Lager verdenskart for festivaler

Konserter verden over er rammet av koronaviruset. Nå har en norsk musikkfestival tatt initiativet til å samle all musikken digitalt, og fått med seg snart 70 andre festivaler.

Oslo World Maps the world

SAMLER FESTIVALVERDEN: Håpet er å vise at festivaler i tillegg til å være møteplasser og fritidstilbud, også står for ulike innganger til musikkverden.

Foto: Oslo World

– Jeg har fulgt de digitale scenene som Brakkesyke og Koronerulling på nett med stor entusiasme, sier festivalsjef Alexandra Archetti Stølen i Oslo World.

De to er eksempler på digitale scener som sender konserter via Facebook, der publikum kan velge å kjøpe billett eller ei. Og etter å ha sett hvordan koronaviruset også rammer festivalbransjen, ble ideen om en digital samling av musikkfestivaler til.

– Nå er det mange festivaler som har meldt at de avlyser eller utsetter til neste år. Så vi fikk en idé for dem som sitter hjemme og hører på musikk, og ikke vet helt hva man skal høre på.

Så langt er 70 festivaler verden over med

Alexandra Archetti Stølen, festivalsjef for Oslo World

Festivalsjef Alexandra Archetti Stølen i Oslo World mener en av rollene til kulturlivet nå er å gi løfte om bedre tider, og å utforske nye former for samvær mens vi venter.

Foto: Oslo World

Festivalsjefen sendte en forespørsel til festivalansvarlige verden over om de kunne sette opp en spilleliste på 20 låter, før hun fikk en programmerer til å lage et verdenskart. Så langt har 70 festivaler meldt seg på.

– Vi venter på en rekke festivaler i Afrika som vi vet vil bli med, og så er dette åpent for alle som vil bidra. Antallet kommer til å øke etter hvert.

Kartet ble lansert tirsdag denne uken, og allerede onsdag hadde nyheten nådd den tyske radiostasjonen WDR.

Vi er avhengige av hverandre

Ideen er ifølge Archetti Stølen ment som en påminner om at festivaler i tillegg til å være møteplasser og fritidstilbud, også står for ulike innganger til musikkverden. Og på den måten gjør de musikken rikere.

2020 blir høyst sannsynlig et år der festivalene kommer til å ha store tap og risikere skader for flere år fremover. Da blir det ekstra tydelig hvor avhengige bransjen er av hverandre, mener hun.

– Vi kan bruke månedene fremover til å bli klokere på det kulturelle økosystemet. Festivalkartet, hvor flere og flere festivaler over hele verden har hengt seg på, er et lite bidrag i det arbeidet.

Kartet er helt enkelt. Man trykker på en festival, så kommer spillelisten opp og man kan høre bookeren til festivalens favorittmusikk via musikktjenester.

Anbefalt videre lesing:

Kulturstrøm

  • Melder seg ut av organisasjon

    To av medlemmane i Hollywood Foreign Press Association, HFPA, som blant anna deler ut Golden Globe, melder seg ut av organisasjonen.

    Dei omtaler organisasjonen som giftig, og seier dei vil starte ein konkurrerande organisasjon, skriv The Hollywood Reporter.

    HFPA har fått massiv kritikk, blant anna for å ha lite mangfald i medlemsmassen og for å ha økonomiske bindingar med enkelte av dei som blir nominerte til prisen.

  • Fikk hakeslepp av eget gitarspill

    Lillebjørn Nilsen er plateaktuell med «Live in Telemark», som er et opptak fra en konsert han gjorde sammen med den irske visesangeren Andy Irvine under Telemarkfestivalen i 1994.

    I Kulturstripa torsdag snakket han og programleder Mona B. Riise sammen om innspillingen og hvordan han jobber som musiker.

    En av låtene på plata er en versjon av Lillebjørn-klassikeren «Alexander Kiellands plass», hvor han spiller den alene med akustisk gitar.

    – Jeg fikk helt hakeslepp da jeg hørte det opptaket av «Alexander Kiellands plass». Fordi dette var min opprinnelige drøm: Å bare høre den med min sangstemme og – da må jeg skryte litt – mitt eminente gitarspill, sier han i intervjuet.

    70-åringen kan også koste på seg litt selvskryt for å ha inspirert utallige gitarister med «Lillebjørns gitarbok», utgitt i 1973.

    Lillebjørn Nilsen og Mona B. Riise