Hopp til innhold

– Bokskya skal bli bedre

Forleggerforeningen innser nå at det ble gjort feil da Bokskya ble lansert. Nå lanserer den norske bokbransjen en ny betalingsløsning for ebøker.

Kristenn Einarsson

Bokskya har skapt mye sinne og frustrasjon blant ebok-brukere. Kristenn Einarsson i Den norske forleggerforeningen sier bransjen nå ser på nye tekniske løsninger.

Foto: Lise Åserud / Scanpix

Bransjen har fått kritikk for satsingen med Bokskya, men nå skal norske ebøker bli enklere å kjøpe.

– Det som har vært jobbet med mye i den norske bokbransjen, er å finne nye og bedre brukerløsnninger. Det er primært salgsstedene som har utviklet mye enklere registrerings- og betalingsløsninger enn det som har vært tidligere, sier direktør i Den norske forleggerforening, Kristenn Einarsson.

I dag lanserer Den norske Forleggerforening og Bokhandlerforeningen rapporten, «Det digitale Bok-Norge», hvor de presenterer status for e-bøkene.

I motsetning til de store internasjonale nettbokhandlene Apple og Amazone, krevde Bokskya at brukeren registrerte seg på hele tre ulike steder. Ifølge Einarsson legges det nå opp til enklere løsninger.

Fikk pepper fra brukerne

Tjenesten Bokskya er en teknisk løsning for ebøker, og eies av de største forlagene og bokhandelkjedene.

Bokskya

Bokskya har fått mye kritikk fra brukerne. For få boktitler og komplisert teknikk går igjen i klagene fra brukerne.

Foto: Løvland, Marianne / SCANPIX

Bokskya fikk kraftig kritikk da den ble lansert for litt over et år siden. Tilbakemeldingene fra brukerne var at utvalget av boktitler var dårlig, og det var for vanskelig å bruke nettstedet.

I dag finnes det rundt 2500 norske titler på ebøker tilgjengelig, men i løpet av året regner Forleggerforeningen med at tallet skal komme opp i rundt 6000 titler.

Store ambisjoner

Direktør i Den norske forleggerforening, Kristenn Einarsson, innrømmer at ebok-satsingen Bokskya ikke var godt nok forberedt.

– Man hadde store ambisjoner om å gjøre en ting som var annerledes enn de fleste andre steder i verden, nemlig å sørge for at forbrukerne skulle ha tilgang til alle bøker de har kjøpt, uansett hvor de handlet. Det klarte man å løse, men på toppen fikk kundene en del kompliserte løsninger. Slik tjenesten ble lansert for et år siden, var den for komplisert, sier Einarsson.

Einarsson mener likevel at de ikke begynte arbeidet med Bokskya i feil ende.

– Man begynte i rett ende, nettopp for å lage denne løsningen som skulle gi forbrukerne tilgang til alt de har kjøpt over tid. Det tror jeg var en veldig riktig måte å tenke på, sier han.

Beta-versjon

Einarsson tror at forbrukeren hadde hatt større overbærenhet med Bokskya dersom de var klar over at alle de teknologiske løsningene ikke var på plass – altså at Bokskya var en beta-versjon.

– Det man skulle ha gjort var å si helt fra begynnelsen at her skal det mye forbedringer til, sier Kristenn Einarsson.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters