Hopp til innhold
Anmeldelse

Midt i blinken for jentene

Her er alt som skal til: bestevenninner, forelskelse og svik. Men historien hopper bukk over gutteleserne.

Omslaget til Selma gjør så godt hun kan og bilde av forfatter Kjersti Synneva Moen
Foto: Agnete Brun/Aschehoug
Foto: Agnete Brun/Aschehoug
Terningkast 5 Bok

«Selma gjør så godt hun kan»

Kjersti Synneva Moen

Illustrert av Kjersti Synneva Moen

Grafisk roman / tegneserie

September 2024

Aschehoug

«Selma gjør så godt hun kan» sitter som et skudd. Det er riktig nok hvis leseren er en elleve år gammel jente.

En elleve år gammel gutt kunne ikke brydd seg mindre.

Nå skal jeg ikke dra alle over en kam.

Men her er settingen:

Selma er elleve år og beste­venninne med Devi. I tillegg har hun et godt øye til Oskar. Men forelskelse, nei, det er noe klissete hun ikke har tenkt å befatte seg med.

Fra Selma gjør så godt hun kan av Kjersti Synneva Moen

DIGITAL DIALOG: Kjersti Synneva Moens fremstilling av den digitale dialogen fungerer utmerket.

Foto: Kjersti Synneva Moen/Aschehoug

Men så var det den puberteten som nærmer seg, da.

Den er ikke Selma så opptatt av. Hun liker snegle­kappløp og morsomme utfordringer på YouTube. Romantiske filmer holder hun seg helst unna.

Men plutselig er hun nærmest i en film selv. For når den bråmodne og bysmarte Ingeborg dukker opp, får Selma en farlig utfordrer i konkurransen om Oskar:

Dere vet at dette er typisk sånt som skjer på film? At en dritpen jente kommer og stjeler alt.

«Selma gjør så godt hun kan» av Kjersti Synneva Moen
Fra Selma gjør så godt hun kan av Kjersti Synneva Moen

CHALLENGE: Hvem kaprer Oskar? Og hva sier han når han finner ut at han er «premien»?

Foto: Kjersti Synneva Moen/Aschehoug

Kampen om Oskar

Challenge, kaller de det.

Ubesværet bruker Kjersti Synneva Moen engelske ord og uttrykk som norske barn og ungdommer gjør, uten at det føles som noen akutt språk­trussel.

Dialogen er direkte og ujålete. En stor del av den foregår på Snapchat eller andre sosiale medier. Selma fører dessuten en indre dialog med kjæle­dyret sitt, skilpadden Albert. Han er en skikkelig besser­wisser. Her er det mye humor.

Gjennom 21 kapitler, som alle har talende titler, blir vi lesere Selmas heiagjeng.

For hvordan skal det gå med en som er redd for så mye? Moen illustrerer det godt ved et syltetøy­glass som Selma skal putte bekymringene sine oppi. Men som oftest er lokket av, og glasset eser til en tønne.

Hva hjelper det å gjøre så godt jeg kan, når det jeg kan er så dårlig?

«Selma gjør så godt hun kan» av Kjersti Synneva Moen
Fra Selma gjør så godt hun kan av Kjersti Synneva Moen

LEGGE LOKK PÅ: Å putte alle bekymringer i et syltetøyglass, er et godt råd. Men da må lokket settes på.

Foto: Kjersti Synneva Moen/Aschehoug

Tegninger og tekst spiller på lag

Jeg liker at tegningene er tydelige. Det ligger mye psykologi og gjenkjennelse i dem. Selmas tanker illustreres gjerne i store, rosa skyer, der også Flørteeksperten fra YouTube får sitt eget liv.

Den visuelle variasjonen, fra tradisjonelle tegneserie­ruter med snakke­bobler via den indre dialogen til store, rene oppslag, trekker leserne inn og holder dem der.

Det er fint.

Flørteeksperten i Selma gjør så godt hun kan av Kjersti Synneva Moen

ALBERT ADVARER: Dette vil ende med katastrofe, advarer skilpadden Albert. Som også kan leses som Selmas underbevissthet.

Foto: Kjersti Synneva Moen/Aschehoug

Hvorfor så kjønnsdelt?

Likevel stiller jeg meg spørsmålet om hvorfor så mange barnebøker for tiden retter seg eksplisitt mot enten gutter eller jenter?

«Selma gjør så godt hun kan» vil sikkert gå rett hjem hos jenter på vei inn i puberteten. Men jeg tviler på at så mange elleve år gamle gutter vil føle seg hjemme i bestevenninnenes intriger.

267 sider er også en diger munnfull å gi seg i kast med.

Jeg har tidligere skrevet at norske tegnserier deler seg i minst to tydelige tendenser. På den ene siden har vi fantasy-seriene, som «Nordlys», «Ragnarok» og «Dragens Øye», der den fysiske kampen får stor plass.

På den andre siden har vi de sosial­realistiske bøkene, der heltene ikke skal finne seg selv gjennom kamp med monstre og onde krefter, men gjennom å konfrontere sine egne følelser. Det verbale – og det mentale – som ofte jentene er bedre på enn guttene i denne alderen, er det som skaper spenning og fremdrift der.

Anja Dahle Øverbyes «Tarjei, 13 år» er et unntak.

Jeg tror slett ikke at alle gutter er like, like lite som jeg mener at alle jenter er like. Men statistisk vil gutter lese bøker som er humoristiske eller spennende, der jenter i større grad lar seg rive med av følelser og forelskelsens rivalisering.

Fra Selma gjør så godt hun kan av Kjersti Synneva Moen

INTRIGEMAKERI: Det elektriske følelsesnivået passer ikke like godt for alle.

Foto: Kjersti Synneva Moen/Aschehoug

Det er ikke noe mål at alle bøker skal treffe alle. Men kanskje er dramatikken hakket for snever her til at historien, som har nok av spenningseffekter, vil finne gjenklang hos en større gruppe potensielle lesere.

Pangstart

Jeg er likevel ikke i tvil om at Kjersti Synneva Moen har det som skal til.

For debutboken «Grip den føkkings dagen» fikk hun Kulturdepartementets tegneseriepris. Nå er hun nominert til Brageprisen for bok nummer to.

Det er det ingenting å si på. For «Selma gjør så godt hun kan» er en klassisk oppvekstfortelling med god moral.

Inspirert av amerikanske underholdnings­filmer er den skrekk-grøssende ubehagelig underveis, før sannheten seirer etter svik og bedrag.

Fra Selma gjør så godt hun kan av Kjersti Synneva Moen

DET ENKLE ER OFTE DET BESTE: Jo mer du er deg selv, jo bedre lykkes du.

Foto: Kjersti Synneva Moen/Aschehoug

Både bruschetta og brødskive

Bonusmaterialet som Moen så smart serverer ved bokens slutt, er et svar til min kjønnskritiske lesning og et hint om at smak og behag ikke kan diskuteres. Vi får nemlig to matoppskrifter, den ene er på bruschetta, som Ingeborg spiser, den andre på brødskive med leverpostei. Ja da, det er Selma som gomler i seg den.

Slik sett er også bokens tematikk en protest mot det konforme. Vi er alle individualister med hver vår smak.

Kjersti Synneva Moen har med «Selma gjør så godt hun kan» i alle fall vist at hun har en glupende appetitt på fengende historier. Jeg håper sulten holder i mange bøker til.

Hei!

Jeg er litteraturkritiker i NRK, og skriver om bøker både for barn og voksne. Blant de virkelig gode barnebøkene jeg har lest i det siste, er «Oskar og eg» av Maria Parr og Åshild Irgens. Les også gjerne saken om Emil i Lønneberget, den lysluggede spilloppmakeren som er en virkelig klassiker.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB