Hopp til innhold

Oppdragene forsvant med ny E16, men de håver inn millioner

VANG (NRK): «Vangsgutad'n» berget hundrevis av biler hver vinter. Da det tok slutt, fikk sjefen en idé.

Arve, Rune og Ståle Wangensteen

FAMILIEBEDRIFT: Vang auto-service AS har eksistert siden 1972, og drives i dag av brødrene Ståle (f.v.), Rune og Arve Wangensteen.

Foto: Geir Randby / NRK

– Hardt arbeid, flinke ansatte, kunder som støtter opp, og vilje til å omstille seg.

Det er oppskrifta på suksess, ifølge Arve Wangsteen. Han er daglig leder ved Vang auto-service AS, også kjent som «Vangsgutad'n».

De flest i Vang i Valdres jubla da E16 over Filefjell var ferdig i september i år. Men for bilbergingsfirmaet førte ny vei derimot til færre biler å berge.

– Vi hadde mye fram til de bygde ut vegen, men det er klart at nå er det er redusert med nyere vei, sier Arve.

Hjørnesteinsbedriften måtte finne nye oppgaver.

Mange føtter å stå på

Vang auto-service har i dag 35 ansatte, og i fjor omsatte de for 111 millioner kroner. De har nylig investert 17 millioner i et nybygg som skal sikre videre drift.

De 35 ansatte trives tydeligvis også. I snitt har de ansatte vært der i 13 år, og den som har jobbet der lengst har vært der i snart 40 år.

Og slik har de oppnådd suksess:

Bedriften har gått fra å være bilbergingsfirma til å selge bilbergingsbiler til den store gullmedalje.

Vang auto-service selger bilbergingsbiler

HÅVER INN: Mens NRK er hos Vang auto-service forbereder de to bergingsbiler til salg. En bergingsbilen til 4 millioner kroner skal til Evje, en annen skal til Drammen, og en tredje er solgt til Trøndelag.

Foto: Geir Randby / NRK

I fjor solgte de opp mot 50 bergingsbiler. Men hvorfor så mange velger å kjøpe bilene fra Valdres har ikke Ståle Wangensteen noen fasit på.

– Jeg håper i alle fall at vi leverer et bra produkt, og at folk er fornøyde, sier han.

I tillegg forhandler de snøskutere, vannskutere, atv-er, og hengere. Siden bedriften begynte med skutersalg i 1976 har også dette salget gått bedre.

– Nå har vi to snøskutermerker, og vi leverer mye til reindrift, Røde Kors, SNO, Kraftselskap-anlegg, skiheisanlegg, seier Rune Wangensteen.

For å toppe det hele driver de også bilverksted og bensinstasjon. Samt at de trår til med bilberging når det trengs.

Vang auto-service

NYBYGG: Vang auto-service har investert 17 millioner i et nybygg.

Foto: Geir Randby / NRK

Hylles for suksessen

Når bedriften går så det suser så gjør den det mens store deler av Distrikts-Norge sliter med fraflytting og mangel på arbeidskraft. Med dette i mente er regiondirektør Jon Kristiansen i NHO Innlandet imponert over suksessen til Vang auto-service.

– Det er en omstillingsorientert bedrift. De har stabil arbeidskraft, god kompetanse, godt samarbeid med sine ansatte, og har konkurransedyktige betingelser på det de gjør. Bedriften kunne ligget hvor som helst, men den ligger i Vang i Valdres.

Jon Kristiansen, regiondirektør NHO Innlandet

OPPSKRIFT: Regiondirektør Jon Kristiansen i NHO Innlandet mener nøkkelen til suksess er kompetanse, kapital, og å se muligheter og gripe disse.

Foto: Moment Studio/NHO

Tilflytting har vært et fokus i Vang, for ifølge SSB vil det i 2030 bo 1635 personer i kommunen, mot 1574 i dag. De siste åra har kommunen blant annet hatt felles utlysningskampanjer for ledige jobber, for å tiltrekke seg nye innbyggere.

Bilbergingsbedriften mener Kristiansen er et godt eksempel på det langsiktige arbeidet med jobbskaping i Valdres.

– God distriktspolitikk, det som det handler om er egentlig god næringspolitikk. Det første budet på det er at du har en god vertskommune, og her er det representert i ypperste klasse, sier han.

Fordel å drive på bygda

Vang auto-service får også skryt av Dag Inge Bruflot som jobber med næringsutvikling i Vang kommune. At bedriften ligger langt fra nærmeste by, mener han ikke påvirker negativt.

– De er tett på kundene sine. De vet hva som kreves og hva som skal til. Vi er stolte av å ha en sånn merkevare i Vang, sier Bruflot.

Arve mener det er en fordel å drive bedrift i distriktene, mye fordi det er lavere kostnader sammenlignet med bynære strøk.

Han mener ikke at det hadde vært lettere å drive bedriften nærmere en by.

– Vi sjøl ser på Vang som Sentral-Europa, så da er det vi som er i sentrum, sier Arve.

Han påpeker at teknologiske fremskritt også påvirker næringslivet på bygda.

– Vi har mulighet til å drive alle plasser i dag.

Vang kommune i Valdres

FJELLBYGD: Vang har under 2000 innbyggere og ligger midt mellom Oslo og Bergen. Det er her Vang auto-service AS gjør suksess.

Foto: Sigrid Havig Berge / NRK