Hopp til innhold

Press ber Snapchat om å «skjerpe seg»

Snapchat er en av aktørene som «er best til å få ungdom til å føle seg verst», ifølge Redd Barnas ungdomsorganisasjon. Bildedelingstjenesten er én av tre nominerte til verstingprisen for reklamene og annonsene i appen.

Kroppsreklame på Snapchat

Snapchat er nominert til Gullbarbien for reklamene som dukker opp når du bruker appen.

Foto: Snapchat

For niende år på rad deles «Gullbarbien» ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press. Prisen skal være en motvekt til kroppspress og deles ut til den aktøren som «er best til å få ungdom til å føle seg verst».

Kriteriene er at aktøren har vist frem ensidige kjønnsidealer, utdaterte kjønnsroller eller unødvendig seksualisering.

Etter å ha fått inn rundt 350 av forslag fra folket, er det disse tre som er nominert til prisen:

  • Snapchat
  • Victoria’s Secret
  • Gymshark

De nyeste tallene fra Ipsos viser at nesten 2,5 millioner nordmenn har en profil på Snapchat.

Det er første gang en sosiale medier-plattform mottar en nominasjon til Gullbarbien. Leder i Press, Mina Vinje, sier Snapchat har mye å svare for i år.

– Vi ønsker at Snapchat skal forstå ansvaret de har. Dette er en streng beskjed om at de bør skjerpe seg, sier Vinje.

Nominert for «kroppspress-reklame»

Helt spesifikt er Snapchat nominert for annonsene og reklamene som dukker opp når du bruker appen.

Mina Vinje

Mina Vinje, leder i Press, sier at målet med prisen er å slippe å dele den ut. Men foreløpig må det til, mener hun.

Foto: PRESS

– Disse annonsene kan være for fettreduksjon, lipfillers, retusjeringsapper og lignende. Ting som oppfordrer til at man bør forandre på kroppen sin, sier Vinje.

Men det er andre aspekter ved bildedelingstjenesten som gjør den kritikkverdig, mener Press.

– Filterfunksjonen skal være morsom, men den retusjerer jo ansiktet ditt. Hundeører er gøy, men den gjør deg også lysere i huden og tynnere. Det er en subtil måte å fortelle at det er greit å retusjere, som er forkledd som ren moro, sier Vinje.

– Dere er bare misunnelige

Årets gullbarbie deles ut i februar og er den niende i rekken. Tidligere har aktører som Jack n' Jones og BikBok mottatt prisen.

Victoria's Secret har «vunnet» prisen tidligere, men er nominert i år igjen. Tidligere i år skrev NRK.no om at undertøysgiganten ikke henger med på utviklingen motebransjen.

– Hva føler dere at dere har oppnådd disse ni årene?

– Da vi begynte sa folk at «kroppspress» ikke var et ord engang, og at vi bare var misunnelige siden vi ikke så sånn ut selv. Nå blir kroppspress tatt på alvor og diskutert på Stortinget. Det hadde vi ikke sett for oss for ni år siden.

– Er det noe poeng i å gi denne prisen til en så stor aktør som Snapchat? Tror du de bryr seg?

– Godt spørsmål. Men hvis man ikke kritiserer, så kommer man ingen vei. De er store, men vi kan ikke la være bare fordi de er store, sier Vinje.

NRK har vært i kontakt med Snapchat, som ikke ønsker å kommentere denne saken.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK