Koreanere i kø for å kjøpe norsk brunost

Ektepar har suksess med fem brunostutsalg i Sør-Korea. Nå utvider de med norske ostehøvler.

Kø til en Synnøve-butikk i Korea

Når Synnøve Korea åpner utsalg i landets største byer er det stor pågang.

Foto: Synnøve Korea

Brunost og ostehøvel er noe av det norskeste som finnes. Ostehøvelen er jo faktisk en av få helnorske oppfinnelser.

Brunosten er noe vi gjerne byr utenlandske turister på, for at de skal få smaken på noe særnorsk. Langtfra alle blir begeistra.

Og lengre unna det urnorske enn Asia kommer du ikke.

Men da sørkoreanske Seungwoo Tak smakte brunost for første gang, smakte det i gane og hode.

– Smaken var helt fantastisk.

Ble til forretningsidé

Etter en familietur til Norge ville Seungwoo Tak og kona Jeonmi Eom kjøpe brunost hjemme i Sør-Korea. Det fantes ikke.

Seungwoo Tak og Jeonmi Eom med barna deres.

Synnøve Korea startet som en familiebedrift. Her er Seungwoo Tak og Jeonmi Eom med barna deres.

Foto: Privat

Derfor bestemte Seungwoo seg for å gjøre det selv, og tok kontakt med Synnøve Finden i Norge.

Og importen er ikke bare til eget forbruk, for ekteparet har nå etablert både brunostutsalg og brunostkaféer.

Ni måneder etter at idéen ble unnfanget åpnet Synnøve Korea sin første restaurant i mars 2019. Alle rettene er basert på brunost.

Bruker brunosten på nye måter

– Menyen var helt nytt for koreanere, og det var først vanskelig å overtale dem til å nyte brunosten, sier Seungwoo Tak, som, først fortalte denne historien til den lokale nettavisa "Alvdal midt i væla".

Men så fant han på en helt ny rett, som han har døpt «Brown Cheese Waffle». Den er ikke akkurat som den norske myke varianten.

Den er nemlig rund i formen, sprø utapå og myk inni.

Brown cheese waffle, Synnøve korea.

Dette får du når du bestiller vaffel med brunost i Sør-Korea.

Foto: Synnøve Korea

– Kombinasjonen av salt og søtt er veldig godt likt her i Korea. Sammen med vaffelen har brunosten blitt enda mer populær enn jeg forventet, sier Jeonmi Eom, som kan bevise det med å ha solgt 52 000 brunoster.

Neste norske koreaeksport: Østehøvelen

Det koreanske ekteparet nøyer seg ikke med import av brunost. Nå skal osten også behandles på norsk vis.

Koreanere gjør som nesten hele resten av verden, de skjærer ost.

Men snart kan trenden snu. Nå er nemlig 2000 ostehøvler på veg fra Norge til Korea.

Lars Jørgen Jensen er daglig leder i Giax produksjon AS i Ringebu, som produserer Bjørklund1925-ostehøvlene.

– Det er veldig gøy at ostehøvelen kommer til å bli brukt på andre siden av jorda, sier han.

Brunost Herdalssetra

Ifølge Jensen kan en liten omsetning i Sør-Korea bli en stor omsetning for ostehøvel-produsenten.

Foto: Nils-Atle Sundnes / NRK

Jensen er imponert over hvordan Synnøve Korea har klart å skape interesse for noe fra en helt annen kultur.

Giax er den eneste gjenværende produsenten av ostehøvler. En liten omsetning i Korea-målestokk kan bli en stor omsetning for den lille bedriften i Norge.

– Vi har store forventninger for ostehøvelen i Sør-Korea, og så lenge de selger ostehøvler vil vi levere.

Historien om Synnøve Finden

Jeonmi Eom forteller at de har satset stort på logoen og fortellingen til Synnøve Finden. Hun tror at dette bidratt til suksessen, fordi folk elsker historien og karakteren.

Synnøve-butikk i Sør-Korea.

I utsalgsstedene til Synnøve Korea finner man plakater og pappfigurer av Synnøve-jenta.

Foto: Synnøve Korea

– Synnøve Finden er symbolet på en suksessfull kvinne, og hun inspirerer enhver kvinne i området, sier Eom.

Produksjonsdirektør i Synnøve Finden, Øyvind Berg, synes satsingen i Korea er både spennende og artig. Han roser det koreanske ekteparet.

– Det er veldig artig at de gjør det så bra.

Mål: Skal bli Synnøve Asia

Synnøve Finden har ikke eksportert brunost til andre land enn Sør-Korea. Nå håper de at flere vil få øynene opp for fenomenet.

Og det er også ambisjonene til det sør-koreanske oste-forretningsparet.

Synnøve-butikk i Sør-Korea.

Så langt har Synnøve Korea åpnet fem utsalgssteder landet.

Foto: Synnøve Korea

Seungwoo Tak og Jeonmi Eom forteller at planen deres er å utvikle flere produkter med brunost, slik at den kan finne veien til større områder.

Per nå har Synnøve Korea fem utsalgssteder i Sør-Korea, og Jeonmi Eom har en klar framtidsvisjon for bedriften:

– Målet er at Synnøve Korea skal bli Synnøve Asia.