NRK Meny
Normal

Vet ikke at det er ulovlig

Under årets by:Larm går musikkbransjen til kamp mot ulovlig nedlasting av musikk. Halparten av alle ungdommer vet ikke at det de gjør er ulovlig.

Elever i videregående skole
Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

«Piracy Kills Music» logo
Foto: Handout / NTB

Alt om by:Larm 2007!

Alt om Les mer om nedlasting og fildeling!

Halvparten av alle unge mellom 13 og 25 år vet ikke at det er forbudt å laste ned og dele musikkfiler med andre. Nå går en samlet musikkbransje til kamp mot ulovlig nedlasting av musikk. Det gjør de under by:Larm i Trondheim, som starter torsdag.

Under kampropet " Piracy Kills Music " skal bransjen bruke åtte millioner kroner til en allmenn, men for bransjen helt nødvendig folkeopplysningskampanje: Piratkopiering dreper musikken - ingen vil i lengden skape musikk hvis brukerne stjeler produktet.

Foreløpig har 114 artister aktivt støttet kampanjen, som foruten dem omfatter låtskrivere, plateselskap, musikkselskap og andre rettighetshavere på musikksiden.

Dramatisk økning

De siste årene har den ulovlige nedlastingen økt dramatisk. Siden 1998 har salget av musikk blitt redusert med 30 prosent.

Bare siden i fjor har musikksalget gått ned med 12 prosent.

- Årlig lastes det ned musikk ulovlig for mellom 8 og 16 milliarder kroner. Og det er bare i Norge, hevder kampanjens talsmann Bjørn Rogstad. Et svært forsiktig anslag tilsier et årlig tap for bransjen på minst 200 millioner kroner, sier han.

Profilerte artister bak

Denne uken samles musikk-Norge til bransjetreffet by:Larm i Trondheim. Derfor er det ikke tilfeldig at musikkbransjen i nettopp denne uken lanserer sin kampanje Piracy Kills Music.

De mest profilerte artistene i Norge står bak kampanjen. Det er et klart uttrykk for at de mener at det er rimelig å få betalt for sine åndsverk.

Samtidig er det uttrykk for en solidarisk aksjon der de som i dag er kjente, og kan leve av musikken sin, signaliserer vilje til å kjempe for at det også i fremtiden skal være mulig å satse på nye talenter.

Ingen arrest

- Dette er ingen kampanje der 15-åringer skal arresteres på gutterommet etter politirazziaer. Det er en kampanje der det kulturelle aspektet skal settes på dagsorden, og at et økt fokus på konsekvensene av den ulovlige nedlastingen, skal føre til større forståelse for at dette er en kamp for god og variert musikk - også i fremtiden, ifølge Bjørn Rogstad.

Musikkbransjen mener den allerede har mistet en generasjon av musikkjøpere, så det er på høy tid å aksjonere.

Derfor vil kampanjen henvende seg til både de unge selv, til deres foreldre, og til skoler og andre som er i kontakt med ungdom.

Laster ned ulovlig på skolen

At skoler ber elevene om å laste ned musikk som hjemmelekse er både uhørt og uakseptabelt, mener kampanjeledelsen, som også reagerer på at profilerte radiostemmer og andre medier gir tips om hvordan man kan laste ned musikk ulovlig.

- Det er dramatisk. I beste fall avspeiler det stor uvitenhet om lovverket og om konsekvensene av den ulovlige nedlastingen, mener kampanjens talsmann Bjørn Rogstad.

(NRK/NTB)