Hopp til innhold

Kunnskapsministeren: – NDLA må gjøre endringer

Ap krever at dagens offentlige læremiddelselskap NDLA skrotes, mens kunnskapsministeren sier selskapet må rydde opp. Samtidig går NDLA-ansatte ut med en offentlig støtteerklæring til lederen sin.

Henrik Asheim

– FLERE LOVBRUDD: – Det kommer frem flere mulige lovbrudd. Jeg håper NDLA tar konsekvensene av dette, og gjør de endringer som skal til, sier kunnskapsminister Henrik Asheim (H).

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Tirsdag fortalte NRK hvordan et privat konsulentselskap vokste seg store på Nasjonal digital læringsarena (NDLA) mens eierne hadde sentrale NDLA-roller og konkurranselovgivningen ble brutt.

Nå tar Arbeiderpartiet til orde for å skifte ut dagens NDLA-system.

– Vi kan ikke ha et system som hindrer innovasjon og utvikling av læremidler. Jeg tror ikke NDLA, slik det er organisert i dag, er rett måte å gjøre det på, sier Martin Henriksen, andre nestleder i Stortingets utdanningskomité.

18 fylkeskommuner har siden 2007 brukt over en halv milliard kroner på å utvikle digitale læremidler for videregåendeelever gjennom NDLA.

I neste uke tar Ap saken opp i spørretimen, og krever at kunnskapsminister Henrik Asheim (H) går i dialog med KS og fylkeskommunene.

Øivind Høines

– STOLT AV VÅR LEDER: «Vi er stolt av NDLA, vi er stolt av det vi hver eneste dag får til, vi er stolt av kulturen vår og vi er stolt av vår leder, Øivind Høines», heter det i støtteerklæringen fra ansatte i NDLA.

Foto: Sølve Rydland / NRK

– Går utover læringsutbyttet

Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen, IKT-Norge og Den norske forleggerforeningen er blant dem som er kritiske til læremiddelproduksjonen i NDLA-modellen.

– Manglende konkurranse går utover kvaliteten og læringsutbyttet, mener IKT-Norge-leder Heidi Austlid.

– Vårt råd til kunnskapsministeren er veldig enkelt: Bli ferdig med det man har drevet med, og se fremover, sier Kristinn Einarsson, leder i forleggerforeningen.

Torsdag åpnet Asheim konferansen «Skolen i digital utvikling». NRK intervjuet kunnskapsministeren før åpningen.

– Det som har skjedd her, er ikke bra. Når man får en så tung aktør, er det ekstra viktig at ting gjøres på en skikkelig måte, med like konkurransevilkår, sier Asheim om NDLA.

Flere norske kommuner utreder nå et samarbeid om digitale læremidler i grunnskolen.

Jan Eide, skoleseksjonsleder i Bergen, sier til NRK at samarbeidet ikke skal bli som NDLA, men et «supplement til det som allerede finnes i markedet».

Asheim mener likevel kommunene bør bruke NDLA-rapportene som viktig bakgrunnsmateriell.

Martin Henriksen

– PASSIVT: Aps Martin Henriksen sier kunnskapsministeren har tydelig ryggdekning i Stortinget for å gå inn i NDLA-saken, og påpeker at statsrådens partifelle Kent Gudmundsen i fjor uttalte til Dagens Næringsliv at NDLA-systemet «dreper all kreativitet». – Kunnskapsministeren viser oppsiktsvekkende passivitet hvis han ikke går inn i denne saken, mener Henriksen.

Foto: Martin Mortensen / NRK

Ansatte støtter NDLA-lederen

Kunnskapsministeren sier han forutsetter at NDLA og fylkeskommunene tar saken på alvor.

– Det kommer frem flere mulige lovbrudd. Jeg håper NDLA tar konsekvensene av dette, og gjør de endringer som skal til, sier Asheim.

NDLAs styre vedtok onsdag å gå i dialog med daglig leder Øivind Høines, for å «finne løsninger som kan gjenopprette tilliten og omdømmet til selskapet».

Torsdag har ansatte i NDLA publisert et offentlig støtteskriv til Høines. Et stort flertall av de ansatte har signert det NDLAs tekniske leder Christer Gundersen sier kan betraktes som en pressemelding.

«Vi er stolt av NDLA, vi er stolt av det vi hver eneste dag får til, vi er stolt av kulturen vår og vi er stolt av vår leder, Øivind Høines», heter det i skrivet.

– Det vi prøver å få frem, er at måten Øivind Høines fremstilles på i media, ikke tegner et riktig bilde, sier Gundersen til NRK.