Hvis du har prøvd å kjøpe bøker fra Bokskya, har du i gjerne blitt nødt til å registrere deg hos 3-4 forskjellige bokhandler. Dette er noe av det som skal bli bedre.
Bokbransjens e-boksatsing involverer både forlag, bokhandler og forfattere. Det som har gått igjen i kritikken fra brukerne er hvilke boktitler som er tilgjengelige, prisen på disse, og ikke minst selve den tekniske løsningen.
Store forventninger
Bokbasen er leverandør av mye av den tekniske infrastrukturen i Bokskya, og har innsett at det må bli bedre.
– Her arbeides det med å forenkle pålogging og registrering. Likeledes arbeides det med å forbedre leseopplevelsen, dels ved å forbedre web-applikasjonen og dels ved å utvikle egne leseprogrammer (native apps), sier Magnus Rudolfsen i Bokbasen.
- Les også:
– Hva er årsaken til at Bokskya ikke har innfridd brukernes forventninger, mener dere?
– Brukerne har hatt forventninger til utvalget, prisene og teknisk løsning. Når det gjelder utvalg og priser, er det forlagene som bestemmer dette. At det er mva på e-bøker gjør disse dessverre relativt dyrere sammenlignet med papirbøker, som er unntatt moms. Forbrukeren vil derfor ikke oppleve den prisfordelen de har forventet. Dette til tross, er e-bøker betydelig rimeligere enn papirbøker, sier han.
Misforståelse
Bokskya er ingen nettbokhandel, men et teknisk konsept. Det innebærer at de boktitlene som brukeren kjøper, legges i en digital bokhylle – eller en sky– som er tilgjengelig for lesing til en hver tid, overalt der du har nettilgang, og på alle mobile plattformer som har moderne nettleser, slik som nettbrett, Kindle, iPhone og iPad.
– Det har vært et stort problem at vi ikke har lykkes med å få brukeren til å forstå at Bokskya ikke er en nettbokhandel. Salget og kundekontakten skal foregå i de ulike nettbokhandlene som er tilknyttet løsningen.
Teknisk hinder
Med så mange involverte bokhandler i en og samme tjeneste, har det vært en stor utfordringen å få alt til å harmonere. Men Rudolfsen lover bedring.
– Det er en betydelig utfordring å få dette gjennomført på en enkel måte, når løsningen samtidig skal være tilgjengelig og samordnet for flere nettbokhandler som skal konkurrere med hverandre. På lengre sikt tror vi det vil være en fordel for forbrukerne med konkurranse mellom norske aktører i et norsk e-bokmarked.
- Les også:
– Det har heller ikke gjort det lettere at løsningen skal håndtere flere kategorier avansert kopibeskyttelse (DRM). Dette har ført til at løsningen har vært vanskelig å kommunisere for nettbokhandlene, og at brukergrensesnittet har blitt krevende. Dette arbeides det med å forbedre.
Nettbokhandlene har også etter hvert blitt betydelig bedre til å kommunisere med kundene hvordan Bokskya fungerer, mener Rudolfsen.
Storsatsingen som sviktet
2011 skulle vært året da e-boken slo gjennom i Norge, og
ble lansert til store forventninger 4. april i fjor. Men det skulle vise seg å ikke bli den suksessen man hadde håpet på.- Les også
- Les også:
I romjulen gikk kulturministeren åpent ut i Dagbladet og kritiserte e-boksatsingen Bokskya for å være ubrukelig.
- Les også:
Lettere å bruke
Siden lanseringen i fjor vår har det primært blitt fokusert på driften av den tekniske løsningen, og samtidig blitt utført utviklingsarbeid.
– Den største utfordringen har ligget og ligger fortsatt i bruken av løsningen og kommuniseringen av konseptet fra nettbokhandlene. Dette har ført til at brukerne har hatt vanskeligheter med å forstå hva Bokskya er og hvordan den skal brukes. Her har det skjedd en kontinuerlig forbedring siden lanseringen, og det jobbes fortsatt med dette.
I 2012 planlegges det flere utbedringer for å møte brukernes forventninger. Dette skjer i dialog med de involverte i bokbransjens e-boksatsing – forlag, bokhandler og forfattere.
– Vi er i tett dialog for å evaluere oppstarten, og samarbeider om den videre utviklingen. Som nevnt ligger de tekniske utfordringene først og fremst i å forenkle brukeropplevelsen. Vi opplever også at forlagene trapper opp sin satsing på e-bøker. Dette materialiserer seg i at flere titler blir gjort tilgjengelige, og stadig flere titler blir lansert samtidig som e-bok og p-bok. Bokhandlene blir også stadig bedre i sin presentasjon og bruk av løsningen, sier Rudolfsen.
Varsler oppvask
Forleggerforeningen, som er bransjeorganisasjonen for de store forlagene, tar nå selvkritikk for ebok-satsingen, og varsler oppvask.
I følge Dagbladet sier den nyansatte direktøren Kristenn Einarsson at han forstår frustrasjonen til leserne.
– Det har vært for få titler ute, og jeg forstår også at leserne opplever at teknologien har vært for dårlig, sier han til avisen.
Forleggerforeningen vil nå kartlegge hvor de største utfordringene ligger, og legge frem en rapport i slutten av første kvartal.
I Storbritannia slo den britiske forleggerforeningen alarm da det ble kjent at
– Jeg kan ikke pålegge forlagene noe som helst, men jeg kommer til å utøve et lett trykk, sier Einarsson.
Han har som mål at alle bøker som egner seg som ebok på høstens bokliste, skal være tilgjengelig digitalt.