Fregatten klarte ikke å skille mellom tankskipet og land forut for ulykken

LILLESTRØM (NRK): Besetningen på fregatten trodde de kommuniserte med et annet fartøy.

I rapporten (ekstern lenke) legger Statens havarikommisjon (SHT) vekt på en rekke hendelser som skjedde forut for ulykken.

  • SHT har gjort et sikkerhetskritisk funn relatert til fartøyets vanntette inndeling. Fregatten fikk vannfylling i tre vanntette seksjoner. SHT anbefaler å iverksette tiltak for å ivareta sikkerheten og om funnene gjelder andre fartøy.
  • Sola TS lå til kai ved terminalen da fregatten først fikk øye på den. Dekket på tankskipet var belyst fordi besetningen forberedte avgang. SHT mener i sin rapport at det var vanskelig for besetningen på fregatten å skille mellom lysene fra skipet og fra terminalen. Det var heller ingen bevegelse i lysene ettersom tankskipet fortsatt lå til kai. «Dette bidro til at besetningen etter all sannsynlighet fikk inntrykk av at lysene tilhørte et stasjonært objekt.»
  • «Sola» seilte med dekkslyset på etter avgang fra Sture. Det kan ha medvirket til at «Helge Ingstad» ikke kunne se lanternene. – Hvorvidt det var lov eller ikke har vi ikke tatt stilling til, sier Dag Sverre Liseth, leder av sjøfartsavdelingen i SHT.
  • KNM Helge Ingstad visste ikke at de snakket med tankskipet. Fregatten trodde de snakket med et av de tre nordgående fartøyene de fulgte på radaren. Da fregatten meldte at de ikke kunne svinge styrbord av frykt for å seile inn i det de trodde var land. Det var først etter dette at fregatten oppdaget at de var på kollisjonskurs. Da var det for sent å unngå kollisjon.

I stummende mørke, like etter klokken 04.00 torsdag 8. november, kolliderte fregatten KNM «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS» i Hjeltefjorden.

Fregatt -havariet.

HAVARERTE: Et sikkerhetskritisk funn i fartøyets vanntette inndeling gjorde at fregatten KNM «Helge Ingstad» fikk vannfylling i tre vanntette seksjoner. Det slår Statens havarikommisjon fast i en foreløpig rapport.

Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Hadde kontakt før sammenstøtet

Som tidligere kjent meldte fregatten sin ankomst til Fedje VTS sitt tjenesteområde klokken 02.40. Fregatten seilte i med en fart på 17 til 18 knop. Fregattens AIS var satt til å kun motta signal, ikke utsende egen ID. Fregatten hadde tent lanterne og fartøyet var synlig på radar.

Klokken 03.13 kalte losen på tankskipet Sola opp sjøtrafikksentralen og ga beskjed om at de begynte å forberede avgang.

Ifølge rapporten var det et vaktskifte på KNM Helge Ingstad klokken 03.40, altså drøye 20 minutter før ulykken inntraff.

Fem minutter senere melder Sola TS avgang fra Stureterminalen.

03.55 overtar påtroppende vaktsjef på KNM Helge Ingstad over kommando over fregatten.

Gjorde en unnamanøver

Først klokken 03.57 oppdaget losen på tankskipet et ekko på radaren. Losen oppdaget fartøyets grønne lanterne og at det ville krysse hans kurslinje.

Ett minutt senere kalte losen opp sjøtrafikksentralen og spurte hvilket fartøy som kom mot skipet. VTS svarte at de ikke kjente igjen fartøyet. Losen og kapteinen forsøkte så å kontakte fartøyet på andre måter. De blinket med Aldis-lampen, og losen ba kapteinen svinge ti grader styrbord.

To minutter skjønte sjøtrafikksentralen at fartøyet kunne være fregatten. Det ble opprettet kontakt mellom tankskipet og fregatten, der fregatten ble bedt å svinge styrbord. Dette kunne ikke fregatten gjøre før de hadde passert objektet på sin høyre side.

På dette tidspunktet befant fartøyene seg cirka 400 meter fra hverandre. Både losen og sjøtrafikksentralen ba fregatten foreta seg noe. Tankskipet slo full bakk i maskinen og fregatten foretok en unnamanøver, men det var for sent.

Ved hjelp av nedskalerte kopier av fregatten «Helge Ingstad» og tankskipet Sola TS, viser NRKs reporter Hallvard Sandberg hvordan han tror sammenstøtet skjedde.

Ved hjelp av nedskalerte kopier av fregatten «Helge Ingstad» og tankskipet Sola TS, viser NRKs reporter Hallvard Sandberg hvordan han tror sammenstøtet skjedde.

Mistet kontroll

KNM «Helge Ingstad» mistet kontroll på roret og hadde ingen fremdrift etter sammenstøtet med «Sola». Fartøyet grunnstøtte ti minutter etter kollisjonen og tok etter hvert inn tiltakende mengder vann. Det ble deretter igangsatt full evakuering.

Tre uker senere ligger fregatten fremdeles på grunn langs kysten av Øygarden. Ingen har foreløpig gitt svar på hvordan ulykken kunne skje.

Se direktesendingen fra pressekonferansen i opptak:

NRK sender kontinuerlig fra bergingsaksjonen av KNM «Helge Ingstad».

NRK sender kontinuerlig fra bergingsaksjonen av KNM «Helge Ingstad».

Flere etterforskninger

Ifølge regelverket skal Havarikommisjonen levere en rapport innen ett år etter ulykkestidspunktet, men det er ikke uvanlig at de leverer foreløpige rapporter tidligere i saker hvor det er stort informasjonsbehov.

I den foreløpige rapporten blir flere punkter fremhevet for videre gransking.

SHT skal se videre på menneskelig faktorer, brosamarbeid, opplæring og rutiner, trafikkstyring, språk og kommunikasjon, teknologi, samt tekniske, operative, organisatoriske og strategiske valg.

«Rambiz» driver sikringsarbeid ved havarerte KNM «Helge Ingstad»

BERGING: Kranlekteren «Rambiz» er en av to kranlektere som skal berge KNM «Helge Ingstad». Bergingen er for øyeblikket på vent mens det er uvær i området rundt Hjeltefjorden.

Foto: Kystverket