Sommerferien står for døra, og med det tid til å lese. Bokhandlene frister med mange forskjellige tilbud på bestselgere for tiden.
Storselgerne dominerer i pocketutgave der de ligger strategisk plassert rundt i butikkene. Og køene er lange for å skaffe seg noe lettlest lektyre til ferien.
– Det er mange bøker som kan trekkes fram som det går mye av nå rett før sommeren, sier Torunn Jota på Norli-bokhandelen i Elverum.
- Les også: – Norsk bokbransje har uvilje mot å lykkes med e-bøker
- Les også: Biblioteker skeptiske til e-bok-modell
Kampanjer redder salget
Butikkene blir mer og mer avhengig av kampanjer for å øke salget og må jobbe hardere i kampen om kundene.
Det må jobbes hardere enn før for å trekke kunder til butikken, understreker Torunn Jota.
– Klart det hjelper godt at vi har knalltilbud på enkelte bøker og halv pris på bok nummer to du kjøper. Vi selger veldig bra med pocketbøker og vi har veldig mange slike kampanjer.
Positiv statistikk
Skal vi tro tallenes tale, er kampanjene effektive.
Tall fra Bokhandlerforeningen viser en fem prosents økning sammenlignet med i fjor. Boksalget er inne i en god periode og i forrige uke lå boksalget 20 prosent over 2015.
Direktør i Bokhandlerforeningen, Trine Stensen, liker det hun ser på statistikken.
– Denne utviklingen er veldig gledelig. Vi er blant de i verden som leser mest bøker, og det finner vi igjen på salgstallene, sier Stensen.
I en tøff konkurransesituasjon er Stensen enig i at kampanjer og andre virkemidler blir mer og mer viktig for å øke boksalget fremover.
– Bokhandlerne jobber hver dag for å sørge for at folk velger å kjøpe bøker. Kampanjer og markedsføring er viktig fordi boka er i daglig konkurranse med andre varer og tjenester. Vår jobb er å løfte bøkene fram, sier direktøren i Bokhandlerforeningen.
- Les også: Arne og Carlos tror på scrapbook kan bli ny papir-trend
- Les også: Lesetips til den nye naturlitteraturen
Tilbake i bokhandelen i Elverum er det ikke bare kampanjetilbud på bøker til sommerferien som trekker kunder inn i lokalet. Noen kjøper sekker og skrivesaker til skolestart, mens andre ser enda lenger frem i kalenderen.
– Jeg ser etter gaver. Både bursdagsgaver og også julegaver, sier en kunde vi møter.
– Så du har begynt å planlegge jula allerede?
– Ja, bøker er alltid en grei gave!