13 mennesker omkom da Super Puma-helikopteret styrtet på Turøy vest for Bergen 29. april i fjor, og onsdag uttalte produsenten Airbus at ulykken kunne vært unngått hvis de hadde gjort sikkerhetstiltak tidligere.
Den uttalelsen er de etterlatte tilfredse med.
– De pårørende fikk med seg skylderkjennelsen Airbus kom med, og det er jo flott de står frem og tar ansvar, sier Svein Kjetil Svendsen, bistandsadvokat for de etterlatte etter ti av dem som døde.
– Veldig spente på granskingsrapporten
Lørdag skal de etterlatte til ulykkesstedet for å markere ettårsdagen etter styrten. Og i morgen kommer Statens havarikommisjon for luftfart med sin hittil mest omfattende rapport om ulykken.
– Ettårsmarkeringen og granskingsrapporten er to milepæler for de pårørende, sier Svendsen.
Han forteller om store forventninger til Havarikommisjonen.
– De pårørende er veldig spente på granskingsrapporten. Man håper jo at en kommer nærmere et endelig svar på hvorfor dette helikopteret falt ned, sier Svendsen.
Hans klienter har flere spørsmål knyttet til hvem som eventuelt kan holdes ansvarlige for ulykken, og om noe kunne vært gjort noe for å unngå den.
– En håper jo Havarikommisjonen kan være med på å plassere ansvar på dem som ikke har gjort sitt for å ivareta sikkerheten, sier bistandsadvokaten.
– Vi fordeler ikke skyld
Havarikommisjonen har hittil publisert fire foreløpige rapporter. Og foreløpig blir også rapporten som kommer fredag. Men Tor Nørstegård, som leder undersøkelsene, forteller at den blir langt mer omfattende enn de foregående.
– Denne rapporten er den som den endelige ulykkesrapporten vil bygge på. Den er mye mer omfangsrik, og har en stor faktadel med beskrivelser av hele ulykken og omliggende faktorer, sier havariinspektøren.
Når NRK snakker med ham torsdag, jobber han med siste finpuss på rapporten. Han nevner alt fra værforhold og besetning, til helikopterdelenes historikk, som elementer som blir utbrodert.
– Den gir hele bildet av ulykken, i alle fall hvis en sammenligner med tidligere rapporter, sier Nørstegård.
Etter det NRK forstår, inneholder rapporten imidlertid ikke svar som gjør det åpenbart hvor ansvaret for ulykken skal plasseres.
Nørstegård understreker at ansvarsfordeling heller ikke er Havarikommisjonens mandat, snarere tvert imot.
– Vår rolle er å finne årsaker og gi sikkerhetsanbefalinger, ikke å fordele skyld, sier havariinspektøren.
– Setter sorgprosessen på vent
Det sentrale spørsmålet i granskingen er hvorfor og hvordan sprekken i et planetgir i girboksen oppsto, fikk utvikle seg, og førte til at rotoren løsnet.
Hvis dét blir fullgodt besvart, kan det gi de pårørende den endelige konklusjonen de lenge har ventet på.
– Mangelen på konklusjoner gjør at de pårørende må sette sorgprosessen og bearbeidelsen på vent. Man vet ikke, man får ikke svar, og bruker mye krefter på å tenke på det som er uavklart. Så det gjør prosessen både verre og lengre, sier bistandsadvokat Svendsen.
- Les også: