– Jeg følte meg sviktet som sønn

Som 15-åring fikk Jo Nesbø vite at faren hadde kjempet for tyskerne under krigen. Farens historie har påvirket store deler av Nesbøs forfatterskap.

Jo Nesbø gjester Skavlan og snakker om forholdet til faren.

Jo Nesbø forteller om sitt forhold til faren i kveldens Skavlan.

Forfatter Jo Nesbø er fortiden aktuell med sin seneste bok «Sønnen». Rikspressen har fulgt opp med et vell av Nesbø-saker om alt fra mulige amerikanske filmprosjekter til hvordan suksessforfatteren benytter all ledig tid på hobbyen klatring.

I kveldens Skavlan-program forteller Nesbø om hvordan hverdagen veksler fra møtet med hylende fans i Sør-Korea, til hvordan han må kjempe en kamp med egen kropp for å få til en effektiv klatreøkt.

Nesbø forteller også om hvordan farens mørke historie har gitt inspirasjon til hans nyeste bok.

– I «Sønnen» er det en ung sønn som får en sjokkopplevelse når han er rundt 15 år. Da oppdager han at hans egen far er en forræder og en korrupt politimann. Det er nok en viss parallell til det jeg selv oppdaget da jeg var 15 år. Da satte faren min seg ned og fortalte at han under krigen sloss sammen med tyskerne mot russerne, forteller Nesbø til Skavlan.

Frem til midten av tenårene så Nesbø på faren som en kompis og en han hadde fullstendig tillit til. Men mange illusjoner brast da han fikk vite at faren kjempet for tyskerne under krigen.

– Det første jeg så for meg var den typiske tyske hjelmen plassert på hodet til faren min, og jeg fikk det ikke til å stemme. Det er litt det samme jeg skriver om i «Sønnen». Det sjokket og den følelsen av å være sviktet som sønn, forteller han.

Saken fortsetter under bildet.

Jo Nesbø på Skavlan

Jo Nesbø er en av gjestene i kveldens Skavlan.

Foto: JONAS ERIKSSON

Farens historie som inspirasjon

Farens krigshistorie var også inspirasjonskilden til den tredje Harry Hole-boken, Rødstrupe (2000).

– Rødstrupe er en gjenfortelling av hans opplevelser i Leningrad. De mest bisarre scenene derfra er bare gjenfortellinger av det han fortalte skjedde der, forteller Nesbø.

Far-sønn temaer har vært en gjenganger i flere av Nesbøs bøker, og historien til farens har preget Nesbøs forfatterskap.

– Jeg skjønte at sannhet og moral er relativt. At verden ser annerledes ut gjennom antagonistens øyne. Det er noe som går igjen i bøkene, det å prøve å se ulike situasjoner gjennom protagonisten og antagonistens øyne, sier han.

Farens historie har også påvirket Nesbøs livsvalg.

– Hans plan var å skrive om sine opplevelser i skyttergravene utenfor Leningrad under krigen. Han døde det året han skulle pensjonere seg og fikk aldri tid til å gjøre det. Det var noe jeg læret av, at de tingene du har lyst til å gjøre i livet, de kan du ikke utsette, de er du nødt til å gjøre. Det gjorde at jeg bestemte meg for å bli forfatter og si opp jobben min i 1997, sier han.

Skuespill om familien?

Senere i programmet forteller Nesbø at moren jobbet for motstandsbevegelsen under krigen, og om hvordan han levde på en livsløgn før han fikk vite om farens historie.

– Hele morssida mi var i motstandsbevegelsen og jeg vokste opp med å tro at jeg var motstandsbevegelsesbarn, at min familie var på riktig side under krigen, sier han og forteller at også historien om foreldrene kan bli bokmateriale i fremtiden.

– Jeg har lyst til å skrive et skuespill om det bryllupet der de to familiene møtes, røper Nesbø.

Se hele intervjuet på NRK 1 i kveld kl. 21.25.

Kulturstrøm

  • Saksofonist skal redde truet fugl

    Et energiselskap i New Zealand vil prøve å redde fuglearten kākāpō ved hjelp av musikk. Det fins bare 147 fugler igjen av den kritisk truede arten, som er en type papegøye.

    Selskapet Meridian Energy støtter newzealandske viltmyndigheter i arbeidet med å redde kākāpōene. Nå håper de at sensuell musikk skal få fuglene i paringshumør. Derfor søker det etter en saksofonist som skal spille for dem, skriver Limelight Magazine.

    En fugl av arten kākāpō
    Foto: Wikimedia Commons / Flickr / Department of Conservation
  • Zeshan Shakar på lydboktoppen

    «Tante Ulrikkes vei» er den skjønnlitterære romanen flest har lyttet til i 2018 i strømmetjenesten Fabel, melder Gyldendal forlag. Zeshan Shakars debutroman er lyttet til dobbelt så mange ganger som den neste romanen på lista. Shakar fikk i fjor Tarjei Vesaas debutantpris for romanen, som ble den nest mest solgte boka i 2018, uavhengig av genre. Den skal bli teater, TV-serie og oversettes til engelsk.