Helsedirektoratets video om «Snusbåndet som kan hjelpe deg som slutter å snuse» har på kort tid gjort stor suksess.
Videoen viser en jente som har det stramme «snusbåndet» rundt hodet og over overleppen. Hun prøver å putte en snus opp i leppen, selvsagt uten å lykkes.
Så tar hun trikken med «snusbåndet» på, sitter på kafé og går rundt i byen.
– Utrolig
Videoen er selvsagt humoristisk ment. Den har i løpet av to dager fått 3000 delinger og over 100.000 kommentarer.
Veldig mange av kommentarene kommer fra unge mennesker som tagger hverandre.
Helsedirektoratet har i årevis kjørt kampanjer for å få ungdom til å slutte å snuse og røyke, men opplyser til NRK at deres egne tall onsdag ettermiddag viser at denne videoen slår alle rekorder.
– Vi har aldri før sett slike tall på en kampanjevideo. Inkludert delinger har den over 2,5 millioner visninger på Facebook. Det er helt utrolig, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør for folkehelse.
– Normalt anser vi 100.000 visninger for god rekkevidde, påpeker Granlund.
Besøker man direktoratets nettsider, får man beskjed om at «snusbåndet» er «utsolgt». Det har faktisk vært produsert, men lageret er tomt.
Svensker tagger vennene sine
Snusbruken i Norge har steget jevnt og trutt de siste årene, og videoen er en del av Helsedirektoratets kampanje for å bremse utviklingen.
Videoen om snus-båndet har også strukket seg over svenskegrensen. Avisen Expressen skriver at mange svensker morer seg over filmen og merker sine venner i kommentarene.
Markedsekspert Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania, mener Helsedirektoratet lykkes svært godt. Han kan ikke huske å ha sett en Facebook-video fra en offentlig norsk aktør med større og raskere spredning.
Når man spiller på humor på denne måten, og bruker personer i riktig alder, og av riktig type, kan man oppnå denne typen viraleffekt, sier han.
– Dette er et forsøk på å infiltrere målgruppen, og de har lyktes oppsiktsvekkende bra. De har brukt alle triksene i verktøykassen for markedsføring mot unge mennesker, konstaterer Blindheim.
– Forventer moralisering
Blindheim sitter og skriver på en bok med arbeidstittel «15 leksjoner i reklame» når NRK tar kontakt. Humor er en av leksjonene.
Han mener «sjokkeffekten» blir ekstra stor av at det er en tung offentlig aktør som står bak.
– Som mottaker forventer man jo at informasjon fra Helsedirektoratet skal være snusfornuftig og gravalvorlig. Slike aktører kan fort oppfattes som moraliserende og med pedagogiske baktanker som skinner gjennom, og da blar målgruppen bare forbi, sier markedsføringseksperten.
Granlund i Helsedirektoratet trekker frem humor og kjente virkemidler som årsaker til at videoen spres.
– I tillegg er den lett å dele, fordi den ikke er formanende. Men det er vanskelig å si hvorfor videoen treffer så godt. Hadde vi visst det helt sikkert, hadde jo alle våre filmer blitt virale suksesser, påpeker hun.
- Helsedirektoratet opplyser at de har brukt 1950 kroner for å sponse videoen på Facebook. Den ble rettet mot målgruppen 18–24 år. Rekkevidden for sponsingen stoppet på 15.000 personer.
- Les også: