Hopp til innhold

Pokémon Go får mer presseomtale enn den amerikanske valgkampen

Trump og Clinton kan kjempe så hardt de bare vil, men når det gjelder omtale i norske medier har presidentkandidatene denne måneden for lengst tapt kampen mot virtuelle Pokémon.

SLÅR IKKE PIKACHU: I juli fikk mobilspillet Pokémon Go større mediedekning i Norge enn den amerikanske presidentvalgkampen.

Så langt i sommer har norske medier publisert 2730 saker om mobilspillet Pokémon Go, ifølge tall fra medieanalysebyrået Retriever.

Dermed er spillet, som mange trodde hadde sin storhetstid på 90-tallet, blitt det femte mest omtalte temaet i juli, etter brexit, terroren i Nice, den politiske situasjonen i Tyrkia og terrororganisasjonen IS.

Presidentkandidatenes valgkamp i USA ligger på sjetteplass, med 2688 saker.

De seks mest omtalte temaene i norske medier i juli 2016

1. Brexit og ny statsminister i Storbritannia

4195 medieoppslag hittil i juli

2. Terror i Nice

3999 medieoppslag hittil i juli

3. Forsøk på militærkupp i Tyrkia

3818 medieoppslag hittil i juli

4. Terrororganisasjonen IS (generell omtale)

3648 medieoppslag hittil i juli

5. Pokémon Go

2730 medieoppslag hittil i juli

6. Presidentvalgkamp i USA

2688 medieoppslag hittil i juli

– Uvanlig av norske medier

Kristina Nilsen

OVERRASKET: Kristina Nilsen i Retriever er overrasket over at Pokémon Go er mer omtalt enn den amerikanske valgkampen.

Foto: Retriever Norge

– Norske medier pleier å gi mest omtale til store politiske saker og utenriks. Det er veldig uvanlig at et fenomen som Pokémon får så mye mediedekning, sier Kristina Nilsen, kunde- og analysesjef i Retriever Norge.

Ifølge Nilsen er det ikke uvanlig at det blir gjort plass til «myke» saker i tider der store, triste saker dominerer.

– Det gjelder spesielt nå om sommeren, sier Nilsen.

Kvinnene tar av på Facebook

Men, ifølge Nilsen, er dekningen i norske medier ingenting sammenlignet med omtalen mobilspillet har fått på sosiale medier.

– På Facebook er Pokémon Go det desidert største temaet. Nesten halvparten av det folk liker, skriver statuser om eller kommenterer på Facebook, det handler om Pokémon, sier Nilsen.

I juli publiseres det hvert døgn rundt 40.000 til 50.000 likes, statuser og kommentarer om spillet på Facebook. 59 prosent av disse publiseres av kvinner.

– Den typiske personen som skriver om Pokémon på Facebook er en kvinne i alderen 35 til 44 år, som er bosatt i Akershus, sier Nilsen.

Trendforsker Ståle Økland tror Pokémon Go-populariteten snart har nådd toppen, men at dette bare er starten for teknologien bak spillet.

– Dette er nok ikke bare en mote i år, men en del av en større trend. Vi kommer til å se mange lignende konsepter i tiden fremover, sier Økland.

Bredt sortiment av saker

Ifølge Nilsen er Pokémon Go et tema ulike medier lett kan brukes i ulike saker og medier.

Med nesten 3000 publiserte saker på under en måned, har det ikke manglet på kreativiteten i norske redaksjoner.

Medier om Pokemon Go

POPULÆRT TEMA: Norske medier har publisert nesten 3000 saker om Pokémon Go den siste måneden.

Foto: Skjermdump

I norske medier har lesere både fått tips til hvordan spillet kan hjelpe dem ned i vekt, men også til hvordan man kan finne kjærligheten – i tillegg til japanske monstre.

TV 2 kunne tidligere i sommer melde at færre gjør fra seg i buskene til botanisk hage i Oslo som følge av mobilspillet, mens andre melder om at fotballspillerne på Manchester United nektes å spille Pokémon Go.

I Sandefjord ble to menn så oppslukt av spillet og konkurransen seg imellom at en av dem havnet på legevakten med blødende sår, mens den andre ble satt i arresten.

Mobilspillet har generelt skapt stort engasjement, og noen amorøse følelser. Mens Bergensavisen er bekymret for et kart som kan «drepe hele spenningen med spillet», gjorde avisen Framtid i Nord det klart og tydelig da de forrige søndag publiserte artikkelen «Vi elsker Pokémon Go».

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober