Hopp til innhold

Å være så veldig i verden

ANMELDELSE: Å være i verden med hele seg, på en måte som nesten ikke kan oppleves sterkere enn når man er barn. Den følelsen klarer Ruth Lillegraven å formidle i sin nye diktsamling.

Ruth Lillegraven

Det handler om å leve: Ruth Lillegraven beskriver en tydelig opplevelse av å være tilstede i verden i sin første diktsamling for barn.

Foto: Paal Audestad

  • FORFATTER: Ruth Lillegraven
  • ILLUSTRATØR: Mari Kanstad Johnsen
  • TITTEL: Eg er eg er eg er
  • FORLAG: Samlaget

«Eg er eg er eg er» er en diktsamling for barn. Og som god litteratur er det en bok også for oss som har vært barn, men som ikke er det lenger.

Ett og ett dikt følger etter hverandre, samtidig som de henger sammen og skaper en fortelling. Det er vår, det bruser av spenning, nye spirer gror. Det er vinter, stjernestøv glitrer som rim på trærne, før mildværet, regn og tåke vasker vinteren vekk. Forelskelsen får fortelleren til å suse som en ball mot himmelen, for i neste øyeblikk å styrte mot bakken, gnuret mot grus.

Sanselig

Diktene er sanselige. Naturen oppleves nærmest som en del av jeg'et. Og jeg, det er en jente på kanskje ti år, hun viser til villjentehjartet sitt, drømmer om sommer og svalestup, skjelver over klimaendringene som truer den naturen hun kjenner seg som en del av.

VOND VIND

vaknar så tidleg

av ein vind som hyler

og uler og pistrar og pirkar

isen på nordpolen smeltar

isbjørnen og pandaen

tigeren og gaupa, alle

skal dei visst bli borte

og no denne arge vinden

han legg skuldra mot huset og hjartet mitt

vil inn inn inn

Ruth Lillegraven: Eg er eg er eg er

Og neste dikt, VONDT HJARTE, starter slik:

vil inn til deg

men du ser ikkje på meg

snakkar ikke til meg

smiler ikkje til meg

så finst eg ikkje meir (...)

Ruth Lillegraven: Eg er eg er eg er

En lang bølge

Bokomslag, stuping Eg er eg er eg er

'Eg er eg er eg er' er blitt en estetisk opplevelse av en bok. Mari Kanstad Johnsens illustrasjoner er godt ivaretatt i Torill Strangers design, der rene fargeflater rammer inn oppslagene før nye dikt får stå alene på papiret.

Lillegraven fanger opp bilder og stemninger fra det ene diktet og drar det videre i neste. Slik formidler diktene én enkelt opplevelse, én følelse, samtidig som de nettopp bygger opp rundt et barns tilværelse – tilstedeværelse – i livet. Opplevelsen av å være levende bølger gjennom boken. Tittelen gjentas da også flere ganger: eg er eg er eg er.

Mari Kanstad Johnsen har illustrert boken. Det har hun gjort ved å ta utgangspunkt i fire dikt som får hvert sitt dobbeltoppslag. Hun bruker store flater og tilbyr stiliserte mennesker og dyr. Naturen blir nærmest et bugnende, mønstrete teppe som bretter seg ut over alt.

Illustrasjonene kommer som regel før diktene de spiller opp mot. Dermed opplever vi som leser en fin gjenkjennelse når diktet utfolder seg. Vi har jo allerede fornemmet budskapet i et annet språk.

Kraftige, matt-tonede farger symboliserer også årstidene og været som skifter. Det går i sildrende grønt, solmettet gult, kjølig og vinterlig blått. Oppslagene er rammet inn av helsider i disse fargene, det blir som en buffer mot diktene som står for seg selv på boksider kun fylt av bokstaver og luft. Det fungerer veldig fint, synes jeg. Tekst og bilde kjemper ikke mot hverandre om oppmerksomheten, nei, begge uttrykk får tid og plass til å fylle leserens blikk.

Døden også her

Diktene er alle korte, de tar aldri mer enn én side hver. Alle har titler. I selve teksten er det ingen store bokstaver, ingen punktum, men noen få komma, av og til nærmest for å hjelpe på rytmen. Denne måten å formidle teksten på gir ordene en organisk bevegelse, det bølger frem og tilbake, fra optimisme til pessimisme, fra fart og glede til savn og sorg.

For også døden har plass i diktsamlingen. Det er nennsomt gjort, selv om jeg skulle ønske at færre barnebokforfattere (på død og liv) må legge inn en død bestefar, bestemor eller mor, for så tydelig å skape et eksistensielt alvor. Det kan føles litt som en pliktøvelse. Alvor er det nok av, uansett.

Ruth Lillegraven mottok Brageprisen i 2013 for diktsamlingen «Urd». I år en hun nominert i klassen for barnebøker med «Eg er eg er eg er». Med en slik gjennomarbeidet diktsamling er ikke det overraskende.

  • Flere anmeldelser fra NRK

Sjakken eller livet
bokomslag, gutt på kjelke, nesbø
Diktsamlingen Døden og andre tiggere

Kulturstrøm

  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.