet» prisen tidligere, men er nominert i år igjen. Tidligere i år skrev NRK.no om at undertøysgiganten ikke henger med på utviklingen motebransjen.

– Hva føler dere at dere har oppnådd disse ni årene?

– Da vi begynte sa folk at «kroppspress» ikke var et ord engang, og at vi bare var misunnelige siden vi ikke så sånn ut selv. Nå blir kroppspress tatt på alvor og diskutert på Stortinget. Det hadde vi ikke sett for oss for ni år siden.

– Er det noe poeng i å gi denne prisen til en så stor aktør som Snapchat? Tror du de bryr seg?

– Godt spørsmål. Men hvis man ikke kritiserer, så kommer man ingen vei. De er store, men vi kan ikke la være bare fordi de er store, sier Vinje.

NRK har vært i kontakt med Snapchat, som ikke ønsker å kommentere denne saken.

Kulturstrøm

  • Forfatter Henning Hagerup (66) er død

    Forfatter Henning Hagerup er død som 66 år gammel. Det opplyser Kolon forlag i en pressemelding.

    – Henning var en av Norges fremste essayister, kritikere og oversettere, og han var min venn, rådgiver og mentor i nærmere 30 år, skriver forlegger i Kolon, Bjørn Aagenæs i pressemeldingen.

    – Henning hadde mye ugjort, og vi hadde en hel del planer om fremtidige utgivelser, skriver han videre.

    Han var barnebarn av forfatter Inger Hagerup.

    Henning Hagerup
    Foto: Ingrid Pop / KOLON FORLAG
  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images