HBOs nordiske strømmetjeneste har på drøye tre år fått rundt en million abonnenter i de nordiske landene, og selskapet har gått inn som produsent for flere europeiske TV-serier.
Satsingen har gitt mersmak, og denne uka var HBO-toppledelsen i Stockholm for å legge planen for videre ekspansjon.
- Les:
Snuser på Norge
Nå vil TV-seriegrossisten satse på enda mer europeisk innhold, forteller HBO-toppsjef Richard Plepler når NRK møter ham på Stockholms Grand Hotel.
– Lokalt innhold vil alltid gjøre det bedre enn det vi produserer i USA. Hvis vi kan styrke og støtte partnere i å produsere innhold som er spesielt interessant i deres region, desto bedre, sier Plepler.
Selskapet har tidligere produsert flere nyinnspillinger av norske «Mammon», men har så langt ikke vært direkte involvert i norsk TV-produksjon. Plepler utelukker likevel ikke at en norsk HBO-serie kan være på horisonten.
– Vi snakket faktisk om den muligheten i dag tidlig, så følg med.
- Les:
Avviser brexit-effekt for «Game of Thrones»
HBOs største suksess er fantasy-dramaet «Game of Thrones», som spilles inn i flere europeiske land. Flere spekulerte forrige uke på at en brexit kunne ramme innspillingene i Nord-Irland. Det avviser Plepler.
– Vi har fantastiske avtaler med Nord-Irland og skattefordeler ved å være der, så brexit vil ikke ha noen effekt overhodet.
Storbritannias sorti vil uansett ikke ta effekt før tidligst om to år. Denne uka bekreftet serieskaperne David Benioff og D.B. Weiss overfor Deadline at det trolig bare gjenstår tretten episoder av «Game of Thrones».
Selv om serien er HBOs største suksess gjennom tidene, ønsker ikke Plepler å hale den ut, og støtter serieskapernes vurdering.
– De vil avslutte den når de mener at det er på tide, og vi vil støtte dem i det.
- Les:
– Ser alltid etter det neste store
HBO er avhengig av populære serier for å holde på abonnentene. Men Plepler er ikke bekymret for tomrommet «Game of Thrones» vil etterlate.
– Vi tenker ikke på det på den måten. Ingen vet når en ny «Sopranos» eller «Game of Thrones» vil komme. Vi ser alltid etter den neste store kunstneren med en stor idé, forteller Plepler, som ikke tror det går an å forutse en seriesuksess.
Så sent som forrige uke kansellerte kanalen sin påkostede storsatsing «Vinyl» etter bare én sesong.
HBO-sjefen er frykter likevel ikke at kanalen skal stå uten et flaggskip om få år.
– Vår store lykke er at merkevaren HBO tiltrekker seg et ufattelig stort tilfang av historiefortellere. Vi har ikke mangel på folk som kommer til oss med gode ideer. Jeg tror det beste er foran oss.
- Les: