Stadig mer av musikken vi kjøper havner på mp3-spillere.
Foto: VIRGINIA MAYO / APLes også:
Les også:
Les også:
Mer om
Alt om
Verdien på salg av musikk i Norge sank med 9 prosent i mai sammenlignet med samme måned i fjor.
Dobling av nedlastingen
Dette inkluderer både fysiske og nedlastede produkter. Salg av fysiske produkter hadde en nedgang på 14 prosent sammenlignet med mai 2006, mens salget av nedlastede produkter hadde en økning på 100 prosent.
Singelsalget viser en nedgang på 81 prosent i verdi, og musikk-DVD-er en nedgang på 43 prosent i verdi for mai 2007 sammenlignet med samme periode i fjor.
3 millioner album
Hittil i år er det solgt 3 millioner album, 127.000 singler og 89.000 musikk-DVD-er til en samlet verdi av 189 millioner kroner.
Det er solgt nedlastede produkter for 16 millioner kroner. Samlet for fysiske og nedlastede produkter viser bransjetallene en nedgang i salget av musikk i Norge på 6 prosent hittil i år.
Talene er hentet fra bransjestatistikken til IFPI (International Federation of Phonogram and Videogram Producers), platebransjens globale organisasjon.
(NRK/NTB)