Press ber Snapchat om å «skjerpe seg»

Snapchat er en av aktørene som «er best til å få ungdom til å føle seg verst», ifølge Redd Barnas ungdomsorganisasjon. Bildedelingstjenesten er én av tre nominerte til verstingprisen for reklamene og annonsene i appen.

Kroppsreklame på Snapchat

Snapchat er nominert til Gullbarbien for reklamene som dukker opp når du bruker appen.

Foto: Snapchat

For niende år på rad deles «Gullbarbien» ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press. Prisen skal være en motvekt til kroppspress og deles ut til den aktøren som «er best til å få ungdom til å føle seg verst».

Kriteriene er at aktøren har vist frem ensidige kjønnsidealer, utdaterte kjønnsroller eller unødvendig seksualisering.

Etter å ha fått inn rundt 350 av forslag fra folket, er det disse tre som er nominert til prisen:

  • Snapchat
  • Victoria’s Secret
  • Gymshark

De nyeste tallene fra Ipsos viser at nesten 2,5 millioner nordmenn har en profil på Snapchat.

Det er første gang en sosiale medier-plattform mottar en nominasjon til Gullbarbien. Leder i Press, Mina Vinje, sier Snapchat har mye å svare for i år.

– Vi ønsker at Snapchat skal forstå ansvaret de har. Dette er en streng beskjed om at de bør skjerpe seg, sier Vinje.

Nominert for «kroppspress-reklame»

Helt spesifikt er Snapchat nominert for annonsene og reklamene som dukker opp når du bruker appen.

Mina Vinje

Mina Vinje, leder i Press, sier at målet med prisen er å slippe å dele den ut. Men foreløpig må det til, mener hun.

Foto: PRESS

– Disse annonsene kan være for fettreduksjon, lipfillers, retusjeringsapper og lignende. Ting som oppfordrer til at man bør forandre på kroppen sin, sier Vinje.

Men det er andre aspekter ved bildedelingstjenesten som gjør den kritikkverdig, mener Press.

– Filterfunksjonen skal være morsom, men den retusjerer jo ansiktet ditt. Hundeører er gøy, men den gjør deg også lysere i huden og tynnere. Det er en subtil måte å fortelle at det er greit å retusjere, som er forkledd som ren moro, sier Vinje.

– Dere er bare misunnelige

Årets gullbarbie deles ut i februar og er den niende i rekken. Tidligere har aktører som Jack n' Jones og BikBok mottatt prisen.

Victoria's Secret har «vunnet» prisen tidligere, men er nominert i år igjen. Tidligere i år skrev NRK.no om at undertøysgiganten ikke henger med på utviklingen motebransjen.

– Hva føler dere at dere har oppnådd disse ni årene?

– Da vi begynte sa folk at «kroppspress» ikke var et ord engang, og at vi bare var misunnelige siden vi ikke så sånn ut selv. Nå blir kroppspress tatt på alvor og diskutert på Stortinget. Det hadde vi ikke sett for oss for ni år siden.

– Er det noe poeng i å gi denne prisen til en så stor aktør som Snapchat? Tror du de bryr seg?

– Godt spørsmål. Men hvis man ikke kritiserer, så kommer man ingen vei. De er store, men vi kan ikke la være bare fordi de er store, sier Vinje.

NRK har vært i kontakt med Snapchat, som ikke ønsker å kommentere denne saken.

Kulturstrøm

  • Fire semifinalevinnere i Virtuos

    Ti musikktalenter konkurrerte fredag om fire finaleplasser i NRKs klassiske solist-konkurranse Virtuos 2020. Vinnerne som går videre til finalen er Nikita Khnykin, piano, Daniil Letiagin, slagverk, Balder Hella Mikkelsen, cello og Mathias Rugsveen, trekkspill. Finalen avholdes lørdag 21. mars.

    Vinnere av semifinalen i Virtuos
    Foto: Robert Rønning / NRK
  • Bibliotekene ser digitale mørketall

    Halvparten av dem som henvender seg i skranken på Trondheim folkebibliotek trenger hjelp til noe helt annet enn å finne riktig bok. – Det er blitt et klasseskille. Det er sårt å se, sier Torunn Tømmervold, veileder ved Trondheim folkebibliotek.