Hopp til innhold

– Tester grensene med Muhammed-karikaturer

– Karikaturtegninger av Muhammed har blitt en test på hvor grensene går for hva man kan, bør og tør gjøre, mener Adresseavisens sjefredaktør Arne Blix.

Arne Blix

Adresseavisens sjefredaktør Arne Blix er uenig i Journalistens avgjørelse om å trykke Adressa-tegner Jan O. Henriksens omstridte karikatur av sin kollega Kurt Westergaard.

Foto: NRK

Blix reagerer på svart/hvitt-tankegangen i media etter den langvarige karikaturstriden.

– Hvis man trykker Muhammed-karikaturer, er det for veldig mange en svært provoserende handling - og dersom man ikke trykker tegningene er det for andre en undergivelse for press og engstelse for terror, sier Blix til NRK.no.

Fagtidsskriftet «Journalisten» har i dag valgt å trykke Adressa-tegner Jan O. Henriksens omstridte karikatur av sin kollega Kurt Westergaard.

Journalisten trykker karikaturtegning

Journalisten trykket i dag karikaturtegning

Foto: Faksimile/Birgit Dannenberg/Journalisten / NRK

– Blir lett misoppfattet

Henriksens tegning ble sensurert av Adresseavisa sist helg, og 90.000 eksemplarer av et bilag måtte kastes .

– Vi fikk ikke diskutert tegningen i forkant av trykkingen på en måte som man bør gjøre før publisering. Men den reelle grunnen er at vi tenker oss nøye om når vi vet at denne type tegninger både blir lest med spesielle øyne, lett blir misoppfattet, og lett blir misbrukt, forteller sjefredaktøren.

Han forteller at han uansett ikke ville publisert den selv om de hadde hatt en god nok prosess i forkant.

– Man kan ikke bare se på tegningen isolert, men også rammen den settes inn i. Jeg hadde uansett forhold rundt ikke trykket den tegningen i den konteksten.

Hva synes du om at «Journalisten» trykker tegningen?

– Vi som i utgangspunktet laget tegningen ville jo ikke trykke den. Derfor er jeg jo uenig i det at de publiserer den. Men når Journalistens redaktør velger å gjøre det, forsvarer jeg hans rett til å gjøre det på eget ansvar.

– Må ikke bli en test på hva man tør

Blix tror «Journalisten» valgte å trykke tegningen fordi det er en symbolsak.

– Men å trykke karikaturtegninger for å teste grensene, er ikke måten å bruke ytringsfriheten på, sier han.

Han sier han har en følelse av at debatten om ytringsfriheten nå handler om hva man tør å slippe til, og hvilke frustrasjoner og ordbruk man tør å publisere.

– Etter min mening er det en grunnleggende tanke bak ytringsfriheten at åpen informasjon, kunnskapsinnhenting, kritikk, debatt og samtale er det beste grunnlaget for at vi skal utvikle forståelse. Det er viktig å ha med seg når man vurderer hvilke konkrete publiseringer man vil stå for.

– Slike vurderinger må ikke bli en test av hva man tør og ikke tør, sier Blix.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka