Hopp til innhold

Lager verdenskart for festivaler

Konserter verden over er rammet av koronaviruset. Nå har en norsk musikkfestival tatt initiativet til å samle all musikken digitalt, og fått med seg snart 70 andre festivaler.

Oslo World Maps the world

SAMLER FESTIVALVERDEN: Håpet er å vise at festivaler i tillegg til å være møteplasser og fritidstilbud, også står for ulike innganger til musikkverden.

Foto: Oslo World

– Jeg har fulgt de digitale scenene som Brakkesyke og Koronerulling på nett med stor entusiasme, sier festivalsjef Alexandra Archetti Stølen i Oslo World.

De to er eksempler på digitale scener som sender konserter via Facebook, der publikum kan velge å kjøpe billett eller ei. Og etter å ha sett hvordan koronaviruset også rammer festivalbransjen, ble ideen om en digital samling av musikkfestivaler til.

– Nå er det mange festivaler som har meldt at de avlyser eller utsetter til neste år. Så vi fikk en idé for dem som sitter hjemme og hører på musikk, og ikke vet helt hva man skal høre på.

Så langt er 70 festivaler verden over med

Alexandra Archetti Stølen, festivalsjef for Oslo World

Festivalsjef Alexandra Archetti Stølen i Oslo World mener en av rollene til kulturlivet nå er å gi løfte om bedre tider, og å utforske nye former for samvær mens vi venter.

Foto: Oslo World

Festivalsjefen sendte en forespørsel til festivalansvarlige verden over om de kunne sette opp en spilleliste på 20 låter, før hun fikk en programmerer til å lage et verdenskart. Så langt har 70 festivaler meldt seg på.

– Vi venter på en rekke festivaler i Afrika som vi vet vil bli med, og så er dette åpent for alle som vil bidra. Antallet kommer til å øke etter hvert.

Kartet ble lansert tirsdag denne uken, og allerede onsdag hadde nyheten nådd den tyske radiostasjonen WDR.

Vi er avhengige av hverandre

Ideen er ifølge Archetti Stølen ment som en påminner om at festivaler i tillegg til å være møteplasser og fritidstilbud, også står for ulike innganger til musikkverden. Og på den måten gjør de musikken rikere.

2020 blir høyst sannsynlig et år der festivalene kommer til å ha store tap og risikere skader for flere år fremover. Da blir det ekstra tydelig hvor avhengige bransjen er av hverandre, mener hun.

– Vi kan bruke månedene fremover til å bli klokere på det kulturelle økosystemet. Festivalkartet, hvor flere og flere festivaler over hele verden har hengt seg på, er et lite bidrag i det arbeidet.

Kartet er helt enkelt. Man trykker på en festival, så kommer spillelisten opp og man kan høre bookeren til festivalens favorittmusikk via musikktjenester.

Anbefalt videre lesing:

Kulturstrøm

  • - Krafttak for samisk språk og kultur

    Sametinget har forventninger om at regjeringen øker bevilgningene til Sametinget når statsbudsjettet for neste år legges frem. - Vi forventer at regjeringen holder det de har lovet i Hurdalsplattformen om et krafttak for samisk språk og et samisk kulturløft, og at de øker bevilgningene til Sametinget og setter oss i stand til å gjennomføre oppdraget vårt med å forvalte samisk språk og kultur. Det sier sametingsråd Runar Myrnes Balto til NRK. Sametinget har vedtatt et budsjettbehov for 2023 på 848,7 millioner kroner, i år har Sametinget fått 578 millioner kroner over statsbudsjettet.

    Runar Myrnes Balto
    Foto: Nils John Porsanger / NRK
  • Stor ære til Andsnes

    Leif Ove Andsnes har vunnet prisen Special Achievement Award under det prestisjetunge musikkmagasinet Gramophones klassiske musikkpriser for 2022.

    Prisen vinner han for sin utgivelse Mozart Momentum med Mahler Kammerorkester.

    Oslofilharmonien var nominert i kategorien årets orkester, men der var det Budapest Festival Orchestra som vant. Fiolinisten Johan Dalene, som er svensk med norsk tilknytning, ble kåret til årets unge artist.

    Festivalsjef og pianist Leif Ove Andsnes. Pressefoto fra Rosendal Chamber Music Festival 2022
    Foto: LIV OEVLAND / LIV OEVLAND