Hopp til innhold

Nå skal skipsfarten miljømerkes

Dersom skipsfart var et land, ville det vært verdens sjette største utslippskjempe. Innen 2050 har FN anslått at skipsfartsnæringen vil stå for 18 prosent av alle utslipp på verdensbasis. Nå skal en ny miljømerking stanse verstingene.

Miljømerking skipsfart

En ny nettside klassifiserer verdens skip med miljømerkingen A-G.

Foto: Carbon War Room

Kristin Granbo i Cancun
Foto: NRK

Det er Virgin-sjef Richard Branson, som driver organisasjonen Carbon War Room, som står bak forslaget om en ny miljømerking for skipsfarten.

Skipsfart står for over tusen millioner tonn CO2-utslipp hvert år. En ny klassifisering av alle skip skal derfor kunne rydde vekk de verste i bransjen.

Organisasjonen sier til NRK at nylanseringen vil ha direkte innvirkning på Norges eksport og skipsfart.

Se hvordan norske skip ligger an på den nyopprettede nettsiden Shipping Efficiency.

- Siden toppmøtet i København har Carbon War Room arbeidet for at næringslivet kan spille en ledende rolle i å bekjempe klimaendringene. Vår nye database for skipsfarten kan hjelpe nøkkelspillerne i industrien og deres kunder å ta bedre beslutninger for selskapene selv og for planeten, sier Sir Richard Branson i en pressemelding.

Har mistet troen på politikerne

Branson og de andre bak CO2-kamporganisasjonen sier de har mistet troen på at politikerne vil få noe gjennomslag i klimakampen - og legger derfor presset over på industrien selv.

Når FNs klimatoppmøte nå går inn i sin andre uke i Cancun i Mexico, legger gruppa fram nylanseringen av en nettside der de har registrert 60 000 av verdens fartøy der de reneste er merket med A og de verste forurenserne har fått merkingen G.

Klassifiseringen er gjennomarbeidet av FNs internasjonale maritime organisasjon (IMO) og inneholder originale data fra verdens største skipsregister, IHS Fairplay.

- Kan senke utslipp med 30 %

Organisasjonen, som ble stiftet av blant andre Richard Branson og har fått med seg blant andre CNN-grunnlegger Ted Turner, tror skipssektoren kan senke sine utslipp med minst 30 % ved å oppgradere eller utbedre skip.

- Du kan nå gå på nettet og se et overslag over hvor rent eller skittent skipet er. Dersom man er en eier ønsker man kanskje å vise at man bruker A-graderte skip, eller man kan begynne å gjøre endringer for å bedre de man i dag har i bruk, sier prosjektleder Peter Boyd.

Klassifiseringen er et overslag, men grunnleggerne i Carbon War Room mener det kun er en til to prosent feilmargin i merkingen.