Hopp til innhold

Reagerer på EF Norges bruk av lettkledde bilder

EF Norge sine reklamer for språkreiser på Instagram får flere til å reagere. – I grenseland for hva som er lovlig, mener jurist.

Reklame på Instagram for EF Norge sin språkreise til Hawaii.

Dette er EF Norge sin reklame for språkreise til Hawaii på Sophie Elise Isachsen sin Instagramprofil.

– Når det gjelder kjønnsdiskriminerende reklame så vil jo nettopp den manglende sammenhengen ha betydning; typisk du ser en kvinnekropp, gjerne litt lettkledd og uten at du da ser sammenhengen med produktet så vil det lettere kunne være lovstridig.

De lettkledde bildene kan være i grenseland for hva som er lovlig, mener førsteamanuensis ved Institutt for rettsvitenskap og styring ved Handelshøyskolen BI, Monica Viken.

Hun forklarer at det for reklameposter som disse, typisk kan være snakk om å utnytte det ene kjønns kropp i reklame av markedsføringsloven § 2 (2).

NRK har vært i kontakt med manageren til Sophie Elise Isachsen, som ikke ønsker å kommentere saken.

Sophie Elise

Sophie Elise Isachsen er blant influenserne EF Norge bruker til å markedsføre reisene sine.

Foto: Skjermdump / Instagram

Forsket på unge og reklame

Gjennom et prosjekt ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, på oppdrag fra barne- og familiedepartementet, har Kamilla Knutsen Steinnes forsket på reklame på sosiale medier.

– Vi har sett at reklamen strider med kjønnslikeverdet og ikke gir barn og unge like rettigheter som forbrukere og lik tilgang til informasjon.

Hun sier at produktene som selges ofte blir overskygget av fokuset på kropp.

– Du får bilder av en kropp, og så er det egentlig reklame for ei klokke. Det er ikke alltid det er samsvar mellom produktet eller tjenesten som markedsføres og selve reklamen hvordan den er utformet.

Ifølge Steinnes er det vanskelig for barn og unge å gjenkjenne reklamebildene i sosiale medier, som reklame. De unge reagerer på at reklamene har stort fokus på kropp, samtidig som de er basert på klisjefylte og tradisjonelle kjønnsroller, sier hun.

– De trekker frem at denne kjønnsdelte reklamen, som har veldig mye fokus på kropp og utseende kan bidra til økt kroppspress- og kjøpepress, og samtidig bidra til at de unge får dårligere selvtillit.

Sophie Elise

Slik reklamerer EF Norge for språkreise til Hawaii. Her med et bilde av Sophie Elise Isachsen.

Foto: Skjermdump / Instagram

Omfanget gir utfordringer

Forbrukertilsynet har ansvar for å verne forbrukerne mot ulovlig markedsføring, også på sosiale medier. Avdelingsdirektør i forbrukertilsynet Tonje Skjelbostad svarer at terskelen for at noe skal være i strid med god markedsføringsskikk er ganske høy:

– Det er ikke nok at noen synes det er uheldig eller litt usmakelig. Selv om vi så en del uheldige tilfeller som vi mener vil ha en uheldig påvirkning på barn og unge sitt kroppsbilde så er det ikke nødvendigvis i strid med loven av den grunn.

Skjelbostad bekrefter at omfanget av reklame på sosiale medier med stadig nye aktører å følge med på gjør det utfordrende for Forbrukertilsynet å drive tilsyn.

– Det som er en utfordring er jo omfanget av det og at det stadig kommer nye aktører på markedet, både aktører som ikke kjenner til regelverket og aktører som ønsker å tøye regelverket.

Jurist Monica Viken bekrefter at annonsører gjerne tøyer strikken når de reklamerer på sosiale medier:

– De tester nok ut litt grenser nettopp fordi Forbrukertilsynet har gitt signaler om at de ikke kommer til å bruke særlig mye tid på det. Jeg tror vi skal være litt obs på den utviklingen, fordi da vil vi fort også kunne endre grensene for hva vi godtar av den type reklame.

– Handler ikke om fokus på kropp og seksualitet

Kathrine Raknerud i EF Norge forklarer at mange av språkdestinasjonene er eksotiske lokasjoner og at strand og bading er en del av idyllen og totalopplevelsen ved å studere på slike plasser.

– Vi forstår problemstillingen knyttet til annonsering, slik referert til av Monica Viken. Det er derfor viktig å presisere at i samarbeidsavtalene inngått med EF, skal influenserne promotere studiehverdag, lokasjon, livet på tur, utflukter, relevant studieinformasjon og gjerne refleksjoner fra studieoppholdet.

Raknerud sier videre at de oppfordrer alle de samarbeider med, til å være seg selv og følge generelle retningslinjer.

– At studenter eller influensere velger å legge ut bilder fra strand, idylliske lokasjoner og/eller uforglemmelige øyeblikk, handler ikke om fokuset på kropp eller seksualitet, men opplevelsene og følelsene de skildrer gjennom bilder og film.

Raknerud kan være enig i at noen influensere viser mer kropp enn andre, og at enkelte kan sette spørsmålstegn til dette.

– Derfor skal vi selvfølgelig ta gitte problemstillinger til etterretning i fremtidig influenser-samarbeid og at ytterligere veiledning skal bli gitt ved samarbeidsinngåelse.

Gullbarbie til Blogg.no

– Det styggaste brotet på tobakksskadelova vi har sett

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters