Bransjen har fått kritikk for satsingen med Bokskya, men nå skal norske ebøker bli enklere å kjøpe.
– Det som har vært jobbet med mye i den norske bokbransjen, er å finne nye og bedre brukerløsnninger. Det er primært salgsstedene som har utviklet mye enklere registrerings- og betalingsløsninger enn det som har vært tidligere, sier direktør i Den norske forleggerforening, Kristenn Einarsson.
- Les også:
- Les også:
I dag lanserer Den norske Forleggerforening og Bokhandlerforeningen rapporten, «Det digitale Bok-Norge», hvor de presenterer status for e-bøkene.
I motsetning til de store internasjonale nettbokhandlene Apple og Amazone, krevde Bokskya at brukeren registrerte seg på hele tre ulike steder. Ifølge Einarsson legges det nå opp til enklere løsninger.
Fikk pepper fra brukerne
Tjenesten Bokskya er en teknisk løsning for ebøker, og eies av de største forlagene og bokhandelkjedene.
Bokskya fikk kraftig kritikk da den ble lansert for litt over et år siden. Tilbakemeldingene fra brukerne var at utvalget av boktitler var dårlig, og det var for vanskelig å bruke nettstedet.
- Les også:
- Les også:
I dag finnes det rundt 2500 norske titler på ebøker tilgjengelig, men i løpet av året regner Forleggerforeningen med at tallet skal komme opp i rundt 6000 titler.
Store ambisjoner
Direktør i Den norske forleggerforening, Kristenn Einarsson, innrømmer at ebok-satsingen Bokskya ikke var godt nok forberedt.
– Man hadde store ambisjoner om å gjøre en ting som var annerledes enn de fleste andre steder i verden, nemlig å sørge for at forbrukerne skulle ha tilgang til alle bøker de har kjøpt, uansett hvor de handlet. Det klarte man å løse, men på toppen fikk kundene en del kompliserte løsninger. Slik tjenesten ble lansert for et år siden, var den for komplisert, sier Einarsson.
- Les også:
- Les også:
Einarsson mener likevel at de ikke begynte arbeidet med Bokskya i feil ende.
– Man begynte i rett ende, nettopp for å lage denne løsningen som skulle gi forbrukerne tilgang til alt de har kjøpt over tid. Det tror jeg var en veldig riktig måte å tenke på, sier han.
- Les også:
- Les også:
Beta-versjon
Einarsson tror at forbrukeren hadde hatt større overbærenhet med Bokskya dersom de var klar over at alle de teknologiske løsningene ikke var på plass – altså at Bokskya var en beta-versjon.
– Det man skulle ha gjort var å si helt fra begynnelsen at her skal det mye forbedringer til, sier Kristenn Einarsson.
- Se også:
- Se også:
- Se også:
- Video:
- Video: