NRK Meny
Normal

Pokémon Go får mer presseomtale enn den amerikanske valgkampen

Trump og Clinton kan kjempe så hardt de bare vil, men når det gjelder omtale i norske medier har presidentkandidatene denne måneden for lengst tapt kampen mot virtuelle Pokémon.

SLÅR IKKE PIKACHU: I juli fikk mobilspillet Pokémon Go større mediedekning i Norge enn den amerikanske presidentvalgkampen.

Så langt i sommer har norske medier publisert 2730 saker om mobilspillet Pokémon Go, ifølge tall fra medieanalysebyrået Retriever.

Dermed er spillet, som mange trodde hadde sin storhetstid på 90-tallet, blitt det femte mest omtalte temaet i juli, etter brexit, terroren i Nice, den politiske situasjonen i Tyrkia og terrororganisasjonen IS.

Presidentkandidatenes valgkamp i USA ligger på sjetteplass, med 2688 saker.

De seks mest omtalte temaene i norske medier i juli 2016

1. Brexit og ny statsminister i Storbritannia

4195 medieoppslag hittil i juli

2. Terror i Nice

3999 medieoppslag hittil i juli

3. Forsøk på militærkupp i Tyrkia

3818 medieoppslag hittil i juli

4. Terrororganisasjonen IS (generell omtale)

3648 medieoppslag hittil i juli

5. Pokémon Go

2730 medieoppslag hittil i juli

6. Presidentvalgkamp i USA

2688 medieoppslag hittil i juli

– Uvanlig av norske medier

Kristina Nilsen

OVERRASKET: Kristina Nilsen i Retriever er overrasket over at Pokémon Go er mer omtalt enn den amerikanske valgkampen.

Foto: Retriever Norge

– Norske medier pleier å gi mest omtale til store politiske saker og utenriks. Det er veldig uvanlig at et fenomen som Pokémon får så mye mediedekning, sier Kristina Nilsen, kunde- og analysesjef i Retriever Norge.

Ifølge Nilsen er det ikke uvanlig at det blir gjort plass til «myke» saker i tider der store, triste saker dominerer.

– Det gjelder spesielt nå om sommeren, sier Nilsen.

Kvinnene tar av på Facebook

Men, ifølge Nilsen, er dekningen i norske medier ingenting sammenlignet med omtalen mobilspillet har fått på sosiale medier.

– På Facebook er Pokémon Go det desidert største temaet. Nesten halvparten av det folk liker, skriver statuser om eller kommenterer på Facebook, det handler om Pokémon, sier Nilsen.

I juli publiseres det hvert døgn rundt 40.000 til 50.000 likes, statuser og kommentarer om spillet på Facebook. 59 prosent av disse publiseres av kvinner.

– Den typiske personen som skriver om Pokémon på Facebook er en kvinne i alderen 35 til 44 år, som er bosatt i Akershus, sier Nilsen.

Trendforsker Ståle Økland tror Pokémon Go-populariteten snart har nådd toppen, men at dette bare er starten for teknologien bak spillet.

– Dette er nok ikke bare en mote i år, men en del av en større trend. Vi kommer til å se mange lignende konsepter i tiden fremover, sier Økland.

Bredt sortiment av saker

Ifølge Nilsen er Pokémon Go et tema ulike medier lett kan brukes i ulike saker og medier.

Med nesten 3000 publiserte saker på under en måned, har det ikke manglet på kreativiteten i norske redaksjoner.

Medier om Pokemon Go

POPULÆRT TEMA: Norske medier har publisert nesten 3000 saker om Pokémon Go den siste måneden.

Foto: Skjermdump

I norske medier har lesere både fått tips til hvordan spillet kan hjelpe dem ned i vekt, men også til hvordan man kan finne kjærligheten – i tillegg til japanske monstre.

TV 2 kunne tidligere i sommer melde at færre gjør fra seg i buskene til botanisk hage i Oslo som følge av mobilspillet, mens andre melder om at fotballspillerne på Manchester United nektes å spille Pokémon Go.

I Sandefjord ble to menn så oppslukt av spillet og konkurransen seg imellom at en av dem havnet på legevakten med blødende sår, mens den andre ble satt i arresten.

Mobilspillet har generelt skapt stort engasjement, og noen amorøse følelser. Mens Bergensavisen er bekymret for et kart som kan «drepe hele spenningen med spillet», gjorde avisen Framtid i Nord det klart og tydelig da de forrige søndag publiserte artikkelen «Vi elsker Pokémon Go».