NRK Meny
Normal

KORK i farger

Hvordan bør et orkester kle seg? I farger, synes musikerne i Kringkastingsorkestret. Se de nye KORK-kjolene!

Kringkastingsorkestret i Bucuresti
Foto: Alexandru Dolea

La oss innrømme det: Det er ikke for å se hva musikerne har på seg at vi går på konsert med et symfoniorkester. Og godt er det, synes du kanskje, for det er jo tross alt musikken som er det viktigste? Mange symfoniorkestre sverger fortsatt til kjole og hvitt og tilsvarende sorte kjoler, men må virkelig all orkestermusikk fremføres i sort-hvitt?

Det spørsmålet stilte musikerne i KORK seg også – og gjorde noe med det.

Gutta først

Først gikk man løs på mennenes påkledning og sørget for at alle fikk slips i samme fargenyanse, dvs. "KORK-fargen", som kan kalles blågrønn eller sjøgrønn. De fikk etter hvert også skjorter i samme fargeskala.

Men også damene skal kles, og etter anskaffelse av kortere kjoler og skjorter i KORK-fargen, var målet å finne kjolene som skulle passe til de fjongeste klassiske konsertene og de store anledninger. Etter samarbeid med en klesbutikk i Oslo, god hjelp fra NRKs kostymeavdeling og ikke minst pengestøttte fra KORKs venneforening, ble nye kjoler tatt i bruk på to konserter i Bucuresti i september og sist på 70-årskonserten i Universitetets aula 27. oktober.

Kringkastingsorkestret på RadiRo

- Konservativ påkledning

- Orkesteres påkledning er som oftest konservativ, formell og elegant. De fremstår som noe utilnærmelige for deler av befolkningen og kan nok oppfattes som litt jålete, sier fargedesigner Dagny Thurmann-Moe, som er en av dem som har veiledet KORK i bruken av mer farger.

Dagny Thurmann-Moe
Foto: Joakim Nyquist/NRK

Et mer tilgjengelig orkester

- Farger er med på å tilgjengeliggjøre musikken og opplevelsen. Ved å bruke blågrønne nyanser og tillate at de forskjellige musikerne har på seg ulike kjoler, fremstår orkesteret som vennlig og mer tilgjengeliggjort. Menneskene og personlighetene synes bedre, og uttrykket er i høyere grad tilpasset en moderne tid.

- Vi er et fargerikt orkester!

– Da er det jo litt trist å sitte og spille i svarte klær, sier fiolinist i KORK, Maren Elle.

– Slik har det jo vært i mange år, og det var på tide med en forandring, ikke minst er det hyggelig for publikum, supplerer Kristin Karlsson, også hun fiolinist og begge to medlemmer i KORKs kleskomité.

Elle og Karlsson påpeker at det er lange og sterke tradisjoner for hva man har på seg, eller ikke på seg, i det klassiske musikkmiljøet

- Men vi spiller i så mange genre og så mye ny musikk, så hvorfor ikke fornye klærne litt også?

- Det har vært en lang prosess

Maren Elle forteller at KORK har måttet ta det skritt for skritt, med så mange forskjellige meninger om klær som kan finnes blant over 50 musikere.

– Vi startet med slips i samme farge for herrene, men nå var turen kommet til de lange kjolene – prikken over i-en!

Kristin Karlsson understreker at alle skal føle seg vel på scenen, så det har vært stor valgfrihet innenfor kravet til fargenyanser.

– Det skal ikke være en uniform, sier Elle.

– Vi er superfornøyd, og vi tror at publikum setter pris på det, sier Karlsson, før Maren Elle slår til med en "KORK-kjole-limerick":

Maren Elles kjole-limerick i anledning KORK-musikernes nye kjoler.

- Fantastiske kjoler!

Dagny Thurmann-Moe applauderer resultatet av kjolefornyelsen:

- Kjolene er helt fantastiske! Jeg liker veldig godt hvordan de har valgt antrekk ut ifra hva de trives i selv. De ser så glade og fornøyde ut, og gjør seg godt på scenen. Dette passer KORKs profil svært godt, avslutter Thurmann-Moe.

Pers dom

Per Sundnes, som har jobbet tett på KORK i programmet Torsdagslive på P2, har sett KORK i aksjon med nye kjoler. Han synes at påkledningen i symfoniorkestre kan bli altfor mørk og steril.

– Alt som liver opp er bra. Det skal ikke ta fokus vekk fra musikken men innslipp av farger som KORK har gjort er flott, og Sundnes legger til ord som sofistikert og delikat for å beskrive inntrykket det gir, og noe som harmonerer med den klassiske musikken KORK spiller mye av.

– Men dette er også en påkledning som kan passe i andre sammenhenger og musikkstiler, understreker Sundnes, som velger å gi kjolene terningkast seks.

Her bruker KORK kjolene for første gang

UTVALGTE ØYEBLIKK:

Jazzsaksofonisten Håkon Kornstad ble nærmest ved en tilfeldighet "hekta" på opera. Det resulterte i operastudier, og nå kombinerer han jazz og opera på sin helt unike måte. Han har utviklet et helt nytt og underholdende konsept. Vi møter ham i Store Studio sammen med Kringkastingsorkesteret under ledelse av Christian Eggen. Programleder er Arild Erikstad.
Eksamenskonsert med KORK, to kandidater fra Norges musikkhøgskole og Dvoraks romantiske cellofavoritt. 
Nils Erik Måseidvåg, dirigent - Kyung Jun Lee, cello
Josef Suks storslagne symfoniske hyllest til sin svigerfar Antonin Dvorak. KORK dirigeres av eksamenskandidat på Norges musikkhøgskole, Nils Eirik Måseidvåg.