Les også:
Les også:
Salget av CD-plater i Norge falt i april i år med nær en tredel i forhold til samme måned i fjor.
Lavest siden 80-tallet
Verdien av det totale CD-salget for april, ut fra plateselskapene, var dermed bare 23,4 millioner kroner. Det er den laveste månedsomsetningen som bransjeorganisasjonen GGF har registrert siden CD-platen kom på markedet første gang på 1980-tallet, skriver Dagens Næringsliv.
Trøsten for platebransjen er at lovlig og betalt nedlasting av musikk via nettet har økt med hele 91 prosent hittil i år.
Selskapenes inntekter fra digital distribusjon steg med 63 prosent og endte på 2,2 millioner kroner.
Kjøper færre norske plater
I tillegg faller andelen av norsk musikk. Salget av plater fra norske artister har stupt fra en andel på 34 til 15 prosent, mens internasjonal musikk øker andelen fra 60 til 79 prosent i april.
Dette inkluderer både fysiske og nedlastede produkter.
Singlesalget viser en nedgang på 72 prosent i verdi og musikk-DVD-er en økning på 22 prosent i verdi for april 2007 sammenlignet med samme periode i fjor.
Fem prosent nedgang
Hittil i år er det solgt 2,5 millioner album, 120.000 singler og 77.000 musikk-DVD-er til en samlet verdi av 156 millioner kroner.
Det er solgt nedlastede produkter for 12 millioner kroner. Samlet sett viser bransjetallene for fysiske og nedlastede produkter en nedgang i salget av musikk i Norge på 5 prosent hittil i år.
(NRK/NTB)